Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2022

«Οι γύπες εφορμούν» διήγημα από το βιβλίο του Κ Μπερτσιά : θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις

13. «Οι γύπες εφορμούν», από το βιβλίο του Κ Μπερτσιά: θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις 

Ο βραδινός ύπνος δεν ήταν καθόλου ευχάριστος. Μια απρο- σδιόριστη ανησυχία με κράτησε ξύπνιο μέχρι τις πρωινές ώρες και, όταν κοιμήθηκα, μια υπνική παράλυση ήρθε και με τρόμαξε. Τους καλοκαιρινούς μήνες η δαιμονική «μό- ρα», όπως την έλεγε η γιαγιά μου, με επισκεπτόταν πού και πού πριν το πρωινό ξύπνημα. Η δαιμονική μόρα είναι μια υπνική παράλυση που νιώθεις όταν, ενώ είσαι ξύπνιος στο κρεβάτι, δεν μπορείς να κουνηθείς. Νιώθεις να πνίγεσαι και σε καταλαμβάνει ένας μεγάλος φόβος, αλλά δεν μπορείς να σηκωθείς ούτε και να φωνάξεις βοήθεια.

Η γιαγιά έλεγε ότι είναι έργο των διαβόλων, που τους αρέσει να ταλαιπωρούν και να τρομάζουν τα ανήμπορα παι- διά στον ύπνο τους.

Όταν κάποτε μίλησα στη γιαγιά μου τη Βασίλω, που όλοι την φώναζαν Νικολού από το όνομα του ανδρός της του Νίκου, αφού μου έκανε κάποια ξόρκια μου είπε:

«Θα κάνεις την προσευχή σου πριν πας για ύπνο και στην κυριακάτικη λειτουργία, όταν βγαίνει το ευαγγέλιο, να στέκεσαι από κάτω, για να σε διαβάσει ο παπάς. Έτσι θα γλυτώσεις από τους νυχτερινούς εφιάλτες.»

Τη συμβουλή της την εφάρμοσα κατά το ήμισυ, την προσευχή μου την έκανα πάντα, αλλά στην εκκλησία σπα- νίως πήγαινα, γι’ αυτό και τα δαιμονικά με έβρισκαν ευά- λωτο, χωρίς την κατάλληλη προστασία.

Ξύπνησα από τις φωνές της γιαγιάς, που είχε έρθει από το χωριό για να μας δει γιατί είχε μάθει ότι το Σάββατο θα φεύγαμε για την Αθήνα. Καθόταν στο μπαλκόνι με τη μάνα μου και την αδελφή μου και τακτοποιούσαν τα πράγματα που θα παίρναμε μαζί μας. Χαρές η γιαγιά μόλις με είδε! – και αμέσως μετά άρχισε το κλάμα.

128

«Φεύγετε και σεις, θα μείνουμε μόνοι μας, θα γίνει και η λίμνη, θα μας πάρουν και τα χωράφια, ο παππούς σου θα τρελαθεί.»

«Μα θα έρθετε και σεις στην Αθήνα», της λέω, «ο θείος ο Γιώργος μου είπε όταν ήμουν στην Αθήνα ότι θα έρθει να σας πάρει, ετοιμάζει κι ένα δωμάτιο που θα είναι δικό σας για να έχετε τη βολή σας.»

«Δεν υπάρχει περίπτωση να φύγει ο παππούς από δω, ετοιμάζει στο χωριό, στην Αγία Παρασκευή, το κτήμα για να φυτεύει εκεί τα περιβολικά του μόλις μας διώξουν από τον κάμπο. Έχει αρχίσει να μεγαλώνει αλλά κουβαλάει ό,τι μπορεί από το μποστάνι μας στα Πελεκάνια –θα σκεπαστούν και αυτά από το νερό, έτσι λέει του είπε ο πρόεδρος–, στο κτήμα που έχουμε στο μνήμα της Σωτήρως, κάτω από τον Άγιο Γεώργιο. Εγώ, να σου πω την αλήθεια, θέλω να φύ- γω, τι να κάνω μόνη μου στο χωριό χωρίς εσάς; Αλλά, βλέ- πεις, ο Νικολός είναι ξεροκέφαλος.»

«Καλά, καλά», της λέω, «θα μιλήσουμε στο παππού και θα του εξηγήσουμε, θα έρθετε και σεις στην Αθήνα οπωσ- δήποτε.»

Η γιαγιά φαινόταν συγκαταβατική. Τη στενοχωρούσε που θα μας έχανε και δεν τη βαστούσε ο τόπος. Ήταν πρό- θυμη ν’ αλλάξει συνήθειες αρκεί να είναι μαζί μας. Ο παπ- πούς αντίθετα ήταν δεμένος με τις ρίζες του.

Πήρα τη φωτογραφική μηχανή και ήμουν έτοιμος να συνεχίσω το οδοιπορικό των φωτογραφικών αποτυπώσεων και να ενισχύσω το απόθεμα της μνήμης μου, όπως είχα κατά νου αυτές τις τελευταίες μέρες.

Η μάνα μου άρχισε πάλι την γκρίνια. Ήθελε να μείνω στο σπίτι για να βοηθήσω. Έπρεπε να ξεχωρίσουμε από τα υπάρχοντά μας τι θα παίρναμε μαζί μας στην Αθήνα και τι θα κουβαλούσαμε στο σπίτι που είχαμε πάνω στο χωριό. Της υποσχέθηκα πως θα γύριζα νωρίς, τράβηξα και δυο

φωτογραφίες τη γιαγιά, τη μάνα μου και την αδελφή μου και πήρα το δρόμο προς τα βόρεια και ανατολικά.

Ακριβώς στην πλάτη του σπιτιού μας περνούσε το κα- νάλι –αυλάκι το λέγαμε– που έφερνε το νερό από τον με- γάλο παραπόταμο του Μόρνου, τον Κόκκινο.

Ο Κόκκινος πηγάζει από τα Βαρδούσια όρη. Δυο μεγά- λα στενόμακρα ρέματα με πλούσια βλάστηση, το Δαφνό- ρεμα και το Γρανιτσόρεμα, ενώνονται λίγο έξω από τη Γρανίτσα, στο τελείωμα της μακριάς ράχης, και δημιουρ- γούν τον ποταμό. Το ποτάμι σταδιακά πλαταίνει και η κοίτη του είναι ευμετάβολη ανάλογα με τον όγκο και την ορμή του νερού. Μια χρονιά πλησιάζει στα Λουτσοβιώτικα τοπία και κάποια άλλη προτιμά ως πιο κοντινούς γειτόνους τα Γρανιτσιώτικα και Κλιμακιώτικα εδάφη. Σπανίως θυ- μάμαι να κρατά ουδέτερη στάση και να ισομεριάζει την απόσταση. Πέριξ των πηγών το χώμα ήταν έντονα κόκκινο γι αυτό και, όταν ξεσπούσαν στα Βαρδούσια δυνατές μπό- ρες, το χρώμα του νερού, μέχρι να σμίξει με τον Μόρνο, γί- νεται κατακόκκινο, εξού και το όνομα του ποταμού.

Τελευταία στιγμή μου έρχεται η ιδέα να ακολουθήσω το μονοπάτι δίπλα στο κανάλι και να κάνω την διαδρομή μέχρις εκεί που συναντούσε το ποτάμι. Ήταν μια απόστα- ση περίπου δυο, τριών χιλιομέτρων. Θα διέσχιζα όλο τον κάμπο που ποτιζόταν από τον Κοκκινοπόταμο. Ξεκίναγε από τη δυτική όχθη του ποταμού και έφτανε μέχρι τα ριζά της λοφοσειράς, που η αρχή της ήταν ψηλά, στα ανατολικά του χωριού Λούτσοβο, ενώ η άλλη άκρη τελείωνε ομαλά κάτω στον κάμπο.

Το κανάλι εκείνη την εποχή δεν έφερνε νερό. Ο Κόκκινος είχε νερό σε όλη τη διαδρομή μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Από εκεί και μετά στέρευε στο μεγαλύτερο τμήμα του, προς την πλευρά του Μόρνου, και είχε ροή μόνο στο επάνω μέρος κοντά στο Γρανιτσόρεμα και τους μύλους του Ράπτη.

Οι καλλιεργητές των χωραφιών πορεύονταν με τα δε- δομένα αυτά και φύτευαν πρώιμα ώστε να μην ξεμένουν από νερό.

Περπατούσα στο μονοπάτι δίπλα στο αυλάκι, που αλλού στένευε και αλλού γινόταν πιο ευρύχωρο. Ανάλογα με το ανάγλυφο του εδάφους συχνά άλλαζε η διαδρομή του. Εκεί που βάδιζες αριστερά, λίγο πιο πάνω δρασκέλιζες το κα- νάλι και συνέχιζες από την δεξιά πλευρά. Η συχνή αυτή εναλλαγή και οι αναγκαίοι μαιανδρισμοί του καναλιού, όπως είχαν σχεδιαστεί από τους καλλιεργητές με σκοπό τα νερά να αρδεύουν όσο το δυνατόν περισσότερα χωρά- φια, προσέδιδαν μια ομορφιά που χαιρόσουν να απολαμ- βάνεις.

Συνάμα θαύμαζα την πρακτική σοφία των απλών αν- θρώπων, που μπορεί να μη διέθεταν τις θεωρητικές γνώ- σεις της υδραυλικής επιστήμης αλλά είχαν σχεδιάσει επι- τυχώς ένα πολύπλοκο, χρηστικό αρδευτικό σύστημα, που μετέφερε τα νερά του ποταμιού και στο τελευταίο αγροτε- μάχιο της κοιλάδας.

Αξιοσημείωτος ήταν και ο τρόπος συντήρησης αυτού του αρδευτικού συστήματος. Κάθε χρόνο, περί τα τέλη Απρι- λίου, ο πρόεδρος της κοινότητας και ο άνθρωπος που είχαν ορίσει ως υπεύθυνο διαχείρισης των νερών, –αυλακάρη τον έλεγαν–, επιθεωρούσαν σε όλο το μήκος το κανάλι και ση- μείωναν τις απαιτούμενες εργασίες. Κατόπιν τις κατένει- μαν αναλογικά σύμφωνα με τα στρέμματα του καθενός και προσδιόριζαν τα μέτρα του καναλιού που κάθε αγρότης είχε υποχρέωση να διανοίξει. Μάλιστα, όσους είχαν ομοειδείς υποχρεώσεις, –μοίρες τις έλεγαν–, τους έβαζαν στην ίδια ομάδα και έτσι διευκόλυναν την ταχύτερη και ευκολότερη εκτέλεση του έργου.

Φυσικά, αυτές οι εργασίες αφορούσαν την κοινόχρηστη άρδευση. Η συντήρηση του καναλιού στα σημεία που διέ-

σχιζε τα αγροκτήματα ήταν υποχρέωση κάθε ιδιοκτήτη. Οι πιο πολλές εργασίες γίνονταν στα τμήματα κοντά στο ποτάμι, εκεί που οι χειμωνιάτικες κατεβασιές των ορμητι- κών νερών κατέστρεφαν σχεδόν ολοκληρωτικά τον αρδευ- τικό αύλακα.

Δεν είχα απομακρυνθεί και πολύ από το σπίτι όταν συ- νάντησα τον παππού που γυρνούσε από το βουνό. Κατά- λαβα ότι πρέπει να είχε ανεβεί αρκετά πρωί, όπως συνήθιζε την εποχή που είχε το κοπάδι με τα πρόβατα. Πόσο δύσκο- λα κόβονται οι συνήθειες, σκέφτηκα· είμαστε τελικά δούλοι κάποιων πράξεών μας που, ενώ δεν υπάρχει λόγος να γί- νονται, συνεχίζουμε να τις επαναλαμβάνουμε.

«Που πας;», με ρώτησε πρώτος.

«Θα πάω μια βόλτα μέχρι πάνω, στην Αγία Σωτήρα», του λέω.

«Τελικά θα φύγουμε το Σάββατο;»

«Ναι παππού, θα φύγουμε.»

«Εγώ λέω να μείνω, θα ανέβω πάνω στο χωριό, αφού θα

μείνει και ο πατέρας σου για κάποιο καιρό και βλέπουμε.» Ο παππούς έψαχνε τρόπους να αποφύγει, έστω και προ- σωρινά, τη μετακόμιση στην Αθήνα. Για να μην δώσω συ-

νέχεια στην κουβέντα τον ρωτώ:

«Τη μεγάλη πλάκα που έχουμε στο αλώνι και τρίβουμε

το αλάτι, μου είχες πει, αν καλά θυμάμαι, ότι την είχες βρει σ’ αυτό το σημείο πριν πολλά χρόνια και ήταν από κάποιο τάφο.»

«Ναι, εδώ την είχα βρει, να εκεί στην άκρη του χωρα- φιού. Οργώναμε με τα ζώα το χωράφι για να σπείρουμε ρεβίθια και το αλέτρι πήγε λίγο πιο βαθιά κι έβγαλε στην επιφάνεια αυτή τη θεόρατη πλάκα, πρέπει να ήταν πάνω από δυο μέτρα. Έσκαψα με το τσαπί και βρήκα άλλες τρεις πλάκες, αλλά ήταν σπασμένες. Σίγουρα ήταν τάφος, ήταν όμως άδειος· δεν υπήρχε ούτε ένα κόκκαλο.»

«Μπορεί να είχαν κρύψει τίποτα λίρες», του λέω, «και τις είχαν πάρει.»

«Τι λίρες; Αυτό έγινε πριν από τον πόλεμο, δεν είχαν φανεί ακόμη οι Εγγλέζοι».

«Χρυσές λίρες βρήκαν πριν μερικά χρόνια εκεί, στην άκρη του ποταμιού, που είναι οι ροδιές. Τις βλέπεις;»

«Λες εκεί, στον ψηλό όχθο που στρίβει το ποτάμι;»

«Ναι, εκεί. Ήταν χειμώνας και τα νερά είχαν ανεβεί αρ- κετά και ροκάνιζαν το χωράφι με το τριφύλλι. Έβοσκα τα πρόβατα και παρατήρησα κοντά στις ροδιές ένα πήλινο κιούπι να φαίνεται το μισό. Δεν έδωσα σημασία. Το ίδιο βράδυ είδα ένα φως να πλησιάζει σ’ εκείνο το σημείο και να μένει εκεί για αρκετή ώρα. Πρέπει να ήταν δύο άνδρες. Φο- βήθηκα να πλησιάσω. Την άλλη μέρα το πρωί διαπίστωσα ότι το κιούπι έλειπε. Μετά από χρόνια ακούστηκε στο χωριό ότι βρέθηκαν λίρες. Καλά να είναι οι άνθρωποι να τις χαίρονται.»

«Ξέρεις ποιος τις βρήκε τις λίρες;»

«Ναι, ξέρω, αλλά τι σημασία έχει να το μαρτυρήσω; Ας είναι καλά οι άνθρωποι. Στο κάτω - κάτω της γραφής, σά- μπως τις έκλεψαν; Τις βρήκαν...»

«Στο τάφο, παππού, τι να ήταν;»

«Από τον πατέρα μου είχα ακούσει την εξής ιστορία: Κάποτε στον τόπο αυτό ζούσαν άνθρωποι πολύ δυνατοί και με μεγάλο μπόι, Έλληνες τους έλεγαν. Κάτι σοβαρό όμως έκαναν, που θύμωσαν τον Θεό και θέλησε να τους κατα- στρέψει. Ο Θεός έστελνε ένα κουνούπι στο αυτί τους και τους λαλούσε· και αμέσως πέθαιναν. Επειδή ήξεραν τι τους περίμενε, άρχισαν να φτιάχνουν μόνοι τους τον τάφο, έμπαι- ναν μέσα στο μνήμα και περίμεναν το κουνούπι, που όταν ερχόταν στο αυτί τους και το άκουγαν πέθαιναν...»

«Παράξενη ιστορία, παππού.»

« Τι να σου πω, παιδάκι μου, και ο πατέρας μου την

ιστορία την άκουσε από τον δικό του πατέρα, ποιος μπορεί να ξέρει την αλήθεια...»

Πολλά χρόνια αργότερα ανακάλυψα ότι μια παρόμοια ιστορία αφηγείται ο μεγάλος λαογράφος Δημήτρης Λου- κόπουλος, ο πρωτοπόρος δάσκαλος από την Αρτοτίνα.

Την κουβέντα με τον παππού τη διέκοψε η ξαφνική εμ- φάνιση ενός λαγού, που με ένα πήδημα βρέθηκε στο πάνω μέρος του αυλακιού και χάθηκε αστραπιαία πίσω από μια συστάδα πουρναριών. Το χαρακτηριστικό γαύγισμα κά- ποιου σκύλου, που φαίνεται τον κυνηγούσε, ακουγόταν να σιμώνει προς το μέρος μας. Σε λίγο το σκυλί φάνηκε, ήταν η αγαπημένη μου Κανέλα, μια σκυλίτσα ράτσας γκέκα, που με τον αδελφό μου την είχαμε μεγαλώσει και εκπαι- δεύσει στο κυνήγι του λαγού, αν και μερικές φορές, προς μεγάλη μας στενοχώρια, προτιμούσε να ανιχνεύει και να καταδιώκει αλεπούδες. Έκανε ένα δυο κύκλους γύρω από το αυλάκι, δεν βρήκε τα ίχνη του λαγού και, κλαψουρίζο- ντας, ήρθε προς το μέρος μου κουνώντας την ουρά της, επι- ζητώντας χάδια και παιγνίδια. Τότε συνειδητοποίησα ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα: το σκυλί τι θα το κάνουμε; θα το πάρουμε μαζί μας ή θα το αφήσουμε, και πού;

Να πάρουμε μαζί μας το σκυλί στην Αθήνα, σκέφτηκα, είναι αδύνατο· μοιραία θα το αφήσουμε εδώ. Ένας κόμπος σφίχτηκε στον λαιμό μου και, χωρίς να το καταλάβω, δά- κρυα άρχισαν να τρέχουν από τα μάτια μου. Ο παππούς εί- χε ήδη φύγει κι εγώ, με την Κανέλα παρέα, συνέχισα να περπατώ δίπλα στο κανάλι εντελώς μηχανικά. Περπατού- σα έτσι κανένα δεκάλεπτο όταν ξαφνικά ακούστηκε ένας παράξενος και έντονος θόρυβος, κάτι σαν βουητό από τη μεριά της τσιμεντένιας γέφυρας του Κόκκινου.

Τα μεγάλα στηθαία της γέφυρας μ’ εμπόδιζαν να δω τι γίνεται. Ξαφνικά, ξεπροβάλλουν από την γέφυρα κάτι τε- ρατώδη φορτηγά με πανύψηλους τροχούς που πρώτη φορά

αντίκριζα. Άρχισα να τα μετρώ. Δέκα τέρατα, που έμοια- ζαν σαν γύπες με ανοιχτά τα φτερά, το ένα πίσω απ’ το άλλο, και όσο πλησίαζαν τόσο πιο πολύ μου φαίνονταν ως θηρία της Αποκάλυψης!

Σε λίγο, από τη γέφυρα κάνουν την εμφάνισή τους επτά τεράστιοι γερανοί, κινούμενοι και αυτοί σε σειρά ο ένας πί- σω απ’ τον άλλον. Ο θόρυβος ήταν εκκωφαντικός και το θέαμα προκαλούσε φόβο και δέος.

Κατάλαβα ότι ήταν μηχανήματα για την κατασκευή της λίμνης και πήγαιναν προς το εργοτάξιο για να αρχίσουν το έργο της καταστροφής της κοιλάδας. Πέρναγαν από μπρο- στά μου και τα παρατηρούσα αποσβολωμένος. Ακόμη και το σκυλί, που είχε τη μανία να κυνηγά τα αυτοκίνητα, στε- κόταν ακίνητο λες και είχε παραλύσει...

Ξαφνικά έχασα κάθε διάθεση να συνεχίσω τον κατα- γραφικό περίπατο και παίρνοντας τον αμαξιτό δρόμο επέ- στρεψα σπίτι.

Η γιαγιά η Νικολού ήταν ακόμη εκεί, βοηθούσε κι αυτή στο συμμάζεμα. Πρέπει να της πω για το σκυλί, σκέφτηκα· τώρα που θα φύγουμε, να το μαζέψουν πάνω στο χωριό και να το φροντίζουν· αλλά δεν είχα διάθεση ούτε γι’ αυτή την κουβέντα.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Κ Μπερτσιά: θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις 

(εκδόσεις οροπέδιο)


Κωνσταντίνος Δ. Μπερτσιάς, ο παππούς, που αναφέρεται στο πιο πάνω διήγημα,  το  1964 στην αυλή του σπιτιού του, στη θέση Μαρμαράκι στον Λουτσοβιώτικο κάμπο, που σήμερα είναι θαμμένο στα νερά της λίμνης του Μόρνου.

Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2022

1972

 

Κ.Δ. Μπερτσιάς στο σπιτι του στη θέση Μαρμαράκι στον Λουτσοβιώτικο κάμπο, σήμερα θαμμένο στα νερά της λίμνης του Μόρνου.

Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2022

 

Το ζευγάρι της φωτο είναι: ο Χαράλαμπος Φλώρος και η σύζυγος του Αικατερίνη.

(Η φωτο είναι από το προσωπικό αρχείο του Χ Φλώρου)

Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2022

Αποχαιρετισμός αναχωρησάντων (Αθανάσιος Κολοκυθάς)

 Δυστυχώς  μια ακόμη απώλεια μετρά το χωριό μας ..

Έφυγε από την  ζωή ο Αθανάσιος Κολοκυθάς του Γεωργίου ετών 67, συνταξιούχος αξιωματικός της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο Θανάσης γεννήθηκε 1955 ήταν γιος του Γιώργου (του αγροφύλακα του χωριού μας) και της Κούλας.Σταδιοδρόμησε επιτυχώς στην ελληνική Αστυνομία διακρινόμενος για τον ζήλο και την αυταπάρνηση που υπέδειξε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος.

Ο Θανάσης ήταν ένα από τα παιδιά που μεγάλωσαν και γαλουχήθηκαν σε ένα τόπο που σήμερα είναι σκεπασμένος  από τα νερά της λίμνης του Μόρνου. Η χαμένη αυτή κοιλάδα των ανέμελων χρόνων αποτέλεσε τη στιβαρή βάση και συνάμα το εφαλτήριο για αυτά τα παιδιά ώστε να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις δυσκολίες της ζωής, και να διακριθούν στην πορεία τους σε αυτό τον Κόσμο. 

Καλό ταξίδι Θανάση 

Θερμά συλλυπητήρια στους οικείους του 


Σε αυτό το τόπο στην θέση Τσαμπάδες περνούσε τα καλοκαίρια  ο Θανάσης με την οικογένεια του στο αγροτόσπιτο που διακρίνεται στην φωτογραφία.  Φωτογραφία του 1972. Όλη η περιοχή είναι σήμερα θαμενη στα νερά της λίμνης.

.

Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2022

Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2022

Στο προαύλιο της εκκλησίας

 


Λουτσοβιώτες μετανάστες στις ΗΠΑ

 Πολλοί   από του προγόνους μας είχαν μεταναστεύσει  στην Αμερική στις αρχές του προηγούμενου αιώνα για να εργαστούν και να καταφέρουν να επιβιώσουν οικονομικά οι ίδιοι και οι οικογένειες τους.

Πιο κάτω αναγράφονται τα ονόματα κάποιων, που καταφέραμε να εντοπίσουμε.


                                                       Ηλικία       Γεννήθηκε      Άφιξη σε ΗΠΑ

1. Αδαμόπουλος  Πανάγος               18.            1889.              1907

2. Ανάστου  Κωνσταντίνος                18.           1889.              1907

3. Αδαμόπουλος Αθανάσιος.             32.           1875.             1907

4. Ανάστος Αναστούλας.                   17.          1893                1909

5. Ανάστος Θωμάς.                           37.          1877.               1914

6. Ανάστου  Θεμιστοκλής.                 37.          1877.               1914 

7.  Ανέστος Γεώργιος.                      38.           1876.               1914

8. Ανέστος Παναγιώτης.                   17.           1897.               1914

9.  Μπερτσιάς Κωνσταντίνος.          28.            1886.              1914

10. Μπερτσιάς Γεώργιος.                17.            1892.              1909

11. Μπερτσιάς Κωνσταντίνος.        38.            1874.               1912

12. Μπερτσιάς Παναγιώτης.           18.            1892.              1910

13 Καραμπέτσος   Αθανάσιος         20.           1887.               1907

14. Καραμπέτσος Δημήτριος          24            1888.                1912 

15. Καραμπέτσος  Δημήτριος         18.            1889.                1907 

16. Καραδήμας Αθανάσιος              18.           1894.               1912 

17. Καραδήμας Χαράλαμπος           27.           1880.               1907

18. Καραδήμας Κωνσταντίνος          35.           1887.               1912

19.  Καραδήμας Ηλίας.                     19.            1891.               1910

20. Καραδήμας Γεώργιος.                18.             1893.              1911

21. Κολοκύθας Κώστας.                   18.             1891.              1909  

22 Κολοκύθας Γεώργιος                   18.              1893.              1911

23. Κολοκύθας Νικόλαος.                 25.              1885.             1910

24. Κολοκύθας Γιάννης.                    26.              1884.            1910 

25 Κοράκης Γεώργιο.                       18.               1896             1914  

26 Κοράκης Θεμιστοκλής.                20.              1890.             1910

27. Κοντογιάννης Ιωάννης.               25.              1885.             1910

28. Κρανιάς Γεώργιος.                      38.              1873.             1911

29  Καραδήμας Κωνσταντίνος.         38.              1877.             1915

Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2022

Χαιρετισμός αναχωρησάντων ( Κώστας Στεφόπουλος-παπά Κώστας)

 Στο νεκροταφείο του χωριού μας έλαβε χώρα η τελευταία φάση στο γήινο τούτο Κόσμο του αγαπητού  και εκλεκτού συγχωριανό μας παπά Κώστα, κατά κόσμον Κωνσταντίνου Στεφόπουλο.

Ο παπά Κώστας, 70 ετών σήμερα ήταν γιος του Σπύρου και της Γιαννουλας, μέλος πολυμελούς οικογένειας, πάλεψε σκληρά στην ζωή του και ασχολήθηκε με το λειτούργημα του Ιερέως στην Αθήνα-στο Γαλάτσι-, για παρά πολλά χρόνια και τον τελευταίο διάστημα στη περιοχή του Ευπαλίου.

Με την δράση του άφησε μόνο θετικό αποτύπωμα στην γήινη διαδρομή μου και οι πιστοί  χριστιανοί έχουν να θυμούνται μόνο καλά για τον παπά Κώστα.  

Και εμείς οι συγχωριανοί του αισθανόμαστε λύπη γιατί η παρουσία του και η δράση του θα είναι ένα μεγάλο έλλειμα για το χωριό μας.

Ο θεός να βοηθά και να ευλογεί την οικογένεια του και προσευχόμεθα για την ψυχή του αγαπημένου μας αδελφού.


Οι πιο κάτω φωτογραφίες είναι από την παιδική ηλικία του:  η πρώτη  στον Αϊ-Γιώργη το 1971 με τον Κώστα Μπερτσιά και η άλλη μάλλον το 1970 με τον Νίκο Μπερτσιά 





Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 2022

Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022

Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2022

1992

Οι αείμνηστοι, Κώστας Καραδήμας (Γρανίτσας) με τον Γιώργο Μπερτσιά στο προαύλιο της εκκλησίας της Θεοτόκου συζητούν για την κατασκευή της γέφυρας του Κόκκινου το 1992. 


Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

Η εποχή της μεγάλης ξηρασίας!

 

Φωτογραφία του 1992 τραβηγμένη από την Στόχοβα, είναι η εποχή της μεγάλης ξηρασίας, στο βάθος δεξιά φαίνεται αμυδρά η γέφυρα του Κόκκινου ποταμού να έχει εν μέρει αναδυθεί….

Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2022

Το καλύτερο μπαλκόνι !

 


αξιοθέατο έχει γίνει η ανατολική είσοδος του χωριού μας. Δεν υπάρχει ταξιδιώτης που να μην σταματά για φωτογράφιση. Μπράβο Σπύρο, μεγάλη η συμβολή σου στην αναβάθμιση του χωριού μας!




Κυριακή 2 Ιανουαρίου 2022

Η κ.Σοφία Στέφου με τον Χριστόφορο από την Πάτρα.

 

Ο  Χριστόφορος από την Πάτρα ψάχνοντας να βρει ανθρώπους και τόπους που διάβασε στο βιβλίο, θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις, επισκέφθηκε σήμερα το χωριό μας. Εδώ φωτογραφίζεται με την κυρά Σοφια την Στέφου, μια από τους ελάχιστους μόνιμους  κατοίκους του χωριού.


Ο Ματσόλα με τον Χριστόφορο.

 Ο Χριστόφορος από την Πάτρα με τον Κώστα στον πάνω μαχαλά. Ο Κώστας είναι ο θρυλικός Ματσόλα, για οσούς δεν το γνωρίζουν ας διαβάσουν το βιβλίο: θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις.

Ο Χριστόφορος παρακινήθηκε να επισκεφθεί την περιοχή διαβάζοντας το προαναφερόμενο βιβλίο όπως δήλωσε στον Κοράκη τον Κώστα.



Παρασκευή 31 Δεκεμβρίου 2021

Περιγραφή γάμου Δωριέων ομογενών που τελέστηκε το 1961.

 Από βιβλίο του Θανάση Βαλτινού: «Στοιχεία για την δεκαετία του 60».

Την Κυριακήν 22 Σεπτεμβρίου ετελέσθησαν έν Αθήναις οι γάμοι του εκλεκτού Ρουμελιώτου και εκ Πανόρμου Δωρίδος καταγόμενου κυρίου Αριστοτέλους Νικόλα Βιρμάνη,επιχειρηματίου εν Καλιφορνία Αμερικής, μετά της χαριτοβρύτου και εκπάγλου καλλονής δίδος Σου, θυγατρός Δημητρίου Παλαιοθόδωρού, εκ Παλαιοξαρίου Δωρίδος, επιχειρηματίου και μονίμως εγκατεστημένου εν Καλιφορνία Αμερικής. Το μυστήριον ετελέστη εις τον Ιερόν Ναόν Αγίας Ζώνης Κυψέλης επιβλητικώς ανθοστολισμένου, χοροστατούντος του αρχιμανδρίτου του ναού πλαισιωμένου και υπό πέντε ιερέων.

Η νύμφη έφερε πολυτελέστατον νυφικόν φόρεμα ερραμμένον εις ΗΠΑ και εις τον οίκον Jack Davis (Hollywood), όπου είχε φιλοτεχνηθεί και το νυφικόν της θυγατρός του πρώην αντιπροέδρου Νίξον, ο δε γαμβρός έφερεν σακάκι εκ βελούδου σαξ ηλέκτρικ, αποσπάσαντες αμφότεροι το θαυμασμόν, την αγάπην και τα θερμά συγχαρητήρια όλων των παρευρεθέντων. Παράνυμφος παρέστη ο εν Αμερική επίσης από μακρού εγκατεστημένος επιχειρηματίας και φίλος του ζεύγους κύριος Αναστάσιος Σκνίπας.

Κατά την τέλεσιν του μυστηρίου παρέστησαν περί τα 500 άτομα προσκεκλημένων, μεταξύ των οποίων και οι εν Αμερική άριστα αποκατεστημένοι Έλληνες επαγγελματίες κ.κ. Ιωάννης Μιγάκης, Λουίς Τουλούμης, Βασίλειος Καπάτσος, Παναγιώτης Παγούρης, Κωνσταντίνος Καραβασίλης, Χρήστος Θωμαΐδης και η ηθοποιός δεσποινίς Τέιλορ. Ο εν Αμερική μεγαλοεπιχειρηματίας και εκ Πανόρμου καταγόμενος θείος του γαμβρού κύριος Νεοκλής Βιρμάνης μη δυνηθείς, ως επιθυμεί, να παραστή εις τους γάμους μετά της συζύγου του, συνεχάρη τους νεόνυμφους δια θερμού τηλεγραφήματος. Μεταξύ των άλλων παρευρέθησαν οι γονείς του γαμπρού Νικόλας και Ασπασία Βιρμανή, ως και οι γονείς της νύφης Δημήτριος και Μαριγώ Παλαιόθοδώρου.

Την εσπέραν εδόθη δεξιώσις με πλούσιο γεύμα εις το εν Κηφισία,γνωστόν κέντρον «ο Μπάμπης» όπου παρεκάθησαν περί τα 400 άτομα προσκεκλημένων και όπου επηκολούθησε ρουμελιώτικο γλέντι μέχρι πρωίας υπό τους ήχους της μουσικής του κέντρου αλλά και ετέρας κομπανίας δημοτικής και καθαρώς ρουμελιώτικης μουσικής. Επεκράτησε γενική ευθυμία με επίκεντρον τους εκλεκτούς νεόνυμφους, οίτινές εχόρευσαν υπό τα ζωηρά χειροκροτήματα πάντων και οι οποίοι εδέχονται αλληλοδιαδόχως τα θερμά συγχαρητήρια και τας ευχάς όλων των παρευρισκομένων. Εις το ταιριασμένο αυτό ζευγάρι, το οποίο αρχίζει την νέαν ζωήν του υπό τους καλύτερους οιωνούς, ευχόμεθα βίον ανέφελον, ανθόσπαρτόν και κάθε ευτυχίαν.

Δ.Ι.Θωμαΐδης.


Πέμπτη 30 Δεκεμβρίου 2021

«Το ξερίζωμα», βιβλιοκριτική από το ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (αναφορά στις ‘’ανεπανόρθωτες’’ ζημιές από την λίμνη του Μόρνου)

«Θαμμένα όνειρα, ζωντανές αναμνήσεις»


Το ξερίζωμα  



 


Απο το Βήμα της Κυριακής. Γράφει ο Γρηγόρης Μπέκος:

Το ξερίζωμα.

1990.Δυο φίλοι, με τις συζύγους τους, ξεκινούν με το αυτοκίνητο από την Αθήνα και, μετά από ένα ταξίδι τεσσάρων ωρών, φτάνουν στη λίμνη του Μόρνου. Όμως δε βλέπουμε όλοι τα ίδια πράγματα, ακόμη και όταν αντικρίζουμε κάτι όμορφο. «Στα δικά μου μάτια, αυτή η πανέμορφη εικόνα, που εσείς θαυμάζετε, μοιάζει σαν τεράστιο νεκροταφείο στο οποίο έχει θαφτεί ένα ειδυλλιακό τοπίο, μια παραδεισένια κοιλάδα και, να προσθέσω το σημαντικότερο, ό,τι πιο πολύτιμο μπορεί να έχει ο άνθρωπος: Οι αναμνήσεις και τα βιώματά του. Μην ξεχνάτε ότι στον βυθό αυτή της λίμνης ήταν το σπίτι που γεννήθηκα και μεγάλωσα, σε αυτό το βυθό έχουν θαφτεί τα πρώτα 18 χρόνια της ζωής μου..». Εν προκειμένω, στο πρώτο διήγημα της συλλογής Θαμμένα όνειρα, Ζωντανές αναμνήσεις, ο αφηγητής ταυτίζεται με τον συγγραφέα Κωνσταντίνο Γ. Μπερτσιά. Η τεχνητή λίμνη που καλύπτει μία έκταση 16 χιλιάδων τετρ. χιλιομέτρων στο κέντρο σχεδόν του νόμου Φωκίδος, άρχισε να κατασκευάζεται το 1972 και από το 1981 εξασφάλισε την υδροδότηση σε εκατομμύρια κατοίκους της Αττικής και όχι μόνο. Το βιβλίο αυτό διερευνά το τίμημα που έχει το συγκεκριμένο έργο για εκείνο τον τόπο και τους ανθρώπους του, ένα τίμημα, πολιτισμικό και υπαρξιακό, πέραν της οικολογικής παραμέτρου. Έχουν μεγάλο ενδιαφέρον οι αφηγήσεις αυτές, όχι μόνο επειδή εποπτεύουν το ιστορικό υπόβαθρο αλλά και γιατί δείχνουν πως ένα δεδομένο τραύμα, ένα ξερίζωμα σκεπασμένο από νερό, διαμορφώνει ταυτότητες, ατομικές και συλλογικές. Ο Γιώργος Σεφέρης διαποτίζει τις σελίδες: «να νοσταλγείς τον τόπο σου ζώντας στον τόπο σου, τίποτα δεν είναι πιο πικρό».

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΕΚΟΣ
Το ΒΗΜΑ /ΒΙΒΛΙΟ. ΚΥΡΙΑΚΗ 26/12/2021.

Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2021

Οδοιπορικό στην ορεινή Δωρίδα και στα Βαρδούσια

 

Κωστάριτσα Βαρδουσίων από το: trekking adventures 

Πενταγιοί
Πενταγιοί-Τρίστενο παραποτάμια
Διχώρι
Ανάβαση στην Κωστάριτσα

Το να φτάσει κανείς στα ορεινά χωριά του νομου Φωκίδας είναι μια μικρή οδική περιπέτεια καθότι είναι αμέτρητες οι  φουρκέτες, οι ανηφόρες και οι κατηφόρες του οδικού δικτύου, που κάνουν τους επιβάτες του μικρού πούλμαν να κυττάζουν στο google map το πότε θα φθασουν. Και το χωριό Πενταγιοί, στα 950μ υψόμετρο μέσα σε μία πανδαισία χρωμάτων του ερυθρού στις αρχές του χειμώνα, είναι η ανταμοιβή αυτής της κουραστικής αλλά και εκστατικής διαδρομής.
  
Πενταγιοί 
Γιατί ονομάζεται έτσι, υπάρχουν πολλοί θρύλοι αφήνοντας τον επισκέπτη να διαλέξει αυτόν που του ταιριάζει: απο τους ακτινικούς πέντε δρόμους του χωριού(;;;) μέχρι και τους πέντε Αγίους και προστάτες του που θανατώθηκαν γύρω στο 300μΧ αν και το χωριό ιδρύθηκε γυρω το 16ο αιώνα.
Πινακίδα έξω απο το χωριό Πενταγιοί
Αυτό όμως που κλέβει την παράσταση δεν είναι η ονομασία του όσο η Μαρία Πενταγιώτισσα, μια γυναίκα θρύλος που προμήνυε τη γυναίκα του 20ου αιώνα αν και η ίδια έζησε την εποχή του Όθωνα και έμεινε γνωστή για την ομορφιά της αφενός και για τα ερωτικά της σκάνδαλα αφετέρου και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης θεατρικών έργων, κινηματογραφικών ταινιών αλλά και ποιημάτων. Πόσα παλληκάρια σφάκτικαν για τα κάλλη της, μιας και τα...άλλα κάλλη της οδηγούσαν σε  αιματηρά επεισόδια ανάμεσα στους επίδοξους μνηστήρες που τάραζαν την καθημερινότητα της συντηρητικής τότε κοινωνίας. Το Διαδίκτυο βρίθει λεπτομερειών της ερωτικής της ζωής και όπως γίνεται συνήθως, ο κάθε συγγραφέας δραματοποιεί τη ζωή της έτσι ώστε να είναι περισσότερο εύπεπτη απο τους ανθρωποφάγους αναγνώστες. 

 

Η αξιοθαύμαστη επίδραση του φωτός επικρατεί στη φύση. Κάθε ζώσα φυτική μορφή χρειάζεται το ημερήσιο φως για να αναπτυχθεί. Έτσι η φύση το εμπλούτισε με άπειρες χρωματικές διαβαθμίσεις, για να τις μοιράζει σε εκείνους που τις χρειάζονται. Έτσι, π.χ. τα φύλλα των δένδρων προσλαμβάνουν τις κυανές ακτίνες του, για την ανάπτυξή τους και τις κόκκινες για τη ρύθμιση και λειτουργία ενός «μικρού» εργοστασίου παραγωγής φωτοχημικών διεργασιών. Το πράσινο δεν το χρειάζονται γι’ αυτό το αντανακλούν πίσω στο περιβάλλον. Αυτός είναι και ο λόγος, που τα φύλλα των δένδρων είναι πράσινα. Το φθινόπωρο, όταν τα περισσότερα φυτά αρχίζουν να αναστέλλουν τη λειτουργία τους, το εργοστάσιο «σταματά» και τότε το πράσινο χρώμα αντικαθίσταται από κόκκινο και καφετί. Το φθινοπωρινό τοπίο σκεπάζει τη φύση με το μελαγχολικό του μανδύα, ενάντια στη χαρά του καλοκαιριού. Αυτή τη φθινοπωρινή πανδαισία χρωμάτων απολαμβάνουμε στο ορεινό σύμπλεγμα των Βαρδουσίων.

 
 
Το χωριό Πενταγιοί είναι χτισμένο αμφιθεατρικά και  “βλέπει” ανατολικά στα Βαρδούσια όρη. Κέντρο του χωριού είναι η πέτρινη πλατεία με το γερο-πλάτανο και το παραδοσιακό καφενείο,  το πέτρινο δημοτικό σχολείο του 1862 που σήμερα έχει διαμορφωθεί σε ξενώνα.

 
 
 

 Παραποτάμια διαδρομή Πενταγιοί-Τρίστενο
Στις αρχές του χειμώνα, ο ΕΟΣ Πατρών διοργάνωσε ένα εξαιρετικό διήμερο στα δυτικά Βαρδούσια. Αρχηγός ήταν η Αγγελική (έμπειρη ορειβάτισσα και δεινή αναρρηχήτρια) που μαζί με το Χρήστο αποτελούσαν ένα εξαιρετικό δίδυμο συνεργασίας και καθοδήγησης της 20μελούς ομάδας. Η 1η μέρα περιελάμβανε μια παραποτάμια διαδρομή κατά μήκος του κόκκινου ποταμού που εκβάλλει στη λίμνη του Μόρνου.

 
 
 
 
 
 

Η περιοχή αυτή έχει άφθονα νερά, που τροφοδοτούν το Μόρνο. Έτσι δεν αποφύγαμε το πλατσούρισμα μέσα απο τα κρύα νερά του Κόκκινου ποταμού, όπως αυτός ονομάζεται. Μετά τη διάσχιση, δεξιά μας είναι η σιδερένια γέφυρα, πλήρως εγκατελλειμένη και επικίνδυνη για διάσχιση και αριστερά μας ανηφορίζει ένα απότομο μονοπάτι.

Η σιδερένια γέφυρα
 
 
 

Μετά την ανηφόρα συναντάμε ένα μικρό εκκλησάκι, κάνουμε μικρό διάλλειμα και συνεχίζουμε το δασικό δρόμο μέχρι το Τρίστενο.

 
 
 

Διχώρι
Είναι ένα ορεινό χωριό του νομού Φωκίδας σε υψόμετρο 1.120 μέτρων στις πλαγιές των Βαρδουσίων και αποτελεί έναν από τους πιο ορεινούς οικισμούς του νομού. Η παλαιότερη ονομασία του χωριού ήταν Κωστάριτσα (1927), που πήρε το όνομα απο το ομώνυμο βουνό των 2206μ. Το πιό χαρακτηριστικό στο χωριό, που ελάχιστοι το γνωρίζουν, είναι ότι διαθέτει έναν εξαιρετικό ξενώνα και μια ταβέρνα, τα οποία διαχειρίζεται μια νέα κοπέλλα απο την Αθήνα, η Μαρίνα, που περνα εδω πολύ χρόνο εξυπηρετώντας τους επισκέπτες, σχεδόν όλοι τους είναι ορειβάτες.


 
Θέα προς τα Βαρδούσια λίγο πριν να δύσει ο ήλιος
Ανάβαση στην Κωστάριτσα
Το ορεινό σύμπλεγμα Βαρδουσίων αποτελείται απο πολλες κορυφές, όπως η Πυραμίδα, η Σούφλα, η Πλάκα, το Βουνό της Χωμήριανης, η Αλογόραχη, η Κωστάριτσας και άλλες πολλές. Η 2η μέρα περιελάμβανε την Ανάβαση στην Κωστάριτσα με κυκλική επιστροφή απο το δασικό δρόμο.
Ξεκινάμε απο την πηγή, που απέχει απο το Διχώρι περίπου 30 λεπτά με τα πόδια
 
 
 

Είναι το πρώτο διασελο πριν την κορυφή και ατενίζουμε προς το Μόρνο

Αυτή η ποικιλία των Βαρδουσίων (ελατοδάση και αλπικά πεδία) την χαρακτηρίζουν ως μια μικρογραφία των Άλπεων. Πράγματι, τα Βαρδούσια είναι ένα βουνό αλπικό με απόκρημνες και δύσκολες κορυφές, αέρινα διάσελα, δύσκολα περάσματα και ορθοπλαγιές, αλλά και φωτεινά απέραντα λιβάδια. 

 
Θέα προς το Μόρνο και τα αλπικά λειβάδια
 
 
 
 

Η κορυφή της Κωσστάριτσας (2206μ) δεσπόζει πάνω από το Διχώρι. Η θέα προς τις υπόλοιπες κορυφές των Βαρδουσίων είναι εκπληκτική, κυρίως σε μια ηλιόλουστη και χωρίς υγρασία ημέρα.
 
Σούφλες και στο βάθος ο Κόρακας
 
 
 

Η επιστροφή γίνεται απο το διάσελο που οδηγεί προς τις Σούφλες, μέσα απο μια απότομη ορθοπλαγια με τη μορφή σάρας, στο τέλος της οποίας αρχίζει ένας δασικός δρόμος.
Κατάβαση απο κυκλική διαδρομή
Τελευταίο αγνάντι προς τις Σούφλες
 

Πανοραμική των Βαρδουσίων
Πολλές ευχαριστίες στον ΕΟΣ Πατρών και την αρχηγό για την επιτυχή διοργάνωση.


Πηγή: trekking adventures