Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Η Λίμνη του Μόρνου


Λίμνη του Μόρνου

Η Κατασκευή της λίμνης του Μόρνου και του ομώνυμου Φράγματος, 
άλλαξαν την μορφολογία της Περιοχής και όχι μόνον, άλλαξαν εν πολλοίς και τη ζωή μας.
Ο ανυποψίαστος επισκέπτης που για πρώτη φορά αντικρίζει την καινούργια εικόνα γοητεύεται 
αναμφισβήτητα από τη μαγεία της λίμνης, όμως ας δούμε τι χάσαμε εμείς οι παροικούντες την περιοχή.
Το άλλοτε πανέμορφο χωριό Βελούχι ή Κάλλιο, νεότερες ονομασίες της αρχαίας 
Καλλίπολης, με την ομώνυμη πηγή του (Βελούχι), εξαφανίστηκε 
για πάντα κάτω από τα ήρεμα νερά της λίμνης.
Ένας ήσυχος θάνατος παντοτινός !.
Το Στενό με το πανέμορφο πέτρινο γεφύρι του δεν είναι μόνο που καλύφθηκε από το νερό, 
αλλά γκρεμίστηκε, ... σκόπιμα, λένε μερικοί, από τις μπουλντόζες,
γιατί είχε φτιαχτεί την εποχή της Τουρκοκρατίας*.

Ο Θεός να μας φυλάει από του Υπερέλληνες!.

Το Πέτρινο Γεφύρι του Στενού από μια παλιά φωτογραφία

*Κατά τον Γ.Δ. Ανέστο από το χωριό Κόκκινος το Πέτρινο Γεφύρι του Μόρνου, το έχτισαν οι Φράγκοι.
Στο μελέτημά του που περιέχεται στο Ημερολόγιο (ατζέντα) του 2000 
της Ένωσης Κοκκινιωτών Δωρίδος υπάρχουν 
πολλές πληροφορίες για την αρχαία Καλλίπολη και την καταστροφή που 
προξένησε στην περιοχή μας η κατασκευή της τεχνητής λίμνης του Μόρνου.

 


Γράφει ο Γιάννης Χριστιάς

     Η φωτογραφία αυτή είναι της δεκαετίας του 1950 και τραβήχτηκε για λογαριασμό του εκδ. Οίκου Πεχλιβανίδη πριν κτιστεί ( λίγο πριν το '60) το τουριστικό περίπτερο του Στενού Λιδορικίου. Η γέφυρα είναι μεσαιωνική και ίσως κατασκευάστηκε από τους Ενετούς ή τους Φράγκους, των οποίων η βαρωνία των Σαλώνων έφτανε μέχρι το κάστρο του Βελούχοβου ( Καλλίου) και πέραν αυτού εκτείνετο η επικράτεια του Δεσποτάτου της Ηπείρου. Το κάστρο είχε καταστραφεί ολοσχερώς από τους Γαλάτες και από τότε οι Φράγκοι το ανακατασκεύασαν. Το Στενό ήταν από την αρχαία εποχή πέρασμα από την Ανατολική Ελλάδα, ακόμη και από τη Θεσσαλία μέςω Υπάτης - Καστριώτισσας,  προς τη Ναύπακτο, πόλη των Δυτικών Λοκρών, και το εσωτερικό της Αιτωλίας. 
     Η γέφυρα μαζί το εκπληκτικό τοπίο, που είχαμε την τύχη κι εσύ κι εγώ να περπατήσουμε, κοιμάται στο βυθό της λίμνης. Η τσιμεντένια γέφυρα του Στενού κατασκευάστηκε το 1930, ανατινάχτηκε, όπως και εκείνη της Ρέρεσης, από τους Άγγλους το 1943 ή 1944 χωρίς να ρωτήςουν κανέναν και όχι από την Εθνική Αντίσταση που δεν ήθελε να στερήσει από τους κατοίκους αυτά τα ζωτικά για αυτούς έργα. Στο Internet οι ανακρίβειες  μπορεί να συγχωρούνται, όχι όμως και σε βιβλίο για τα χάνια και τα γεφύρια της Ναυπακτίας και της Δωρίδας που εκδόθηκε το 2009. 
     Η γέφυρα της Ρέρεσης κατασκευάστηκε το 1938-39 και όχι το 1930 και ανατινάχτηκε λίγο πριν τη διάλυση του 5/42 τον Απρίλιο του 1944, και όχι την 1/7/43, όπως γράφεται παντού. Την κατείχαν οι Γερμανοί μέχρι την 30/10/43, Η γέφυρα της Ρέρεσης είχε καμάρες σαν αυτές που έχει η γέφυρα του Μόρνου λίγα χιλιόμετρα ανατολικά της Ναυπάκτου. Κατασκευάστηκε από το 1936 ως το 1938 και θεωρείται για την εποχή εκείνη τεχνικό και αρχιτεκτονικό κατόρθωμα.
   
 
Ο Γιάννης Χριστιάς κατάγεται από την Κερασιά και είναι Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας


Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

Το ΣτΕ ακύρωσε το ΠΔ διάλυσης/ συγχώνευσης της Μονής Μεταμόρφωσης Ναυπάκτου και την επαναφέρει..

Το Συμβούλιο Επικρατείας με την αριθμό 299/2016 Απόφασή του, ακύρωσε οριστικά το Προεδρικό Διάταγμα διάλυσης/ συγχώνευσης της Μονής Μεταμορφώσεως Ναυπάκτου, αποκαθιστώντας την ηρεμία και αποδίδοντας δικαιοσύνη.
Η Ιερά Μονή Μεταμορφώσεως επανέρχεται στο νομικό καθεστώς ίδρυσής της, δια του ΠΔ έτους 1980, επί Μητροπολίτη Ναυπάκτου Δαμασκηνού Κοτζιά, ο οποίος είχε προωθήσει και το σχετικό αίτημα των Ιδρυτών του Κοινοβίου στον τότε Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Καραμανλή.
Επομένως η αδικία που πήγε να γίνει στην Μονή Μεταμόρφωσης ήλθε το ΣτΕ και την αποκατέστησε
!

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016


ΣΥΣKΕΨΗ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ ΜΟΡΝΟΥ 



Οι επιπτώσεις από την κατασκευή των τεχνητών λιμνών Μόρνου και Ευήνου, συζητήθηκαν σε νέα σύσκεψη που συγκάλεσε ο Υπουργός ΕσωτερικώνΠαναγιώτης Κουρουμπλής με τις Δημοτικές Αρχές Δωρίδας και Ναυπακτίας.
Στη σύσκεψη διαπιστώθηκε ταύτιση απόψεων του Υπουργού και των Δημάρχων για τους πόρους που έπρεπε να είχαν αποδοθεί ως αντιστάθμισμα των επιπτώσεων (οικονομικών, αναπτυξιακών, περιβαλλοντικών, κλπ) στις περιοχές αυτές από την κατασκευή των τεχνιτών λιμνών Μόρνου και Ευήνου και ζήτησε από τη Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ ΑΕ να επανακαθορίσει τις απόψεις της για την καταβολή των αντισταθμιστικών πόρων. Η Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ δήλωσε ότι συμφωνεί με τις απόψεις του Υπουργού.
Για το σκοπό αυτό συγκροτήθηκε Επιτροπή αποτελούμενη από εκπρόσωπο του Υπουργείου Εσωτερικών, τη Διοίκηση της ΕΥΔΑΠ και αντιπροσωπίες των Δήμων Δωρίδος και Ναυπακτίας, με αντικείμενο:
α) τον καθορισμό αντισταθμιστικών πόρων,
β) τη συμβολή της ΕΥΔΑΠ στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, για περιβαλλοντικά και κοινωνικά έργα των Δήμων, το σχεδιασμό, τη βελτίωση και την ολοκλήρωση έργων (π.χ βιολογικών, γέφυρα Στενού, κλπ) που πρέπει να γίνουν από την ΕΥΔΑΠ.
Η πρώτη συνάντηση της Επιτροπής έχει καθοριστεί για σήμερα Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016 στην Αθήνα.
Όπως τονίστηκε από όλες τις πλευρές και κύρια από τον Υπουργό, το έργο της επιτροπής πρέπει να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου να περάσουμε στη φάση της εφαρμογής των πορισμάτων της.
Στη σύσκεψη που αποτελεί συνέχεια αυτής που πραγματοποιήθηκε μετά από σχετικό αίτημα του Δήμου Δωρίδος, έλαβαν μέρος εκτός του Υπουργού, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ευάγγελος Καπετάνιος, ο Δήμαρχος Δωρίδος Γιώργος Καπεντζώνης, ο Δήμαρχος Ναυπακτίας Παναγιώτης Λουκόπουλος, ο Αντιδήμαρχος Δωρίδος Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ναυπακτίας Γιώργος Σιαμαντάς, ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ Α.Ε Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος και Γιάννης Μπενίσης, οι Σύμβουλοι του ΥπουργούΔημήτριος Μπαϊρακτάρης και Χάρης Γαργαρέτας και ο Ειδικός Συνεργάτης του Δημάρχου ΔωρίδοςΜιλτιάδης Ασημακόπουλος. 

"DORIDA news"

www.lidoriki.com

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2016


Μια φωτό πριν 65 χρόνια!!! Γιώργος Κοράκης, Γιώργος Κοντογιάννης και Δημήτρης Κοράκης.
Φωτογραφία ,Γιάννη και Τόνιας Κοντογιάννη .

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

Αριστερά όρθιος ο Θεμιστοκλής  Καραδήμας ( Μούστος) ,τρίτη από αριστερά όρθια η Ευθυμία Ν Κοράκη σύζυγος Γεωργίου Μπερτσιά  οι υπόλοιποι σε μένα άγνωστοι ...( όσοι ξέρουν ας μας ενημερώσουν ) 

Αγαπητοί φίλοι ,θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την θέρμη που έχετε αγκαλιάσει το ιστολόγιο μας

Οι χίλιοι τακτικοί αναγνώστες κάθε μήνα μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε την προσπάθεια . 
Η προσπάθεια αυτη θα είναι πιο αποτελεσματική , αν βοηθήστε και εσείς  σίγουρα κάποιοι  από εσάς  έχουν  να διηγηθούν  ενδιαφέρουσες ιστορίες  για το χωριό και τους ανθρώπους που κατοίκησαν και έζησαν σε αυτό το ωραίο τόπο .

Ιστορίες και φωτογραφίες σας τις περιμένουμε στην διεύθυνση:  orinadervenoxoria@gmail.com  για να τις αναρτήσουμε και να τις μοιραστούμε με όλους τους φίλους του blog ΛΟΥΤΣΟΒΟΣ.

Κώστας Μπερτσιάς 
Απόσπασμα από κείμενο του εξαίρετου  blog του Κ Καψάλη   

17.1.16

" H EΠΙΣΚΟΠΗ ΛΙΔΟΡΙΚΙΟΥ ...'


 ........Το πρώτο όνομα Επισκόπου Λιδορικίου , του « Θεοφιλεστάτου Αρχιερέως Νικολάου », μισοφαγώθηκε , χαραγμένο σ’εντοιχισμένη πλάκα του « Θείου κε Ιερού Σταβροπηγιωτικού μοναστηρίου….της Υπεραγίας Δεσποίνης ημών Θεοτόκου »  της «Αγίας Μονής », όπως το λεν τώρα – που χτίστηκε επί των ημερών του – Σεπτέμβριος του 1198 μ.χ  στον Κόκκινο ( Λούτσοβο ) .
Μετά απ’αυτόν , αργεί ν’ακουστεί άλλος ορθόδοξος .......

Τετάρτη 13 Ιανουαρίου 2016

Γύρω στο 1950 στην μεταμόρφωση του Σωτήρος που ήταν κτισμένη στις όχθες του Κόκκινου ποταμού  ,από αριστερά η Σπυριδούλα Θεμιστοκλή   Κοράκη σύζυγος του παπαφάκαλου , η ευθυμία Νικολάου Κοράκη σύζυγος Γ Μπερτσιά,
καθιστός  ο Θόδωρος Θ Κοράκης 

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

Και ραδιόφωνο Bush και γραμμόφωνο RSA διέθετε το δημοτικό σχολείο Κοκκίνου το 1960
23/9/1961 1961
1953 , βιβλίον υλικού του δημοτικού σχολείου Κοκκίνου
Από την απογραφή του 1953 των οργάνων και υλικών που διέθετε το δημοτικό σχολείο του χωριού

Προγόνων αναμνήσεις 

Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2016

15/8/1988 γλέντι στο πανηγύρι 
1949 Πενταγιοί ,ο Γεωργιος Κ Μπερτσιάς με κάποια ξαδέλφη του μάλλον η Γιαννούλα Καρά.
Θλιβερά τα νέα για το χωριό μας .

Άγνωστοι διέρρηξαν σπίτια  ,στην πάνω γειτονιά, και έκλεψαν οικοσκευές ,

Τραγούδια της ορεινής δωριδας από τον Θ Βώττα και τον Β Κολοβό


https://m.youtube.com/watch?v=YeJ973uLjag

Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2016

Σωτήρος το μνήμα ,περιοχή στο ρέμα της Μανωλενας στο ύψος του Αγίου Γεωργίου κοντά στην περιοχή ξενικά .Το περιβόλι ανήκε στον Μπάρμπα Νίκο τον Κοράκη πιο γνωστό ως Κατσαμπίνη .
Υπήρχε στην κορφή του περιβολιού πηγή που το νερό μαζευόταν σε γούρνα και με το νερό ποτίζονται το περιβόλι .
Στην φωτογραφία η γιαγιά Βασιλίκη ,γυναίκα του μπάρμπα Νίκου, το γένος Καραδήμα με την Χρυσούλα Καραδήμα γυναίκα του Θεμιστοκλη ( Μούστος) Καραδήμα ,τρυγούν το έτος 1975 .

Ο Γιώργος Κρανιάς και ο Γιώργος Κοράκης 

Κυριακή 3 Ιανουαρίου 2016




Ό σύλλογος Κοκκινιωτών έκοψε την πίτα στο Άγιο βασίλειο στο χωριό όπως μας πληροφορεί ο πρόεδρος στο fb καλή χρονιά σε όλους τους κοκκινιώτες 




Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2015

Ένας έξοχος άνθρωπος ένας αγαπητός χωριανός μας με ένα πολύ "βαρύ "επώνυμο έφυγε από αυτή την ζωή 
Καλό ταξίδι Θύμιε Λούτσοβε θα σε θυμόσαστε πάντα 
Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΗΝ ΔΕΥΤΕΡΑ ΣΤΙΣ 27-12-2015 ΣΤΗ 1 ΩΡΑ ΣΤΟ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΤΗΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ!!
Κ Μ

Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2015

Χριστουγεννιάτικο ρεβεγιόν, κάπου μισό αιώνα πριν στον Κονιάκο:
 
Το μενού περιλάμβανε γίδα βραστή κοκκινιστή με μακαρονάδα από χοντρά μακαρόνια στο ζουμί, η επιλεγόμενη μακαρονάδα «μπλουμ», με ψωμί φουρνιστό, τυρί και άφθονο κρασί. 
Τακτοποιήσαμε τα τραπέζια κατά μήκος από τον τοίχο μέχρι την πόρτα δίπλα στη σόμπα, βάλαμε τις καρέκλες, ανεβάσαμε την ένταση της μουσικής και περιμέναμε το σερβίρισμα. Ήρθαν τα πιάτα με το κρέας και τα μακαρόνια και χωρίς να περιμένουμε επιπέσαμε απολαμβάνοντας το λιτό αλλά εξαίρετο δείπνο μέχρι που εμφανίστηκε ο Αποστόλης ο ξάδερφος. 
Αυτός θα έτρωγε με την οικογένειά του και μέχρι τότε κατέβηκε να κάνει λίγη παρέα μαζί μας να πιεί ένα κρασί πριν επιστρέψει. Θες η γνωστή απερισκεψία του θες η προσπάθεια του να εντυπωσιάσει θες το καλαμπούρι του πήρε το κλαρίνο να παίξει ενόσω τρώγαμε και ζήτησε απ’ τον άλλο οργανοπαίχτη να τον ακολουθήσει χορεύοντας. 
Γελώντας και τρώγοντας οι υπόλοιποι παρακολουθούσαμε χωρίς να μπορούμε να φανταστούμε την περιπετειώδη εξέλιξη του Χριστουγεννιάτικου ρεβεγιόν. 
Αφού λοιπόν το κέφι άναψε για τα καλά ο ξάδερφος ζήτησε να σηκωθούμε να χορέψουμε. Πριν λοιπόν αποφάμε σηκώθηκαν δυό τρείς. Στην πρώτη βόλτα σε μια λεβέντικη κολοκαθιά ο ξάδερφος καθώς σηκώθηκε έδωσε με το χέρι του μια στα μπουριά της σόμπας, χωρίς ποτέ να μας ξεκαθαρίσει αν έγινε τυχαία ή το προκάλεσε, και έγινε η απόλυτη καταστροφή. 
Τα μπουριά που κρεμόντουσαν με σύρματα απ’ το ταβάνι αποσυναρμολογήθηκαν και στέκονταν μετέωρα κρεμασμένα απ' τα σύρματα που τα συγκρατούσαν γέρνοντας καταστροφικά προς το τραπέζι . Καθώς έγειραν προς το τραπέζι όπου τρώγαμε άφησαν από μέσα τους να πέσει μια τεράστια ποσότητα καπνιάς αρκετής για να βάψει κατάμαυρους όσους είχαν την ατυχία να κάθονται προς την πόρτα, ενώ οι άλλοι τη γλύτωσαν. Η κάπνα έπεσε στους ακριανούς και κυρίως στον Νίκο που στην προσπάθεια του να την αποφύγει πιάστηκε απ’ το τραπέζι έγειρε στο πλάι έχασε την ισορροπία του παίρνοντας μαζί του το τραπέζι και τα πιάτα με τα απομεινάρια της σούπας που έπεσαν μαζί με το τραπέζι απάνω του, προσθέτοντας στην μαυρίλα και τα ζουμιά μαζί με τα μακαρόνια 
Το μαγαζί έγινε σαν να πέρασε επιδρομή αγρίων (το λέω έτσι κομψά μη παρεξηγηθεί κανείς 45 χρόνια μετά, τουλάχιστον κάμποσα απ’ αυτά αλιεύονται απ’ τα ημερολόγια του τότε και τις απαραίτητες φωτογραφίες), με τους μισούς να είναι ημιαναίσθητοι απ’ τα γέλια, προφανώς οι τυχεροί που δεν έπεσε απάνω τους η καπνιά, οι άλλοι μισοί αμήχανοι ως οργισμένοι κατάμαυροι απ’ την καπνιά και ο κακομοίρης ο Νίκος με τα υπολείμματα της μακαρονάδας στο κεφάλι του και τις σάλτσες στα ρούχα του εντελώς αμήχανος προσπαθούσε να συνειδητοποιήσει τι συνέβη. 
Ο Αλέκος ως μαγαζάτορας με πρωτοφανή ψυχραιμία άρχισε αμέσως τις εργασίες της όποιας αποκατάστασης μπορούσε να γίνει μετά απ’ την καταστροφή που προηγήθηκε βάλθηκε να ενώνει τα μπουριά που έκαιγαν ακόμη, τα οποία αδυνατώντας πλέον να διώξουν τον καπνό, πλημύρισε με καπνούς το μαγαζί τόσο που δεν μπορούσαμε να πάρουμε ανάσα. Προσπάθησε λοιπόν να επαναφέρει τα τραπέζια στη σωστή τους θέση να μαζέψει τα πιάτα να σκουπίσει τα υπολείμματα και στο τέλος να σφουγγαρίσει. 
Παρόλη την καταστροφή δεν έχασε τη διάθεση του και χαμογελώντας έβλεπε τους ξαπλωμένους απ’ τα γέλια και τα θύματα και το διασκέδαζε κι αυτός με τον τρόπο του. Τελευταίο άφησα το δράστη. Με πονηρό χαμόγελο απολάμβανε το χάος που δημιούργησε και περίμενε να δει τις αντιδράσεις των υπολοίπων για να αποφασίσει αν αυτό που έκανε ήταν αστείο. 
Τα πρώτα Χριστούγεννα στο χωριό έμελλε να ήταν γεμάτα απρόοπτα για τη μικρή μας παρέα και γεμάτο φασαρίες για τον υπομονετικό και γεμάτο καλή διάθεση Αλέκο...

Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015






Εξόδιος ακολουθία Γεωργίου Μετάνια στον Άγιο Βασίλειο Περιστερίου 

Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015

Ένας ακόμη χωριανός μας έφυγε από αυτή την ζωή ,ο Γιώργος Μετάνιας ετών  84 ο αδελφός , του αείμνηστου παπά Δημήτρη Μετάνια ,επαγγελματίας ταξιτζής . Η κηδεία του θα γίνει αύριο Δευτέρα 14 /12 στο νεκροταφείο του Αγίου Βασιλείου στο Περιστέρι και ώρα 3 , αιώνια η μνήμη του , θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του 
Κ Μ 

Τρίτη 1 Δεκεμβρίου 2015

"Έφυγε" ο Κουπακιώτης δημοσιογράφος Κώστας Νίτσος 



Πέθανε σε ηλικία 95 ετών, στην κλινική όπου νοσηλευόταν τις τελευταίες 10 μέρες, ο παλαίμαχος δημοσιογράφος Κώστας Νίτσος, με καταγωγή από το Κουπάκι Δωρίδας.

Ο Κώστας Νίτσος, υπόδειγμα αγωνιστή δημοσιογράφου, ριζοσπάστη και προοδευτικού διανοούμενου, δίδαξε και άσκησε δημοσιογραφία υψηλού φρονήματος για περισσότερο από μισό αιώνα.

Θεωρούσε ότι ο καλός δημοσιογράφος πρέπει να έχει ήθος, απεριόριστη μόρφωση και το φρόνημα της αποστολής. Αρετές τις οποίες διέθετε ο ίδιος σε υπερθετικό βαθμό και για το λόγο αυτό αποτέλεσε πρότυπο της έντιμης αγωνιστικής δημοσιογραφίας.

Πήρε ενεργό μέρος στην Εθνική Αντίσταση και ήταν ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Δημοσιογράφων Αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, ενώ παράλληλα εργαζόταν ως.. δημοσιογράφος στην εφημερίδα «Εμπρός». 

Μετά τον πόλεμο εργάστηκε στα «Νέα», όπου διατέλεσε και για πολλά χρόνια διευθυντής τους.

Ήταν επίσης διευθυντής του ιστορικού απεργιακού φύλου της της ΕΣΗΕΑ «Αδέσμευτη Γνώμη» που κυκλοφόρησε το 1975 στη μεγάλη απεργία των δημοσιογράφωντο 1975, ενώ διατέλεσε διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου και εξέδιδε για πολλά χρόνια το μοναδικό περιοδικό "Θέατρο".

Πρόσφατα έλαβε από την ΕΣΗΕΑ το μετάλλιο «Ξενοφών» που αποτελεί την ύψιστη δημοσιογραφική διάκριση.

H κηδεία του θα πραγματοποιηθεί με δαπάνη της ΕΣΗΕΑ την Τρίτη 1η Δεκεμβρίου 2015, στις 15.00 από τον Ι.Ν. Αγ. Θεοδώρων στο Α’ Νεκροταφείο Αθηνών. 

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015

Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2015


Διαδρομές | Ένα οδοιπορικό στο Μόρνο και την ιστορία του



γράφουν οι Λένα Αναγνωστοπούλου & Κώστας Ζέρβας
Αν ρωτήσεις τους παλιότερους για την καθημερινή ζωή στα χρόνια πριν τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο δυο λέξεις βγαίνουν αυθόρμητα και με τη μεγαλύτερη συχνότητα: «φτώχεια» και «τυραννία». Πολλή δουλειά, πενιχρές σοδειές, αδυναμία πώλησης έστω και των λιγοστών προϊόντων, έλλειψη σε φάρμακα και γιατρούς, για να τελειώσει κανείς Γυμνάσιο έπρεπε να πηγαίνει στη Ναύπακτο, απουσία δρόμων και μεταφορικών μέσων.
«Φτώχεια» και «τυραννία»
Η περιοχή μας πάντα ήταν -και συνεχίζει να είναι – σε τελευταία προτεραιότητα σε ό,τι αφορά έργα υποδομής. Όταν σχεδιάστηκε ο σιδηρόδρομος τη δεκαετία του 1880, φτιάχτηκαν γραμμές σε όλη την Πελοπόννησο, η γραμμή Αθήνας-Λειβαδιάς-Μπράλλου-Λαμίας και η γραμμή Μεσολογγίου-Αγρινίου. Αν κοιτάξει κανείς το χάρτη της Ελλάδας εκείνη την εποχή διαπιστώνει ότι η μόνη περιοχή που έμεινε εκτός σχεδιασμού είναι η περιοχή Δωρίδας-Ναυπακτίας.
Το Ευπάλιο απέκτησε οδική σύνδεση με την υπόλοιπη χώρα μόλις στα τέλη της δεκαετίας του ’30 με την ολοκλήρωση της εθνικής οδού Αθηνών-Λιδωρικίου-Ιωαννίνων. Πριν την άφιξη του αυτοκινήτου οι μετακινήσεις στην περιοχή μας γίνονταν από στεριάς με υποζύγια πάνω σε ένα πρωτόγονο «οδικό» δίκτυο, που παρέμεινε σχεδόν απαράλλακτο από τα χρόνια της βυζαντινής αυτοκρατορίας, και από τη θάλασσα με πλοία. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η οδική σύνδεση των παραλιακών χωριών της Δωρίδας πραγματοποιήθηκε μόλις το 1973(!) με την ολοκλήρωση της Εθνικής οδού Ναυπάκτου-Ιτέας. Μέχρι τότε για να πάει κανείς από το Ευπάλιο στην Ερατεινή ή το Γαλαξίδι έπρεπε να πάει οδικώς μέσω Λιδορικίου ή από θαλάσσης με καΐκι.
Τα παραλιακά χωριά είχαν σύνδεση με την απέναντι ακτή της Πελοποννήσου. Το Μοναστηράκι ήταν το βασικό λιμάνι-διαμετακομιστικό κέντρο της περιοχής. Εμπορεύματα μεταφέρονταν από και προς την απέναντι ακτή του Ψαθόπυργου. Στη συνέχεια με υποζύγια μεταφέρονταν στα χωριά της ορεινής Δωρίδας. Αντίστοιχες εμπορικές συναλλαγές γίνονταν και από το λιμάνι της Ναυπάκτου με Ψαθόπυργο και Πάτρα. Τα χωριά από Σεργούλα, Γλύφα και πιο πέρα είχαν περισσότερες επαφές με το Αίγιο. Βέβαια μιλάμε για μεταφορά στοιχειωδών πρώτων ειδών διατροφής και διαβίωσης διότι το χρήμα που κυκλοφορούσε ήταν ελάχιστο.
Πενιχρά ήταν τα μέσα μεταφοράς. Η συντήρηση των υποζυγίων ήταν μια ακριβή υπόθεση και πολλά νοικοκυριά δεν είχαν τη δυνατότητα αυτή. Έτσι οι περισσότερες μετακινήσεις γίνονταν με τα πόδια και οι άνθρωποι αναλάμβαναν και το ρόλο του υποζυγίου. Είναι αδιανόητο σήμερα να φανταστεί κανείς ανθρώπους φορτωμένους με τσουβάλια και καλάθια να κάνουν διαδρομές πέντε, έξι και παραπάνω ωρών στα κακοτράχαλα μονοπάτια που οδηγούσαν στη Ναύπακτο ή το Μοναστηράκι. Αλλά και τα πλοιάρια ήταν αξιοθρήνητα.
Οι μετακινήσεις στο εσωτερικό της Δωρίδας ήταν πολύ δύσκολες λόγω του ορεινού του εδάφους αλλά και λόγω των ποταμών που ειδικά τους χειμερινούς μήνες αποτελούσαν αδιαπέραστα εμπόδια. Το μεγαλύτερο από αυτά ήταν ο Μόρνος.
Η πρόσβαση στην Αθήνα: Από «ψηλά» και από «χαμηλά»
Για να πάει κάποιος στην Αθήνα από το Ευπάλιο ή τα άλλα χωριά της περιοχής πριν το 1880 που φτιάχτηκε η σιδηροδρομική γραμμή Πατρών-Αθηνών είχε δύο επιλογές: Πρώτον με τα πόδια μέσω Λιδορικίου, Άμφισσας, Λιβαδιάς  κτλ. Το ταξίδι αυτό απαιτούσε γύρω στις 60 ώρες ποδαρόδρομο. Ο καρυώτης Χρήστος Ζέρβας όταν χρειάστηκε να πάει από την Καρυά στην Αθήνα με τα πόδια χρειάστηκε τέσσερις ημέρες… Μερικές ακόμη διαδρομές: Ναύπακτος-Καρπενήσι 30 ώρες, Ναύπακτος Λιδορίκι 12 ώρες, Ναύπακτος-Άνω Χώρα 8,5 ώρες…
Η εναλλακτική επιλογή ήταν ατμοπλοϊκώς. Υπήρχε τακτική συγκοινωνία με ατμόπλοιο Πάτρα-Αθήνα. Το πλοίο σταματούσε   “αρόδο”,δηλαδή ανοικτά του λιμανιού της Ναυπάκτου, Μοναστηρακίου, Ερατεινής και οι επιβάτες επιβιβάζονταν με λάντζες. Το ταξίδι αυτό διαρκούσε σχεδόν μια ημέρα και φυσικά στοίχιζε πιο ακριβά. Και τότε το «χαμηλά» ήταν πιο άνετο αλλά πιο ακριβό!!!
Μετά την κατασκευή του σιδηροδρόμου το 1887 οι Δωριείς περνούσαν με βάρκα από το Μοναστηράκι στον Ψαθόπυργο και με το τραίνο, τον περίφημο «μουτζούρη», έφταναν στην Αθήνα. Λεγόταν έτσι επειδή έκαιγε κάρβουνο και ο καπνός του έμπαινε ακόμη και μέσα στα βαγόνια κάνοντας τους επιβάτες να “αλλάζουν το χρώμα τους”.
Οι μαθητές
Η γέφυρα του Μόρνου παραδόθηκε στην κυκλοφορία το καλοκαίρι του 1938. Μέχρι τότε η διάβαση του ποταμού ήταν δύσκολη. Με τις τεράστιες ποσότητες νερού που κατέβαζε (κατεβασιές) από τους ορεινούς όγκους των Βαρδουσίων, της Γκιώνας και του Τρικόρφου, ήταν εντελώς αδιαπέραστος για μεγάλα διαστήματα του χρόνου, ειδικά τους χειμερινούς μήνες αλλά και την άνοιξη που έλιωναν τα χιόνια. Τον δε υπόλοιπο χρόνο η διάβαση γινόταν με μεγάλες δυσκολίες, επειδή ο Μόρνος πάντα είχε νερό. Οι επιπτώσεις στην οικονομική ζωή των πεδινών χωριών της Δωρίδας ήταν καταλυτικές. Ο Μόρνος ήταν ένα τείχος που εμπόδιζε την ανάπτυξη της περιοχής.
Η μεταφορά των εμπορευμάτων γινόταν δύσκολα. Οι μαθητές που τέλειωναν το ημιγυμνάσιο στο Ευπάλιο έπρεπε για να πάρουν το απολυτήριο του Γυμνασίου να σπουδάσουν στη Ναύπακτο. Η δαπάνη ήταν απαγορευτική για τις περισσότερες οικογένειες. Οι μαθητές έπρεπε να ενοικιάζουν σπίτι στη Ναύπακτο.
Ο Ευπαλιώτης ιατρός Γιάννης Τριανταφύλλου, έχοντας ο ίδιος σχετικά βιώματα, σε βιβλίο του γράφει για τη διαδρομή Ευπάλιο- Ναύπακτο: «Αυτό το «δέκα χιλιόμετρα μακριά» από το χωριό μας, με τα σημερινά δεδομένα μοιάζει λίγο με αστείο. Τότε, όμως, δεν υπήρχαν δρόμοι, συγκοινωνία. Στη Ναύπακτο πηγαίναμε ή με τα πόδια ή με τα άλογα. Κι ανάμεσα στο χωριό μας (σε όλα τα χωριά της Δωρίδας) και στη Ναύπακτο υπήρχε ένα φοβερό εμπόδιο. Ο ποταμός Μόρνος  χωρίς γέφυρα τότε. Τους χειμωνιάτικους μήνες ο Μόρνος με τις κατεβασιές του, ήταν αδιάβατος. Ήταν αδύνατο και πολύ επικίνδυνο να τον περάσουμε. Μόνο πολύ τολμηροί που είχαν δυνατά άλογα, το αποφάσιζαν. Οι άλλοι και κυρίως οι μανάδες, που είχαν παιδιά στο Γυμνάσιο στη Ναύπακτο περίμεναν μέρες ή και βδομάδες κάποτε, να λιγοστέψουν τα νερά, για να μπορέσουν «να διαβούν αντίπερα» και να πάνε να δούνε τα παιδιά τους στη Ναύπακτο. Και να τους πάνε από τα χωριά το καλάθι ή το σακούλι με τα τρόφιμα και τα πλυμένα ρουχαλάκια τους… Συχνά, μερικές μανάδες, όταν αργούσαν πολύ να λιγοστέψουν τα νερά του Μόρνου, αποφάσιζαν και πήγαιναν στη Ναύπακτο με τα πόδια και φορτωμένες από «Κεφαλογιόφυρο», ένα παλιό πέτρινο γεφύρι, πολύ μακριά από το χωριό μας.  Κι ας χρειαζόταν να περπατάνε δέκα ώρες για να φτάσουν στη Ναύπακτο, που  ήταν μόνο δέκα χιλιόμετρα μακριά από το χωριό μας» (Γ. Τριανταφύλλου, “ Στον αδερφό μου Νίκο Τριανταφύλλου”, σ. 15).
Τώρα τι σημαίνει για κάποιον, και πολλές φορές για γυναίκα, φορτωμένη με καλάθια ή σακούλια ,να ξεκινήσει από το Ευπάλιο με κατεύθυνση το Τρίκορφο, να προχωρήσει στο ύψος της Καρυάς, να κατέβει το καρυώτικο ρέμα, να περάσει το Κεφαλογιόφυρο, να περάσει στη Ναυπακτία κάτω από το χωριό Καταφύγιο και στη συνέχεια να φτάσει στη Δάφνη και από κει στη Ναύπακτο ; σύνολο 9-10 ώρες ανηφόρα-κατηφόρα συν το βάρος!!!
Ο Σπύρος Πριόβολος θυμάται ότι ο πατέρας του, ο παπα-Βασίλης, έκανε αυτή τη διαδρομή έχοντας στην αγκαλιά του την μικρή του κόρη Κατίνα, διότι έπρεπε να  επισκεφθεί  γιατρό και το ποτάμι είχε κατεβασιά!
Ο Τάκης Αναγνωστόπουλος θυμάται: «η Ναύπακτος είχε κίνηση διότι εξυπηρετούσε δύο επαρχίες (Δωρίδας και Ναυπακτίας), ήταν εμπορικό κέντρο. Επιπλέον είχε Γυμνάσιο κι απ’ όλα τα χωριά εκεί πηγαίναν τα παιδιά. Ελάχιστα πηγαίναν στην Πάτρα, όσα είχαν συγγενείς. Την ίδια εποχή είχε ανάπτυξη και το Ευπάλιο-που είχε και αρκετά μαγαζιά- γιατί κατεβαίνανε από τα γύρω χωριά με τα ζώα τους στο Ευπάλιο. Ψωνίζαν, φορτώναν τα ζώα και γυρίζαν στα χωριά τους. Εμείς ως μαθητές  περνάγαμε τη γέφυρα για να πάμε στο Γυμνάσιο στη Ναύπακτο. Η διαδρομή Ευπάλιο-Ναύπακτος με τα πόδια ήταν περίπου δύο ώρες και δεν την κάναμε εύκολα. Από το Ευπάλιο δίναμε όσοι ήμασταν παρέα μου (Πάνος Αλεξανδρής, Θανάσης Αλεξανδρής, Κώστας Ζέρβας, Νίκος Καλαμάκης κ.ά) ραντεβού στην Αγζιά και παίρναμε το δρόμο πειράζοντας ο ένας τον άλλο και αστειευόμενοι….Παιδιά ήμασταν. Ορισμένοι δε, βγάζανε και τα παπούτσια, δένανε τα κορδόνια μεταξύ τους και τα κρεμάγανε στον ώμο. Από τη μια μεριά κρεμόταν το ψωμοσάκκουλο κι από την άλλη τα παπούτσια. Δεν το κάνανε πάντα για να μη χαλάσουν τα παπούτσια, γιατί εκείνα ήταν φτιαγμένα από πετσί και από κάτω η σόλα είχε πρόκες. Μάλιστα θυμάμαι τον Οδυσσέα το Λακουμέντα, ο οποίος κατέβαινε στο χωριό – από τα Λαγιανδρεέϊκα που μένανε -με τσόκαρα. Αλλά ποδαρόδρομος ως τη Ναύπακτο με τσόκαρα ήταν κουτσοπόδιασμα. Αναγκαζόταν και έβγαζε τα τσόκαρα και πήγαινε ξυπόλυτος μέχρι τη Ναύπακτο».
Το πέρασμα του ποταμού 
Ο Τάκης Αναγνωστόπουλος συνεχίζει: «Όταν το ποτάμι δεν είχε νερό, περνάγαμε μέσα απ’ αυτό. Πριν γίνει η γέφυρα και όταν το ποτάμι είχε νερό και έπρεπε να πάμε στη Ναύπακτο, περνούσαμε χαμηλά στην «περαταριά»: ήταν μια βάρκα που είχε δυο σκοινιά δεμένα, στις δυο όχθες του ποταμού, και μπαίναμε μέσα και περνούσαμε στην απέναντι πλευρά, πληρώνοντας το βαρκάρη. Η «περαταριά» ήταν προς τα Μορνοχώρια, δηλαδή στο δρόμο που πάει σήμερα αριστερά, φθάνοντας στη γέφυρα καθώς πάμε από Ευπάλιο προς Ναύπακτο. Το κόμιστρο ήταν δύο δραχμές».
Σε μερικά σημεία το πέρασμα του ποταμού γινόταν με τη βοήθεια αλόγων, έναντι αντιτίμου φυσικά. Επειδή τα χρήματα ήταν λιγοστά πολλοί για να γλιτώσουν ακόμη και την πενιχρή αμοιβή στον περατάρη, προτιμούσαν να δοκιμάσουν μόνοι τους. Βέβαια έβγαιναν στην αντίπερα όχθη βρεγμένοι και ταλαιπωρημένοι.
Ο Γιάννης Πριόβολος του Αλεξίου θυμάται περιπτώσεις ανθρώπων που παρασύρθηκαν από τα ορμητικά νερά, άλλους τους περισυνέλεξαν πιο κάτω, άλλοι πνίγηκαν. Θυμάται και περιπτώσεις που άνθρωποι στην προσπάθειά τους να διαβούν αντίπερα, έμειναν για ώρες πάνω σε μια νησίδα μη μπορώντας να πάνε ούτε μπροστά ούτε πίσω!!!
Η διαδικασία του περάσματος πολλές φορές γινόταν ήταν ένα αληθινό μαρτύριο. Ο Βαγγέλης Βλάχος στο βιβλίο του «Στα χνάρια μιας πορείας» αναφέρει: «Κείνο όμως που ήταν ίσως το πιο επικίνδυνο ήταν το πέρασμα του ζώου με το φορτίο. Πολλές φορές το νερό βαράγκωνε. Χτυπούσε στη κοιλιά του ζώου και κινδύνευε να παρασυρθεί από την ορμή του νερού. Αλλά δεν κινδύνευε το ζώο μόνο, κινδύνευε και ο πατέρας, που με την πλάτη από το κάτω του ζώου προσπαθούσε να το βοηθήσει να μην παρασυρθεί από το ρεύμα. Αυτό σήμαινε πως το ζώο δεν άντεχε, μαζί με το ζώο, θα παρασυρόταν και ο πατέρας. Εμείς απέναντι βλέπαμε τον αγώνα και τον κίνδυνο και καταπίναμε την ψυχή μας που πήγαινε να βγει από την αγωνία μας» (παρατίθεται στο βιβλίο του Γ. Χαλάτση).
Ο ανθρωποφάγος Μόρνος
Το αίτημα της γεφύρωσης του Μόρνου πήρε πολλά χρόνια μέχρι να γίνει πραγματικότητα και αφού συνέβησαν πολλά περιστατικά πνιγμού. Όπως αναφέρει η εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ(17-12-1907): στις 16 Δεκεμβρίου 1907, προφανώς μετά από κάποιο συμβάν πνιγμού, «συνελθούσα η πόλις Ναυπάκτου εν πανδήμω συλλαλητηρίω σήμερον διαβίβασε δι’ επιτροπής…… για την κατασκευή της γέφυρας του ποταμού Μόρνου ελλείψει της οποίας διακόπτεται η συγκοινωνία Ναυπακτίας και Δωρίδος, ολόκληρον την χειμερινήν περίοδον επί ανυπολογίστω οικονομική ζημίας αμφοτέρων των επαρχιών».
Δυο μέρες αργότερα με τον τίτλο «ο ανθρωποφάγος Μόρνος» η εφημερίδα «ΣΚΡΙΠ» αναφέρει τις παρεμβάσεις στη Βουλή για το θέμα:
Λιδωρίκης: Φόρον αίματος πληρώνουν εις τον Μόρνον ποταμόν κατ’ έτος οι κάτοικοι των επαρχιών Δωρίδος και Ναυπακτίας. Παρακαλώ να ψηφισθή το περί δημοσίων έργων νομοσχέδιον, όπως γεφυρωθή επί τέλους ο ποταμός αυτός» Στράτος: Θα πνιγεί όλος ο κόσμος μέχρις ότου η Βουλή ευδοκήση να ψηφίσει νομοσχέδιον 7 εκατομμυρίων». Το νομοσχέδιο ψηφίσθηκε, Δεκέμβρης 1907, η γέφυρα όμως άρχισε να κατασκευάζεται το 1936!!!   Και θα καθυστερούσε πιο πολύ, εάν δεν υπήρχε επιτακτική ανάγκη να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας Αθηνών- Ιωαννίνων.
Η γέφυρα
Η γέφυρα ολοκληρώθηκε το 1938. Για την εποχή της ήταν πρωτοποριακή και καύχημα της ελληνικής μηχανικής επιστήμης. Έχει πέντε τόξα, καθένα από τα οποία έχει άνοιγμα 4,5 μέτρων. Το ολικό μήκος της γέφυρας είναι 225 μέτρα και το πλάτος του καταστρώματός της είναι 6 μέτρα. Είναι κατασκευασμένη με σιδηροπαγές μπετόν-αρμέ. Στοίχισε 10 εκατομμύρια δραχμές, τα οποία καταβλήθηκαν από το κράτος ως μέρος της δαπάνης για την κατασκευή της εθνικής οδού Πειραιώς-Μεσολογγίου. Η σημασία της για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής ήταν καταλυτική. Επίσης είχε και μεγάλη στρατιωτική σημασία.
Οι εφοδιοπομπές για τον ελληνικό στρατό που πολεμούσε στα βουνά της Ηπείρου το 1940-1941 πέρασαν από αυτή τη γέφυρα. Το 1941 βομβαρδίστηκε από γερμανικά στούκας χωρίς όμως να υποστεί ζημιές.
Το 1941 υπήρξε η σκέψη από τα συμμμαχικά στρατεύματα να την ανατινάξουν για να εμποδίσουν την προέλαση των Γερμανών και των Ιταλών. Ευτυχώς όμως επικράτησε η άποψη να μην γκρεμιστεί, διότι ο Μόρνος στο σημείο αυτό δεν ήταν ικανός να εμποδίσει τα μηχανοκίνητα πολεμικά μέσα των Γερμανών. Σε ανάλογες περιπτώσεις στα γεφύρια στη «Ρέρεση» και στο «Στενό», πριν το Λιδορίκι, όπου ο Άγγλος αξιωματικός Τζέφ ανατίναξε τα πέτρινα γεφύρια, οι Γερμανοί βρήκαν τρόπους και πέρασαν σχετικά εύκολα το Μόρνο.
«Κεφαλογιόφυρο»
Το «Κεφαλογιόφυρο» συνδέει την ορεινή Δωρίδα και την ορεινή Ναυπακτία. Είναι χτισμένο σε ένα στενό πέρασμα του Μόρνου και είχε πολύ μεγάλη σημασία για την ζωή της περιοχής. Χτίστηκε τα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Είναι μονότοξο, έχει μήκος δεκάξι μέτρα, πλάτος 2,30 μέτρα και απέχει πέντε μέτρα από την επιφάνεια του νερού.
Από εκεί πέρασαν οι υπερασπιστές του Μεσολογγίου μετά την ηρωική Έξοδο. Οι περισσότεροι από αυτούς κατοίκησαν στα χωριά της Δωρίδας, της Ναυπακτίας και της Παρνασσίδας. Πολλοί προτίμησαν την Καρυά για νέα τους πατρίδα.
«Μυθικό θεριό»
«Πήραμε ένα λόχο και περάσαμε τη γέφυρα του Μόρνου. Τεράστιο και αλλόκοτο γεφύρι, τα χοντρά δοκάρια του από τσιμέντο αραδιάζονταν ατελείωτα στα πλευρά σου, ενώνονταν πάνω από τα κεφάλια μας. Ήταν σα να μπαίνεις μέσα στο σκέλεθρο κάποιου μυθικού θεριού. Τάλογά μας αναπήδησαν έντρομα μόλις βρεθήκαμε μπροστά στο στόμιό του. Αναγκαστήκαμε και κατεβήκαμε. Πέρασαν μπροστά οι πεζοί και τότε αποφάσισαν να ακολουθήσουν τα άλογα, περίφοβα όμως πάντοτε, έτοιμα να πηδήσουν ορθά» (Νικηφόρος, Αντάρτης στα βουνά της Ρούμελης, τόμος Γ’,σ. 215).
Για τη συγγραφή του άρθρου πολύτιμες ήταν οι πληροφορίες από το βιβλίο του Γιάννη Γεωρ. Χαλάτση «Διαδρομές του παρελθόντος στη Ναυπακτία και τη Δωρίδα. Οδικό δίκτυο, γεφύρια, χάνια»», Ναύπακτος 2009
ΠΗΓΗ: εφημερίδα «ΤΟ ΕΥΠΑΛΙΟ», τεύχος 102

Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015

Δεκαετία 90 στο αυτοσχέδιο γήπεδο στις καστανιές η νεολαία του χωριού προσπαθεί να παίξει ποδόσφαιρο