Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017


πόσες ιστορίες ακούγαμε για λάμιες , βέτσκιες, στοιχειά, και άλλα αλλόκοτα πλάσματα από τις γιαγιάδες και τους παππούδες και από άλλους συγχωριανούς μας γύρω από το τζάκι η στα καφενεία του χωριού μας....
Κ Μ




Δαίμονες  Βρυκόλακες & δοξασίες του λαού μας

(του Ζάχου Ξηροτύρη)



Κυκλοφορούν στην ύπαιθρο πολλοί δαίμονες. Τα μυστηριώδη αυτά φαινόμεναέχουν σάρκα και οστά κατά την λαϊκή αντίληψη και εισχωρούν παντού και σε χώρους και σε τόπους και σε άτομα μέσα.
  Εισχωρούν στον άνθρωπο και του αλλάζουν την συνείδηση και τις πεποιθήσεις και τον οδηγούν σε κάθε πονηρό και κακό«Μπήκε ο δαίμονας μέσα του», είναι συνηθισμένη φράση των χωριανών μας σε τέτοιες περιπτώσεις ή «εκεί τον έσπρωξε ο δαίμονας», που έβαλε την ουρά του γιατί τονδιάβολο τον δέχονται με μακριά ουράπου όπου εισχωρήσει φέρνει κακίακαι διχόνοια.
Όλοι πιστεύουν ότι οι κακές πράξεις είναι των δαιμόνων και θέλουν να απαλλαγούνΆλλοι προσφεύγουν τότε στον παπά και αντιπρόσωπο του Θεούγια να διώξει τους δαίμονες με αγιασμούς και ευχολόγιαάλλοι πάλι πιστεύουν ότι προληπτικά ή κατασταλτικά μπορούν να εμποδίσουν ή καταστείλουν τις δαιμονικές ενέργειες με αντίδοτα και σαν τέτοια μεταχειρίζονται τα ξόρκιαΌλα αυτά είναι έργα του διαβόλου του πρίγκηπα αυτού του σκότουςμε την αστείρευτη διαβολική σκέψη στα βάθη της ψυχής και την εφευρετικότητα τουσε πράξεις αντίθετες προς το θείο έργομε τις οποίες ωθεί τον άνθρωπο και τον καθιστά υπόδουλο της εσωτερικήςκακίας του με μολυσμένο τον νου και την καρδιά.
Αστείρευτο το φρέαρ της σατανικής εφευρετικότηταςτην οποία η διαβολική προσωπικότητα του μεταχειρίζεται να ενσπείρει διχόνοιες και εγκληματικότητες μεταξύ του ανθρωπίνου γένους.
Στη φαντασία του λαού ο διάβολος δεν είναι σχήμα λόγουαλλά προσωπικότητα αόρατηδιαθέτει δε στρατιές δαιμόνωνοι οποίοι περικυκλώνουν τους ανθρώπους με την απανταχού παρουσία τους και επιδιώκουν να τουςεμβάλλουν σε πειρασμούς και αμαρτίες και ιδία αρέσκεται πολύ η διαβολική προσωπικότητα να εισχωρεί και να δημιουργεί οικογενειακές διενέξεις και γι’ αυτό οι χωριανοί λένε την πρόχειρη φράση τους σε τέτοιεςπεριπτώσεις «πυρχώρησε (προχώρησεμέσα στο σπίτι ο τρισκατάρατος».

Τρις καταραμένο θεωρεί ο λαός τον διάβολο, όπως και τον Ιούδα που πρόδωσε τον ΧριστόΑκατάβλητοι οι δαίμονες και περίτεχνοιμόνον ο Άγιος Δημήτριος και ο Άγιος Γεώργιος με τα κοντάρια τους τούς χτυπούσανΜόνο αντίδοτο φάρμακο για να τον αποβάλει ο άνθρωπος που τον καβαλικεύει ο διάβολος είναι το «άγιασμα» το αγιασμένο νερό των φώτων και το σημείο του σταυρούαυτά τα δυο και το λιβάνι τα τρέμει ο δαίμοναςκαι γι’ αυτό ο λαός λέει θέλοντας να προσωποποιήσει το φόβο«τρέμει σανο διάβολος το θυμιάμα».
Οι οπαδοί του διάβολουοι άδικοι και κακοί κατά την επίγεια ζωήκαι προπαντός οι αφορεσμένοι ή ξεχρονιασμένοιπου τους λένε στο χωριό καιαλειτούργητουςδεν αποσυντίθενται κατά την λαϊκή αντίληψη και συνήθωςβρυκολακιάζουν και γυρίζουν γύρω στο χωριό ή στο νεκροταφείο καιπλανάται η σκιά τους σαν φάντασμαή τον βλέπουν πολλοί (με τη φαντασίατους βέβαιαστον ύπνο τους ή και στο ξύπνιο τους να περπατά και ναγυρίζει τις νύχτες γύρω στο χωριόΓια εξιλέωση τότε διαβάζουν έναευχέλαιο και οι χωριανοί δίνουν συγχώρεση για να εύρει έλεος η ψυχή τουβρυκολακιασμένου.
Άλλο μέσο για να τον απομακρύνουν το βρυκόλακα από το σπίτι που έκαμε την εμφάνιση του είναι να γυρίσουν τη σιδηρωστιά ανάποδαΒλέπει τη δαιμονικό τη σιδηρωστιά ανάποδα και καταλαβαίνει ότι έγινε αντιληπτό και φεύγειΓι’ αυτό συχνά πυκνά ακούει κανένας τις γυναίκες του χωριού να λένε όταν τελειώσουν το μαγείρεμα και κατεβάσουν τον τέντζερη «μαρήβγάλε τη σιδηρωστιά να μη μαγειρεύει ο δαίμονας».
  Δεν πρέπει να μένει η σιδηρωστιά στη φωτιά μετά το μαγείρεμα γιατί ταβρίσκει έτοιμα και απηθώνει αμέσως το δικό του τσουκάλι ο δαίμονας καιστρογγυλοκάθεται και μαγειρεύειΚαι άλλη θαυματουργή ιδιότητα έχει ησιδηρωστιά γυρισμένη ανάποδα στην αυλήσταματάει το χαλάζι ή τη βροχή όταν απειλείται καταιγίδα και καταστροφή«Βγάλε παιδάκιμ’ τη σιδηρωστιά στην αυλή και γύρισε την ανάποδα»θα μας χάσει η βροχή ή το χαλάζι.
Τους βλέπει τους βρυκόλακες η λαϊκή φαντασία ολοφάνερα να κινούνται και να μετακινούνται και πάντα κρατούν φωςΕίναι το φώσφορο που παράγεται συνήθως στα νεκροταφεία ή στους βάλτουςμία γλυώδης ύλη φωσφορούχατην οποία ο αέρας μετατοπίζει και ο λαός δια της φαντασίας του την θεωρεί ως μετουσιωθέντα άνθρωπο σε βρυκόλακα και την λάμψη ασύλληπτηΤί δεν κάνει η φαντασία και ο φόβος του ανθρώπουολόκληρα χωριά οπλίζονται να κυνηγήσουν τα φαντάσματα και τα σπίτια όλα κλείνουν και αμπαρώνουνπριν ακόμα νυχτώσειόταν διαδοθεί εμφάνιση βρυκόλακαΟ ξορκισμός του βρυκόλακα πρέπει να γίνεται Σάββατογιατίτότε είναι ανίσχυροι χωρίς δύναμη και εξουσία και ούτε εμφανίζονται Σαββατόβραδο ποτέ.
Και οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι το Λάζαρο μετά την ανάσταση του τον θεωρούσαν για βρυκόλακα που σηκώθηκε με σατανική δύναμηγιατί όπως έλεγαν για το Χριστό «εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια».
Όλα τα δαιμόνια σαν τα ξορκίσειςτα λιβανίσειςή διαβάσει ο παπάςφεύγουν όλα μαζί πατείς με πατώσε και γίνονται αέραςγι’ αυτό βλέπομε καλά καθούμενα τον ανεμοστρόβιλο που φεύγει με ιλιγγιώδη ταχύτητα καιότι βρει μπροστά του τα παρασύρειαν προφθάσεις και τον φτύσεις και τουπεις «φτου μασκαρά τρεις φορές» τότε θα διαλυθεί αμέσως το αερικόοανεμοστρόβιλοςέτσι και δεν προφθάσειςείναι ικανός να παρασύρειδέντρα ολόκληρα και ανθρώπουςκαι ολόκληρο αλώνιόχι μόνο το άχυροαλλά και το λιώμα όλομαζί με τον καρπό μπορεί να αφανίσει εντόςδευτερολέπτου και αρέσκεται πολύ το αερικόόπως όλα τα δαιμόνια καιτελώνια να περνούν από τα αλώνια και τις ράχες.
Πλησιάζουν 120 χρόνια τώρα που μεγάλος ανεμοστρόβιλος παρέσυρε τρία κορίτσια που πήγαν για ξύλα πέρα στου (Κουβέληκαι γύριζαν φορτωμέναΈφθασε ο ανεμοστρόβιλοςτα σήκωσε τα κορίτσια και τα πέταξε μακριά στο ρέμαΗ Καλτσοφώτω πέθανε επί τόπουηΖαχαρομαρία τραυματίσθηκε και έζησε 80 χρόνια κουτσήγια να διηγείταιτη δύναμη αυτού του δαιμονισμένου αέρα και η τρίτη κοπέλα έζησε μεναλλά έκαμε πολύ καιρό να συνέλθει.
Οι προλήψεις έχουν φωλιάσει και έγιναν σύντροφος αχώριστος στην καθημερινή ζωή για τον άνθρωποΚαι τα όνειρα ακόμα επηρεάζουν τους ανθρώπουςόσο και αν δεν θέλομε από εγωισμό να το παραδεχθούμεΜπορεί να λένε οι σοφοί ότι εκείνος που δίνει σημασία στα όνειρα μοιάζει με κείνο που κυνηγάει τη σκιά τουεν τούτοις έχουν μεγάλη επίδραση στολαό και γενικά σε κάθε κοινωνική τάξη και μπορεί να πει κανείςότι τοφαινόμενο παρουσιάζεται ως Οικουμενικό και λέει ο Ιπποκράτης «όταν τοσώμα καθεύδει ο νους εγρηγορεί».
Άλλωστε η επίδραση των ονείρων χρονολογείται από την εποχή των Φαραώπου ο Ιωσήφ έδωσε την εξήγηση του ονείρου των επτά αγελάδων και των επτά σταχιώνΌλοι οι άνθρωποι επηρεάζονται από τα όνειραμε τις διάφορες ερμηνείες που δίνουναφού και ονειροκρίτες υπάρχουν ακόμη βιβλία ολόκληραΌλοι ζητούν ερμηνεία του ονείρου των και συμβουλεύονται και άλλουςβάρδα μόνο όταν ονειρευθείς χρήματατότε δεν πρέπει να μάθει κανείς το όνειρο σουγιατί αμέσως γίνονται κάρβουναΠόσα τέτοια παραδείγματα δεν φέρνει ο λαός και «άνθρακες ο θησαυρός».
  Άπειρα είναι τα όνειρα και περίεργα μα οι χωριανοί μας σχεδόν ταυτόσημα τα εξηγούνιδίως όταν πρόκειται για θάνατο ή αρρώστιαΕίδες γύφτισσα στον ύπνο σουετοιμάσου για αρρώστια στον ξύπνιο σουΔόντιέβγαλες και σε πόνεσεθανατικό του σπιτιού ή στενού οικείου άφευκτοςΘολό ποτάμι πέρασεςαλλοίμονο στεναχώρια μεγάλη θα περάσειτο λέεικαι το τραγούδι«απόψε είδα στον ύπνο μουείδα και στ’ όνειρο μουθολόποτάμι πέρασαθολό κατεβασμένο»Καφέ ήπιεςπίκρα μεγάληόπως καιτο γλυκό στρέχει στ’ ανάποδα.
Μια πρόληψη που έχει κυριαρχήσει και είναι και επιζήμια είναι η πρόληψη της Τρίτηςημέρα αποφράςΑπό την πανάρχαια Αίγυπτοτην αρχαία Ελλάδα και τη Ρωμαϊκή εποχήκληρονομήσαμε αποφράδες ημέρες και ώρες και μήνεςΤον ανθοστόλιστο Μάη δεν τον συμπαθεί η πρόληψη και γάμος δεν γίνεται άλλος λέει γιατί παντρεύονται τα γαϊδούρια και άλλοι γιατί το μήνα αυτό είναι η γιορτή της Αγίας Μαύρας και όλα μαύρα και σκοτεινά θα παν στο γάμοΕιδικά για μας τους Έλληνες η Τρίτη και ο Μάιος είναι χρονικά σημεία που χάσαμε την πόλη και όλη μας η αυτοκρατορία υποδουλώθηκε.
Δεν ξεκινούν για μεγάλες δουλειές την Τρίτηούτε σπίτι θεμελιώνουνούτε για συμπεθεριό πηγαίνουνούτε και νυφικά κόβουν την Τρίτημα ούτεκαι ταξιδεύουνΚαι στους διαπληκτισμούς τουςστα μικρομάγκανα οιχωριανοί φυλάγονται την Τρίτη και ακούς και λένε «φύγε από δω σήμεραΤριτιάτικα να μη γίνει κείνο που δεν ξανάγινε»υπονοώντας μεγάλο κακόΑκόμα και τους τριτογεννημένους ο λαός τους θεωρεί ως κακούς καιδύστυχους αντίθετα προς τους τυχηρούς και ευτυχισμένους Σαββατογεννημένους.
Όλα ανάποδα θα τα φέρει η Τρίτη όπως και ο αριθμός «13»Εβραϊκός πόντος λένε στα χαρτιά οι παίχτες του χωριούσίγουρα θα χάσειςΌλοι τοναποφεύγομε και όλοι τον φοβόμαστε τον αριθμό αυτόότι φέρνει δυστυχίακακοδαιμονία και αποτυχία στους σκοπούς μαςΕίναι και αυτή μια κακή πρόληψηυπόλειμμα και δεν είναι πρόληψη του χωριού ή πανελλήνια μόνοαλλά διεθνέςΟ αθώος αυτός αριθμός έπεσε σε δυσμένεια καιη δυσμένεια προήλθεδιότι δεν διαιρείται εύκολαενώ το «12 » διαιρείταισε ίσα μέρη και γι’ αυτό αντίθετα προς το «13» το έχομε σε μεγάλη υπόληψηαφού και οι απόστολοι «12» ήσαν και όχι «13»Δεν κατέχονται από δεισιδαιμονίες και προλήψειςμόνο λαοί ή άτομα απολίτιστα και αμόρφωτααλλά και λαοί πολιτισμένοι και άνθρωποι διακρινόμενοι σε μόρφωσηΟ Αύγουστος ο ισχυρότερος αυτοκράτορας της Ρώμηςο οποίος διεκρίνετο για το πρακτικό του πνεύμα και την αντικειμενικότητα της κρίσης του τα μέγιστακατείχετο από τοιαύτας προλήψειςώστε έφερε δέρμα φώκιας για να προστατεύεται από τους κεραυνούςεπίστευε στους οιωνούς και χρησμούς και δεν ταξίδευε ποτέ Τρίτη.
Ο λαός μας όλος κυριαρχείται από προλήψεις και οι χωριανοί μας απλοϊκοί και περιορισμένης μόρφωσηςέχουν δεύτερη θρησκεία τις προλήψειςφοβούμενοι τη αόρατη και ανεξήγητη επιβολή και δύναμη που κατευθύνει τις κακές πράξεις σε βάρος των ανθρώπωνΠοτέ δεν δανείζουνφωτιάαλάτι και προζύμι μετά το ηλιοβασίλεμα ή αν έχουν γκαστρωμέναζωντανάγιατί υπάρχει κίνδυνος να απορρίξουνΟύτε λούζονται ούτε τανύχια κόβουν ορισμένες ημέρες«Τετάρτη και Παρασκευή μη λούζεσαιτανύχια σου την Κυριακή μην κόβεις αν θέλεις να προκόβεις».
  Το σαπούνι και το αλάτι πρέπει να μην τα πιάσει στα χέρια του ο ένας απότον άλλογιατί γίνονται αιτία διαπληκτισμώνΌταν φεύγει κανείς από τοσπίτι για ταξίδι δεν κάνει να σκουπίσουμεσημαίνει πως ξεκαθαρίζομε τιςσχέσεις μας με τον άνθρωπο αυτόενώ άμα φεύγει ανεπιθύμητοςτότε  σκουπίζομε  ή  ρίχνομε  αλάτι πίσω.   Όταν έρχεται φίλος  που  τον πονέσαμε ρίχνομε σίδηρο στην πόρτα να πατήσει απάνωΑν στη συζήτηση προκύπτει κάτι κακό ή ανεπιθύμητο λέμε χτύπα ξύλο ή κουνήσου από τον τόπο σουκούφια η ώραδάγκωσε τη γλώσσα σουσκόρδα στα μάτια σουκατ’ αντίθεση που όταν περιμένομε κάποιο καλό λέμε «καλομελέτα κιέρχεται».
Το φίδι επειδή αρχίζει από «Φ» και επειδή είναι κρύο πράμα και κάνει και κακότο καλοπιάνομε και το θεωρούμε φίλοόταν είναι του σπιτιού φίδιεχθρό δε το φίδι του δρόμουΑκόμα και ζητήματα σοβαρά που δεν μπόρεσε μέχρι σήμερα να λύσει η επιστήμητα λύνει η απλοϊκότητα και ηφαντασία των γυναικώνΤα λύνουν γυναίκες απλοϊκές όπως είναι η ατεκνίαπου δίνουν για φάρμακο το άτεκνο βοτάνι και το δίνουν για να σταματήσουν τα πολλά παιδιά που γεννιούνται ή το δίνουν για εκδίκησηναμείνει άκληρη εκείνη που παντρεύτηκεέστω και εν αγνοία της αν το φάειΉ το αρσενικοβότανο που φυτρώνει πιο πάνω από το χωριό στην Πλούμποκαι τον Αετό και είναι από τα αλάθευτα όπως λεν οι γυναίκεςμόλις τοπάρει η γυναίκα και συνήθως το παίρνουν οι νυφάδεςπου φροντίζει ηκαλή πεθερά με τρόποαπό την επομένη του γάμουαν μη και από τηνΚυριακή που θα ‘ρθει στο σπίτιμε κάποιο μυστικό τρόπονα δώσει στηνύφη να φάειγια να διαιωνίσει το γένος με αρσενικό το πρώτο παιδίΚιαυτά τα κατοικίδια έχουν τέτοιες μαγικές ιδιότητες προς το κακό και ενίοτεπρος το καλό.
Κακό μεγάλο το ούρλιασμα του μούργουόπως και το βουμπίρικο αυγό της κότας και κακό μεγάλο πάλι ή ζημιά στο σπίτιαν η κότα λαλήσει σαν κόκοραςΨάρια είδες στον ύπνο σου λαχταριστά και ωραίαλαχτάρα μεγάλη σε περιμένειΒούιξε το αυτί σου το δεξιόκαλό χαμπέρι θα ‘χειςβούιξε τ’ αριστερόσπεύσε αμέσως να ενώσεις τον αντίχειρα και το μέσο δάκτυλο και από το αριστερό προς το δεξιό αυτίνα πεις τρεις φορές «σε καλό να πάει».
Παίζει το δεξί σου μάτιχαμπέρι καλό θα μάθειςμπουσούλισε ο δράκος ήη κοτσόρω ή ξεφορτώθηκε (τινάχθηκεη κότα στην αυλήαλάθευτο μουσαφίρης θα ‘ρθειΤρίχα της κεφαλής σου κρέμασε στο μέτωπο σουγράμμα θα λάβειςΑστέρι πέφτει προς το μέρος που είναι η καλή σουχαιρετίσματα στείλε με τ’ αστέρικαι η καλή σου θα σε θυμηθεί την ίδια στιγμή που θα ‘χει φθάσει το αστέριόπως σε θυμάται και με το φτάρνισμα και το λόξιγκα.
Θέλεις να δεις πότε η διεθνής κατάσταση θολώνεικοιτάζεις την πλάτη του αρνιού και το βλέπεις ολοφάνεροΘέλεις να προετοιμασθείς προ της κηρύξεως πολέμουθα σου το βεβαιώσουν οι βράχοι όταν ξεκόβουν και πέφτουνπρομηνύουν άφεκτα επιστράτευση και πόλεμο.
Ποια πρώτη και ποια τελευταία από τις προλήψεις του κακούπου κατατυραννούνται οι καλοί μας χωριανοίνα προσπαθήσουν να προφυλαχθούνπάντα όμως κάποιο αντίδοτο προσπαθούν να βρουν να αποτρέψουν τα μελλούμενα.
Πολλά είναι τα κακοποιό πνεύματα και πολλές οι προφυλάξεις που παίρνει ο λαός προς απόκρουσηΥπάρχουν όμως και αγαθά πνεύματα που φέρνουν την ευτυχία και το γούριΓια την τύχη έχει πια καταντήσει πίστη ασάλευτηότι αυτή υπάρχει και ρυθμίζει το παρόν και το μέλλον του ανθρώπου.
Εμείς, μάλιστα, οι έλληνες την πιστεύαμε και για θεά και είναι γνωστές οιτρεις θεές της τύχης από την μυθολογίαη Κλωθώη Άτροπος και η ΛάχεσηΜε τη γέννηση κάθε ανθρώπου γεννιέται και η τύχη τουη οποία είναι τυφλή και έτσι τυχαίως συναντά τον άνθρωπο που θα τον κάμει ευτυχή«Δεν μου φταίει κανέναςφταίει η στραβή η τύχη μου»λένε συχνάπυκνά στο χωριό μας.
Αδέλφια είναι η τύχη και το γούριΗ τύχη και το γούρι είναι για τον άνθρωπο συναισθήματα παμπάλαια και χρονολογείται η ζωή τους όσο και ηζωή του ανθρώπουΔεν υπάρχει άνθρωπος είτε σε πολιτισμένουςείτε σεαπολίτιστους λαούς πουείτε μικρός είτε μεγάλος να μην έχει φορέσει ένακάποιο φυλαχτόπιστεύοντας σε μια ανεξήγητη μαγική δύναμη που τηνονομάζομε γούριΗ λογική μας επιβάλει να αποκρούσουμε την ύπαρξη μιας τοιαύτης μυστηριώδους δυνάμεωςΌλοι ειρωνευόμαστε τις προκαταλήψειςμία όμως ανεξιχνίαστη εσωτερική δύναμη παραμένει στο υποσυνείδητο μας και μας αφήνει μια αμφιβολία αν το «γούρι» υπάρχει ή δεν υπάρχει.
Όλα αυτά είναι κατάλοιπα του αποτάτου παρελθόντοςΆπειρες είναι οιδοξασίες και τα περίεργα του κόσμουΈνας άλλος περίεργος κόσμος τηςυπαίθρουμε ξέχωρες συνήθειεςδικούς του συναισθηματισμούς και θεωρίεςσαν να είναι κάτι ξέχωρο από τον άλλο κόσμομε δική του νοοτροπίαμε ξέχωρες προλήψεις και προκαταλήψειςένας κόσμοςαιθεροβάμωνπου βρίσκεται σε άλλους κόσμουςσε όνειρα και σεσύννεφαπου άθελα του δουλεύει η φαντασία του και για τη μεγάλη τουςφαντασία τους λένε και ψευδοποιούς τους κυνηγούςείναι ο κυνηγετικόςκόσμος.


η γέφυρα του Κόκκινου.
Γέφυρα του Κόκκινου που κατασκευάστηκε στην δεκαετία του 30.Μεγάλο έργο για την εποχή και πολύ χρήσιμο για τους κατοίκους της ορεινής Δωρίδας ,στο ένα άκρο υπήρχε το χάνι του Κολοκύθα του Μήτσου (Γκέκα).

Τα καπρίτσια του Μάρτη

 ΤΑ ΚΑΠΡΙΤΣΙΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΗ
[Της Anna Kousiantza]
"Πριτς! Μαρτάκη μ’, ξιχείμασα κι ‘γω κι τα κατσ΄κάκια μ’!΄" σκέφτηκε η γριά παραμονή του μήνα και βγήκε να λιαστεί καμαρώνοντας το βιός της, που δεν ήταν τίποτα άλλο από τα λίγα κατσικάκια της… πάει Μάρτ΄ς πέρασε έλεγε χαμογελώντας... 
Ο "Μάρτης" σαν τ΄ άκουσε, θύμωσε πολύ με τα λόγια της γριάς, σκέφτηκε πως... " η γριά δεν ξέρει πως ο Μάρτης αν θυμώσει ." Η καημένη η γριούλα σκεφτόταν πως τα ξύλα της τελείωναν, οι τροφές ελάχιστες για να ταΐσει τα ζωντανά της… όμως ο Μάρτης οξύθυμος πως ήταν... το απογευματάκι άρχισε να φυσά, τα σύννεφα έφεραν βροχή χαλάζι κι ως να βραδιάσει έβαλε και χιόνι... Η γριά και τα κατσικάκια της πάγωσαν μέσα στο καλύβι...