Πέμπτη 25 Μαΐου 2023

Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης ο γλύπτης που φιλοτέχνησε την σύνθεση στον Κόκκινο!


Η γιαγιά και η εγγονή που κοσμεί την ανατολική είσοδο του χωριού Κόκκινος είναι έργο ενός νέου αλλά καταξιωμένου καλλιτέχνη του Οδυσσέα Τοσουνίδη.

 

Διαβάστε την συνέντευξη του Οδυσσέα Τοσουνίδη στον Β. Ελευθεριάδη:

Από την Τυφλίδα στη Δράμα και σε όλο τον κόσμο!

Ο Οδυσσέας Τοσουνίδης μιλάει για την πορεία του στην τέχνη και τη ζωή. Ζει και διατηρεί το εργαστήριο του στην Προσοτσάνη Δράμας. Έχει στη φαρέτρα του περισσότερες από 15 ομαδικές εκθέσεις, τρεις ατομικές και έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές σε όλο τον κόσμο. Η γλυπτική για αυτόν λειτουργεί αφυπνιστικά και λυτρωτικά, τον βοηθάει να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του. Είναι ένας τρόπος να δημιουργεί και να επικοινωνεί. Η τέχνη είναι η ίδια η ζωή, αναφέρει, και πορεύεται με πάθος σε αυτό που επέλεξε να υπηρετήσει.

Συνέντευξη Βαγγέλης Ελευθεριάδης / Φωτογραφίες Βασίλης Κοβλακάς

– Πείτε μας για τα πρώτα χρόνια της ζωής σας. Που και σε τι περιβάλλον μεγαλώσατε;
– Γεννήθηκα στην Τιφλίδα της Γεωργίας όπου κι έμεινα μέχρι τα δέκα μου χρόνια. Μεγάλωσα σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον όπου έμαθα να αγαπώ τον άνθρωπο και να σέβομαι τη διαφορετικότητα. Η οικογένεια έπαιζε πάντα σημαντικό ρόλο στη ζωή μου. Ο αποχωρισμός από ένα αγαπημένο πρόσωπο, σε συνδυασμό με τη δύσκολη τότε κατάσταση της Γεωργίας μας έκανε να αναζητήσουμε τις ρίζες μας…
Μια νέα ζωή ξεκίνησε…

– Είχε κάποιος από την οικογένεια σας σχέση με την τέχνη;
-Άμεσα όχι, έμμεσα ο πατέρας μου… Πετράς στο επάγγελμα.

– Πως μπαίνει η γλυπτική στη ζωή σας;
-Μετά από μια σειρά γεγονότων… από μικρός παρατηρούσα τη δουλειά του πατέρα μου. Κάποια στιγμή που μας ζήτησαν μια σχολική εργασία, σκέφτηκα να κάνω ένα χαρακτικό σε γρανίτη… ενθουσιάστηκα!
Στην πορεία, ένα συμπόσιο στην πόλη μας… ήξερα τι ήθελα πλέον να κάνω!

«Η γλυπτική δεν αντιστέκεται πουθενά, συμβαδίζει με την εποχή της»

– Σπουδάσατε στην σχολή καλών τεχνών Πανόρμου Τήνου και στην εθνική ακαδημία καλών τεχνών της Γεωργίας. Ποιες ήταν οι εμπειρίες που σας διαμόρφωσαν καλλιτεχνικά στην Τήνο και την Τιφλίδα;
– Στην Τήνο έμαθα στην ουσία να δουλεύω την πέτρα και να βλέπω στην πορεία τα πρώτα μου έργα να παίρνουν μορφή. Κουβαλάω αυτόν τον τόπο πάντα μέσα μου… Με την επιστροφή μου στην Τιφλίδα, διεύρυνα τους ορίζοντες μου, κι έμαθα να αγαπάω και να κατανοώ ακόμη πιο πολύ αυτό που κάνω.

– Πως βρίσκουμε τον δρόμο μας; Πως επιλέγουμε δηλαδή να κάνουμε αυτό και όχι κάτι άλλο;
– Δεν υπάρχει απάντηση σε αυτό. Σίγουρα με τον καιρό ξέρουμε καλύτερα τι θέλουμε αλλά πάντα δεχόμαστε ερεθίσματα που καθορίζουν τις επιλογές μας

– Πιστεύετε στο ταλέντο;
– Φυσικά. Αλλά δεν αρκεί.

– Μπορείτε να φανταστείτε πως θα ήταν η ζωή σας εάν δεν είχατε την γλυπτική;
– Όχι!

– Συμμετοχές σε διεθνή συμπόσια γλυπτικής, διακρίσεις με πρώτα βραβεία, συλλογικές και ατομικές εκθέσεις, έργα σας σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές σε όλο τον κόσμο. Τι αφήνουν όλα αυτά όταν σβήσουν τα φώτα;
– Σκέψεις, απολογισμός, αλληλεπιδράσεις με ανθρώπους και έργα δίνουν λαβές για νέες δημιουργίες και εμπνεύσεις.

– Ποια η διαφορά του έργου κατά παραγγελία από την ελεύθερη επιλογή;
– Νομίζω ότι όποιο δημιουργό και να ρωτήσετε, θα σας δώσει την ίδια απάντηση. Η ελευθερία.

«Στην Τήνο έμαθα στην ουσία να δουλεύω την πέτρα και να βλέπω στην πορεία τα πρώτα μου έργα να παίρνουν μορφή. Κουβαλάω αυτόν τον τόπο πάντα μέσα μου»

– Νιώθετε ότι η γλυπτική αντιστέκεται στις κυρίαρχες τάσεις έκφρασης της εποχής μας;
– Η γλυπτική δεν αντιστέκεται πουθενά, συμβαδίζει με την εποχή της.

– Οι πηγές έμπνευσης σας ποιες είναι;
– Η ίδια η ζωή, το σύμπαν, η επαφή, η σύλληψη, η γέννηση κι ο θάνατος.

– Τα έργα σας έχουν ως κύριο θέμα τη ζωή και το θάνατο. Ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε με την συγκεκριμένη θεματολογία;
– Την έννοια της ύπαρξης.

– Η κατανόηση της σημασίας ενός έργου έχει να κάνει με το διανοητικό επίπεδο αυτού που το απολαμβάνει ή είναι ανεξάρτητου αυτού;
– Νομίζω πως δεν έχει σχέση. Μέσα από τα παιδικά μάτια και τις αυθόρμητες αντιδράσεις αυτό αποδεικνύεται.

 – Η γλυπτική πόσο είναι τέχνη και πόσο τεχνική;– Πιστεύω πως η συνάντηση των δύο αυτόν παραγόντων κάνουν την γλυπτική.

– Υπάρχει καλή και κακή γλυπτική; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της καλής γλυπτικής;
– Φυσικά και υπάρχει! Βέβαια τα λάθη στο τεχνικό κομμάτι είναι αυτά που τα αντιλαμβάνονται κυρίως άνθρωποι του χώρου.

«Η κατανόηση ενός έργου δεν έχει σχέση με το διανοητικό επίπεδο. Μέσα από τα παιδικά μάτια και τις αυθόρμητες αντιδράσεις αυτό αποδεικνύεται»

– Τι είναι για εσάς η τέχνη και η γλυπτική;
– Είναι ένας τρόπος να δημιουργώ και να επικοινωνώ.

– Νιώθετε ευτυχισμένος για ό,τι έχετε καταφέρει ως τώρα στη ζωή σας;
– Νιώθω ικανοποιημένος. Αλλά νομίζω ότι έχω ακόμη δρόμο μπροστά μου.

– Σας φοβίζει η αποτυχία;
– Η επιτυχία δεν είναι στόχος. Άλλωστε κάποιες φορές η αποτυχία σε βοηθάει να εξελίσσεσαι σαν άνθρωπος και σαν δημιουργός.

– Τι είναι η επιτυχία για εσάς;
– Σε γενικά πλαίσια θέλω να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για αρμονία και ηρεμία στη ζωή μου.

– Ποια ήταν η καλύτερη στιγμή στην πολύχρονη πορεία σας στην τέχνη;
– Η ολοκλήρωση ενός έργου πάντα μου δίνει πολύ χαρά!

– Πείτε μας μια φράση που να περιέχει την φιλοσοφία σας για τη ζωή;
– Η αλήθεια σε λόγια και πράξεις…

– Τι σας αρέσει να κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας; Τι σας δίνει χαρά;

– Μου δίνουν χαρά οι άνθρωποι που έχω επιλέξει να είναι στη ζωή μου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου