Λούτσοβος, παλιά ονομασία του χωριού ΚΟΚΚΙΝΟΣ, που βρίσκεται σε προνομιάκη θέση, έχοντας την λίμνη ΜΟΡΝΟΥ πραγματικά στα πόδια του. Ουσιαστικά τα πόδια του χωριού η εύφορος κοιλάδα του Μόρνου, σκεπάστηκε από τα νερά της τεχνητής λίμνης και ανάγκασε τους κατοίκους να φύγουν και να εγκατασταθούν σε άλλα μέρη κυρίως στην ΑΘΗΝΑ.
Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2017
Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2017
Παγίδες για πουλιά

Κυνήγι με τη σφενδόνα ( από το http://fthiotikos-tymfristos.blogspot.gr/ )
Έρχεται το γρήγορο ίντερνετ στα χωριά μας
Ανάπτυξη Ευρυζωνικών Υποδομών σε Αγροτικές “Λευκές” Περιοχές ΦωκίδαςΠοια χωριά και συνοικισμοί της Δωρίδας εντάσσονται
![]() |
Ασύρματο ίντερνετ στο Κροκύλειο |
Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017
Είναι και αυτές μια από τις όμορφες τοποθεσίες και ωραίο κόσμημα του χωριού . Στο μέσον αυτών βρίσκεται σαν διαμαντόπετρα το ευλαβικό πανοραμικό εκκλησάκι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος. Στις 6 Αυγούστου που γιορτάζει το εκκλησάκι οι κάτοικοι του χωριού καθώς και άλλοι προσκυνητές από τα γειτονικά χωριά συγκεντρώνονται στο χώρο αυτόν για να εορτάσουν την Μεταμόρφωση του Σωτήρος , να κουβεντιάσουν για διάφορα ευκαιριακά θέματα και το σπουδαιότερον να απολαύσουν τον δροσερό και παχυλό ίσκιο , μέσα στην Αυγουστιάτικη ζέστη του καλοκαιριού .
Οι καστανιές αυτές παλαιότερα αποτελούσαν για το χωριό βασικούς πόρους διατροφής αλλά και εισόδημα με το οποίο κατα ένα μέρος ζούσαν οι κάτοικοι του χωριού.
Τα κάστανα αυτά τα οποία μάζευαν ήταν ένα μέρος της τροφής των , αλλά ήταν και προϊόν εμπορίου με ανταλλαγή με αλλά προϊόντα .Χαρακτηριστικόν είναι οτι μερικοί από τους κατοίκους τότε , με ζώα μετέφεραν στην Άμφισσα τα κάστανα και έπαιρναν ελιές . Ένα κιλό κάστανα - ένα κιλό ελιές έτοιμες προς βρώσην.
Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017
Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2017
Μαθαίνοντας τους γειτόνους μας
Οι παρακάτω πληροφορίες είναι από http://avoros-dorida.blogspot.gr/
Άβορος
Από το 1836 το χωριό ανήκει στο Δήμο Αιγιτίου ως Άβουρος και από το 1869 ως Άβορος. Στα 1912 αναγνωρίστηκε ως Κοινότητα. Βρίσκεται στην πλαγιά της Αετοράχης σε υψόμετρο 750 μ., και περιβάλλεται από δάσος με δρυς και καστανιές, έχοντας στα πόδια του συστάδες από πουρνομαζιές, ρείκια, κουμαριές, αριές, μέλεγες, ακακίες καθώς και υπεραιωνόβια ψηλά πλατάνια, γι’ αυτό η περιοχή τους αποκαλείται «Βαθιά πλατάνια». Αγναντεύει τις βουνοκορφές της Γκιώνας, της Οίτης, των Βαρδουσίων και τμήμα της λίμνης του Μόρνου. Η ίδρυση του χωριού άγνωστη, χάνεται βαθιά στα χρόνια της Τουρκοκρατίας.Κατά την παράδοση, το παλιό χωριό βρισκόταν στη θέση Κυράσοβο, κοντά στο Μόρνο και στο σημερινό φράγμα, όπου σώζονται υπολείμματα παλαιών κτισμάτων. Οι άνεμοι και η υγρασία ανάγκασαν τους κατοίκους να μετεγκατεσταθούν στη σημερινή θέση, όπου εξασφάλισαν άφθονο νερό. Κάποιες οικογένειες πέρασαν απέναντι σε τοποθεσία πριν από το Παλαικάτουνο (σημερινό Κροκύλειο), όπου δημιούργησαν μικροοικισμό, τον Αβορίτη (μικρός Άβορος).
Μία από αυτές τις οικογένειες, ο Δημήτριος και η Βασιλική Τριανταφύλλου, υπήρξαν οι γονείς του Γιάννη Μακρυγιάννη, του θρυλικού αγωνιστή, στρατηγού του 1821 και ιστοριογράφου. Στο σημείο αυτό είχε στηθεί η προτομή του ήρωα, η οποία τώρα έχει μεταφερθεί στην είσοδο του Κροκυλείου. Η παράδοση πάλι αναφέρει ότι ο Άβορος υπήρξε μετόχι της μονής της Βαρνάκοβας και η άποψη αυτή ενισχύεται από τοποθεσία «Μετόχι», όπου υπήρχαν ίχνη ναΐσκου. Κοντά εκεί σώζεται και η ονομασία «κελί».
Το όνομα του χωριού δεν άλλαξε, αν και αρχικά θεωρήθηκε σλαβικής προέλευσης η ονομασία του. Κατά τους ντόπιους για την ετυμολογία της λέξης υπάρχουν δύο εκδοχές. Η μία φέρει τη λέξη προερχόμενη από τη λέξη βορός, που σημαίνει μαντρί βοοειδών και με το στερητικό α σημαίνει τόπο ακατάλληλο για μαντριά βοοειδών, όπως και είναι. Η άλλη θέλει τη λέξη σχετιζόμενη με το ρήμα βιβρώσκω (τρώγω), παράγωγο = βορά = τροφή, βορός, αχόρταγος και με το α, όχι αχόρταγος, χορτάτος. Ο Άβορος διέθετε πέντε νερόμυλους και οι κάτοικοι ήταν χορτάτοι από ψωμί, αλλά και από κτηνοτροφικά προϊόντα. Η εκδοχή αυτή θα είχε κάποια πιθανότητα, αν την ονομασία την έδιναν φιλόλογοι. Πάντως, στο Σερβο – Ελληνικό λεξικό βρήκαμε τη λέξη βουρός, που ερμηνεύεται ως πέτρινο περιτοίχισμα για σταυλισμό βοοειδών. Είναι η πιθανότερη εκδοχή, γιατί το 1836 το χωριό φέρεται με την ονομασία Άβουρος.
Όπως αναφέρει ο Κ. Δημόπουλος στο βιβλίο του «Δήμος Σκαλτσάς», ο Άβορος και τα κτήματά του ήταν τσιφλίκι του Φερχάτ Εφέντη, πρώην διοικητή του Λιδωρικίου και κατά το 1821 βοεβόδα των Σαλώνων. Περί το τέλος της επαναστάσεως επανήλθε στο Λιδωρίκι, αγόρασε με πειθαναγκασμό τον Άβορο και αγωνιζόταν έκτοτε να αναγνωριστεί η κυριότητα αυτή των Τούρκων. Κοντά στο Αβορόρεμα οι Τούρκοι είχαν αποθήκες και αποθήκευαν τα εισοδήματά τους από τη φορολογία (δεκάτη). Η θέση ονομαζόταν «μαγαζιά». Τα ίχνη των κτηρίων αυτών σκεπάστηκαν από τα νερά της λίμνης.
Η παλαιά εκκλησία Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που φέρεται κι αυτή σαν μετόχι της Βαρνάκοβας, έφερε την ονομασία «λόντζα» και θα πρέπει να υπήρξε ένα είδος κατακόμβης, γιατί ήταν σχεδόν υπόγεια και κατέβαιναν 10 – 12 σκαλοπάτια για να μπουν μέσα. Μη γνωρίζοντας οι χωριανοί την αξία της, την κατεδάφισαν και κατασκεύασαν νέα ομώνυμη στη θέση της το 1898, χρησιμοποιώντας υλικά και από την παλαιά. Ένα αγκωνάρι της παλαιάς που εντοιχίστηκε στη νέα, φέρει φθαρμένη σκαλιστή χρονολογία 292. Πρόκειται μάλλον για 1292 και έχει σβηστεί το ένα (1). Το ζωγραφιστό τέμπλο της παλαιάς εκκλησίας με ανεξίτηλα μέχρι σήμερα χρώματα, τοποθετήθηκε στα εξωκλήσια Άγ. Ιγνάτιο και Άγ. Γεώργιο. Υπάρχουν και τα εξωκλήσια Μεταμόρφωση του Σωτήρος και το πρόσφατα χτισμένο στην Αβορόραχη, αφιερωμένο στον Προφ. Ηλία και Αγ. Αθανάσιο.
Την παραμονή, ανήμερα της 15ης Αυγούστου και την επομένη γίνεται στον Άβορο το παραδοσιακό και μοναδικό πανηγύρι στην περιοχή στην μεγάλη πλατεία. Την τρίτη ημέρα κλείνει με διασκεδαστικά δρώμενα, όπως τραγούδια, τολμηρούς χορούς (πανωζέ), επίκαιρα σκετς, ο χορός του στολισμένου γαϊδάρου, τρίψιμο του πιπεριού και το σπάσιμο της κολοκύθας.
επιφανείς συμπατριώτες μας
Μακρυγιάννης (Ἀβορίτι Κροκύλιο Δωρίδας 1797 - Ἀθήνα 1863)
Ἀγωνιστὴς τοῦ 1821, στρατιωτικὸς καὶ δραστήριο πολιτικὸ πρόσωπο μετὰ ἀπὸ τὴ δημιουργία τοῦ ἐλεύθερου ἑλληνικοῦ κράτους, αὐτοδίδακτος συγγραφέας Ἀπομνημονευμάτων. Τὸ πραγματικό του ὄνομα ἦταν Ἰωάννης Τριανταφυλλοδημήτρης. Τὸ 1820 μυήθηκε στὴ Φιλικὴ Ἑταιρεία καὶ ἀπὸ τότε ἀφοσιώθηκε στὸν Ἀγώνα. Πῆρε μέρος σὲ πολλὲς μάχες. Κατὰ τοὺς ἐμφύλιους τάχθηκε στὸ πλευρὸ τῶν κυβερνητικῶν καὶ μετὰ εἰσέβαλε στὴν Πελοπόννησο καὶ ἔμεινε ἐκεῖ γιὰ νὰ ὀργανώσει τὴν ἄμυνα ἐναντίον τοῦ Ἰμπραήμ. Ὑπερασπίστηκε ἡρωικὰ τὴν Ἀκρόπολη, ὅπου τραυματίστηκε τρεῖς φορές. Ἡ ἐπαναστατική του δράση κλείνει μὲ τὴ συμμετοχή του στὶς ἐπιχειρήσεις τοῦ Πειραιᾶ τὸ 1827. Μὲ τὸν ἐρχομὸ τοῦ Καποδίστρια διορίστηκε «Γενικὸς ἀρχηγὸς Σπάρτης». Δυσανασχετώντας γιὰ τὴν ἀπραξία τῆς θέσης ἄρχισε νὰ γράφει τὰ «Ἀπομνημονεύματα» (1829). Χαιρέτησε μὲ θερμὰ λόγια τὴν ἄφιξη τοῦ Ὄθωνα, γρήγορα ὅμως ἀπογοητεύτηκε καὶ στράφηκε στὴν καλλιέργεια τῆς γῆς. Ὡς δημοτικὸς σύμβουλος ἔπεισε τὸ δημοτικὸ συμβούλιο τῆς Ἀθήνας τὸ 1837 νὰ ὑποβάλει στὸν Ὄθωνα ἀναφορὰ γιὰ τὴν παραχώρηση Συντάγματος. Ἡ πράξη του αὐτὴ ὁδήγησε στὴν παύση του, διάλυση τοῦ δημοτικοῦ συμβουλίου καὶ στὸν κατ᾿ οἶκον περιορισμὸ τοῦ ἰδίου. Ἀπ᾿ τὸ παλάτι θεωρήθηκε ὡς ὁ κύριος ὀργανωτὴς τῆς συνωμοτικῆς κίνησης ποὺ ὁδήγησε στὴν Ἐπανάσταση τῆς 3ης Σεπτεμβρίου 1843. Τὸ Μάρτιο τοῦ 1853 δικάστηκε ἀπὸ στρατοδικεῖο γιὰ ἐσχάτη προδοσία καὶ καταδικάστηκε σὲ θάνατο. Ἀποφυλακίστηκε ἀργότερα μὲ τὴ μεσολάβηση τοῦ Δημητρίου Καλλέργη. Μετὰ τὴν ἔξωση τοῦ Ὄθωνα τοῦ ξαναδόθηκε ὁ τίτλος τοῦ ἀντιστρατήγου (1862).Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2017
Ανάβαση στη Γκιώνα
Ανακοινωθέν της Ι.Μ. Φωκίδος για την Ι.Μ. Παναγίας Βαρνάκοβας
Posted: 31 Jan 2017 07:00 PM PST
Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2017
ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ : Ιστορική Ι. Μ. της ΠΑΝΑΓΙΑΣ που έκαψαν οι τούρκοι το 21 παίρνει φωτιά αμέσως μετά την παραβίαση του τούρκου αρχηγού στα ΙΜΙΑ
Γράφει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Η ΠΑΝΑΓΙΑ της Βαρνάκοβας ξαναδίνει σημάδι , όπως την παραμονή του τορπιλισμού της Έλλης.
Εγώ αδελφοί τα γράφω και ανατριχιάζω.
Αυτή η τελευταία Κυριακή του Ιανουαρίου είχε από όλα.
Εσείς κρίνετε αν όλα αυτά που συμβαίνουν είναι τυχαία ή σύμπτωση ή ένα σημείο μεγάλο για επικίνδυνο γεγονός που πλησιάζει στην ταλαιπωρημένη και αδικημένη πατρίδα.
Δεν πέρασε λίγη ώρα που ο αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων της γειτονικής χώρας, Χουλουσί Ακάρ, παραβιάζοντας με θρασύτητα τα χωρικά μας ύδατα στα ΙΜΙΑ, Κυριακή ημέρα του ΘΕΟΥ που συνέπιπτε με την μνήμη της απώλειας των αδικοχαμένων τριών παλληκαριών μας στην βραχονησίδα των Ιμίων …σε λίγο παίρνει φωτιά το Ιστορικό Μοναστήρι της Βαρνάκοβας που κάηκε από τους τούρκους στον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 γιατί προσέφερε τα μέγιστα στο υπόδουλο γένος των Ελλήνων Ορθοδόξων- Ρωμιών.
ΞΥΠΝΗΣΤΕ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ
Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ της Βαρνάκοβας μας έδωσε επίσης μεγάλο σημείο παραμονές του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου.
«Θαυμαστὸ γεγονὸς ὑπῆρξε καὶ τὸ ἄνοιγμα τοῦ προσώπου τῆς Θαυματουργῆς εἰκόνας τῆς Παναγίας, παραμονές τοῦ Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τό 1940.
Μερικοὶ ἀπὸ τοὺς γηραιότερους κατοίκους οἱ ὁποῖοι ἦσαν παρόντες στὸ γεγονός, λέγουν ὅτι ἦσαν μεταξὺ τοῦ πλήθους τῶν Προσκυνητῶν ποὺ εἶχε κατακλύσει τὸ Μοναστῆρι, ποὺ πανηγύριζε τὸν δεκαπενταύγουστο τοῦ 1940, ὅταν μέσα στὴν Ἐκκλησία αἰσθάνθησαν βουὴ καὶ τρυγμό.
Κοίταξαν πρὸς τὴν εἰκόνα τῆς Παναγίας ζητώντας τὴν βοήθειά Της γιὰ τὸν τοπικὸ σεισμὸ ποὺ αἰσθάνθησαν.
Τότε, ἄκουσαν «κράκ» καὶ εἶδαν στὸ πρόσωπο στὴν εἰκόνα τῆς Παναγίας νὰ γίνεται μιὰ ἐγκάρσια ρωγμὴ ἡ ὁποῖα ὑπάρχει μέχρι σήμερα, καὶ εἶπαν· «κάτι κακὸ θὰ συμβεῖ».
Τὴν ἐπόμενη μέρα ἔμαθαν ὅτι ἐκείνη τὴν στιγμὴ οἱ Ἰταλοὶ τορπίλισαν ὑπούλως τὸ πλοῖο Ἕλλη ποὺ πῆγε Προσκυνητὰς στὴν Τῆνο.» [ἀντιγραφὴ ἀπὸ τὸ βιβλίο τῆς Ἱ. Μονῆς «Ἱερὰ Μονὴ Παναγίας Βαρνάκοβας», 1997] analogion.gr/
Σήμερα Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017
ΩΣ ΕΧΕΙ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
ΠΡΩΙ-ΠΡΩΙ σκάζει μύτη ο θρασύδειλος τούρκος
«Με τα νεύρα της Αθήνας παίζει η Άγκυρα, καθώς μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου για τη μη έκδοση των 8 αξιωματικών στην Τουρκία και τις απειλές του Ταγίπ Ερντογάν, σήμερα το πρωί μια πυραυλάκατος προσέγγισε τα Ιμια.
Το περιστατικό έγινε περίπου στις 11 το πρωί της Κυριακής, όταν τουρκική πυραυλάκατος μαζί με δύο ταχύπλοα των ειδικών δυνάμεων με κομάντος φάνηκε να κατευθύνονται με ταχύτητα προς τις δύο βραχονησίδες. Μάλιστα, σύμφωνα με τα τουρκικά ΜΜΕ, στην πυραυλάκατο επέβαινε ο αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων της γειτονικής χώρας, Χουλουσί Ακάρ.
Το ΓΕΕΘΑ απαντά στην τουρκική πρόκληση στα Ιμια: Υπήρξε παραβίαση υδάτων» http://www.iefimerida.gr/
ΣΕ ΛΙΓΗ ΩΡΑ
«Στις φλόγες έχει παραδοθεί το ιστορικό μοναστήρι της Βαρνάκοβας στη Ναυπακτία.
Η φωτιά έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις, με αποτέλεσμα να καίγονται οι κοιτώνες του μοναστηριού, ενώ εκτός κινδύνου βρίσκονται οι μοναχές, οι οποίες έχουν μεταφερθεί σε ασφαλές σημείο.
Παράλληλα, μάχη με τις φλόγες δίνουν 16 πυροσβέστες με 8 οχήματα, που προσπαθούν να περιορίσουν την φωτιά.» thetoc.gr
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΒΑΡΝΑΚΟΒΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ και την ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ
Ολοκαύτωμα λευτεριάς η Βαρνάκοβα…
Ιδρώτα, δάκρυ και αίμα πρόσφερε ο Βαρνακοβίτης Καλόγερος στον Χριστό και στην αγαπημένη του Πατρίδα…
Ας είναι αναπαυμένες οι ψυχές τους και ας μας ευλογούν. Άφησαν υπόδειγμα ζωής και θυσίας.
«H Βυζαντινή Μονή της Βαρνάκοβας βρίσκεται 45 περίπου λεπτά ανατολικά της Ναυπάκτου, προς τον παλαιό δρόμο του Λιδωρικίου, πέραν του Ευπαλίου.
Είναι κτισμένη το 1077 μ.Χ. από τον Όσιο Αρσένιο τον Βαρνακοβίτη, επάνω σ’ ένα μικρό λόφο και μέσα σ’ ένα απέραντο δάσος από δρυς και αγριοκαστανιές.
Το Καθολικό είναι σε ρυθμό Βασιλικής μετά τρούλλου και το δάπεδο αποτελείται από θαυμάσια μαρμαροθετήματα του 11ου αιώνος.
Οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου Κομνηνοί, εβοήθησαν οικονομικώς τη Μονή και της εδώρησαν πολλά κτήματα στην κοιλάδα του Μόρνου, που έφθαναν μέχρι τη θάλασσα, και νησιά του Κορινθιακού.
Το 1826 η Μονή κατεστράφη μερικώς από τους Τούρκους και ανεκαινίσθη από τον I. Καπποδίστρια το 1831.
Η ιστορία του Μοναστηριού είναι πράγματι συγκλονιστική. Η προσφορά του στο Έθνος πολύ μεγάλη, γιατί δεν επρόκειτο μόνο για οικονομική ενίσχυση, αλλά για κάτι πολύ βαθύτερο.
Το Μοναστήρι της Παναγίας της Βαρνάκοβας διά της Χάριτός Της ήταν και είναι πνευματικό θησαυροφυλάκιο, τόσο για τους Στερεοελλαδίτες, όσο και για κάθε προσκυνητή. Ήταν και είναι ιερό καταφύγιο μέσα στη θανάσιμη παγωνιά της οποιασδήποτε μορφής σκλαβιάς και δυστυχίας. Ζεστασιά ζωής, παρηγοριά θεοδώρητη, παρουσία Κυρηναίου, όπως και κάθε Ιερά Μονή, στην ανηφορική πορεία των πιστών όλων των αιώνων.
Κυρίως όμως στις φοβερές εποχές της Τουρκοκρατίας, της Ενετοκρατίας και τώρα της υλοκρατίας.
Το πρώτο χτύπημα το δέχθηκε η Μονή της Παναγιάς κατά το δεύτερο ήμισυ του 15ου αιώνος. Ενώ κατόρθωσε να ξεφύγει τα δεινά της Φραγκοκρατίας και τον φθόνο των Λατίνων, διότι ανήκε εδαφικώς στο Δεσποτάτο της Ηπείρου και προστατεύτηκε από τους άρχοντες Κομνηνούς, όταν εξαπλώθηκαν οι Τούρκοι στην Ελλάδα, υπέστη την πρώτη καταστροφή.
Κατά πληροφορίες, το Μοναστήρι παραδόθηκε τότε στις φλόγες και κατεστράφη μερικώς. Κατάφερε όμως, με τη βοήθεια της Θεοτόκου, να συνεχίσει την θεοφιλή πορεία του ως θείο εργαστήριο αρετής και εξαγιασμού φιλοθέων ψυχών.
Το δεύτερο χτύπημα το δέχθηκε τον Μάιο του 1826 από τους Τούρκους, ως εκδίκηση για τα όσα έπραξε και αγωνίστηκε εναντίον της τυραννίας τους μέσα στα τετρακόσια χρόνια της σκλαβιάς.
Περιέθαλψε, έθρεψε, παρηγόρησε, ενίσχυσε, προστάτευσε, μόρφωσε (με Κρυφό Σχολειό σε επίπεδο Σχολαρχείου) και τελικά πολέμησε στο πλευρό του μαρτυρικού και αγωνιζομένου Έλληνα, για να δοθή το τίμημα της Ελευθερίας.
Μετά την έξοδο του Μεσσολογγίου, το Μοναστήρι φιλοξένησε μια ομάδα από τα ηρωικά γυναικόπαιδα, τα οποία ενώ κατέφυγαν στον άη – Συμιό, αρβανιτιά τα κατεδίωξε και κυνηγημένα έφθασαν στην Βαρνάκοβα, όπου βρήκαν στοργική φιλοξενία και περιποίηση. Μετά, για περισσότερη ασφάλεια, τα φυγάδευσαν στα Σάλωνα.
Επακολούθησε στις 3 Μαΐου του 1826 η πολιορκία της Μονής από στρατεύματα του Κιου-ταχή. Μετά από ηρωική αντίσταση 150 υπερασπιστών της Μονής, έναντι 4000 Τούρκων επί 23 ημέρες, αφού αναγκάστηκαν στρατιωτικοί και Μοναχοί να κάνουν έξοδο στις 26 Μαΐου, οι Τούρκοι κατέλαβαν το Μοναστήρι και ανατίναξαν τον Ναό με πυρίτιδα!
Ολοκαύτωμα λευτεριάς η Βαρνάκοβα…
Ιδρώτα, δάκρυ και αίμα πρόσφερε ο Βαρνακοβίτης Καλόγερος στον Χριστό και στην αγαπημένη του Πατρίδα…
Ας είναι αναπαυμένες οι ψυχές τους και ας μας ευλογούν. Άφησαν υπόδειγμα ζωής και θυσίας.
pemptousia.gr/23 Αυγούστου 2014
Με πίστη και ελπίδα
Η πυρκαγιά σύμφωνα με κάποιες πηγές φέρεται να προήλθε από τον ξυλολέβητα της Μονής και γρήγορα επεκτάθηκε στα υπόλοιπα τμήματα λόγω των εύφλεκτων υλικών - Στη μεγάλη επιχείρηση της κατάσβεσης πήραν μέρος 11 οχήματα της Πυροσβεστικής
Μια πολύ δύσκολη μέρα για το Χριστεπώνυμο πλήθος της περιοχής,από την μεγάλη πυρκαγιά που κατέστρεψε σχεδόν στο σύνολό της την Ι. Μ. Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Βαρνάκοβα του νομού Φωκίδας.Σύμφωνα με πληροφορίες έχει καταστραφεί ολοσχερώς ο χώρος όπου γινόταν αναστήλωση στη Μονή, καθώς και τα κελιά των μοναχών, οι οποίες απομακρύνθηκαν από το χώρο και δεν θα επιστρέψουν, καθώς δεν μπορεί πλέον η Μονή να κατοικηθεί.
Η πυρκαγιά σύμφωνα με κάποιες πηγές φέρεται να προήλθε από τον ξυλολέβητα της Μονής και γρήγορα επεκτάθηκε στα υπόλοιπα τμήματα λόγω των εύφλεκτων υλικών.
Από την καταστροφική μανία της φωτιάς γλύτωσαν μόνο το παλαιό και νέο καθολικό της μονής, καθώς και ο χώρος της έκθεσης. Διασώθηκαν επίσης τα Ιερά λείψανα και η θαυματουργική εικόνα της Παναγίας, ενώ το αρχείο της Μονής καταστράφηκε.
Στην μεγάλη επιχείρηση της κατάσβεσης πήραν μέρος 11 οχήματα της Π. Υ. από την Ναύπακτο,την Πάτρα,το Αίγιο,το Μεσολόγγι,την Άμφισσα,από την 6η ΕΜΑΚ υπό τον συντονισμό του διοικητή των πυροσβεστικών δυνάμεων της περιφέρειας αρχιπύραρχου κ. Κυριακόπουλου. Να σημειωθεί επίσης ότι στον χώρο έσπευσαν από την πρώτη στιγμή ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φωκίδας κ. κ. Θεόκτιστος, καθώς και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγ. Βλασίου κ. κ Ιερόθεος οι οποίοι ενημερώνονταν διαρκώς για την πορεία της κατάσβεσης.
Εκ της πολιτικής ηγεσίας στο χώρο βρέθηκαν ο δήμαρχος Δωρίδας Γ. Καπεντζώνης και ο αντιδήμαρχος κ. Αν. Ευσταθίου
Είναι από τα ιστορικότερα μοναστήρια της Στερεάς Ελλάδας και στέκει στην κορυφή ενός λόφου στα Βαρδούσια, μέσα σε πυκνό δάσος, που δεν κινδυνεύει από τις φλόγες, στο νοτιοδυτικό άκρο της Φωκίδας από το 1047. Εδώ υψώθηκε η σημαία της Επανάστασης του 1821, τρεις μέρες μετά την Αγία Λαύρα και σήμανε την έναρξη του Αγώνα στη Ρούμελη.
Ανάμεσα στα κειμήλια που φιλοξενούνται στο μοναστήρι, υπάρχει η εικόνα της Παναγίας Βαρνάκοβας, που χρονολογείται από κτίσεως του ναού και η οποία διασώθηκε από τους πυροσβέστες, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες. Σύμφωνα με την παράδοση, το εμφανές ράγισμα κατά μήκος του προσώπου που φέρει η εικόνα δημιουργήθηκε από τοπικό σεισμό που συνέβη στις 15 Αυγούστου 1940, την ώρα του τορπιλισμού της «Έλλης» στην Τήνο.
Πηγή: nafpaktianews, npress
Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2017
Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017
Α. Παντελή Βαρδουσιώτη, τον φωτογράφο από την κάτω Μουσουνίτσα , που με τον φακό του έχει καταγράψει την ιστορία του τόπου μας.
Δυο άλλοι φωτογράφοι της περιοχής μας με σπουδαίο έργο ήσαν ο Σ Γιαλαμάς και ο Ν Πανουργιάς για τους οποίους έχει γράψει ο Κ Καψάλης στο Λιδωρικι .
Απόστολος Παντέλης φωτογράφος
![]() |
Κοπάδι από τραγιά στα Βαρδούσια 1960 |
![]() |
Εργοτάξιο χωριανών του Ψηλού Χωριού Ιούλιος 1956 |
![]() |
Παραδοσιακό αλώνισμα 1960 στα Βαρδούσια. Αλωνίζει ο Κώστας Τσαπάρας |
![]() |
Τα Βαρδούσια το Μάη. Έχουν ακόμα χιόνια![]() |
![]() |
Γάμος στα Βαρδούσια 1960 |
![]() |
Μεταφορά προικιών στα Βαρδούσια |
Ω νοσταλγέ της όµορφης κι απλοϊκής ζωής,
ο ανασασµός σου έσβησε, σαν φύσηµα πνοής,
τέλειωσε το ταξίδι του του βίου σου το καράβι.
που τάχα δε σιργιάνισες και που δεν πήγες τάχα,
µα ένα δροµάκι σ' άρεθε, δροµάκι ζηλευτό,
µα πιο πολύ αναγάλλιασµα στα στήθια είχες γλυκό
όταν βελάσµατα άκουγες κι αχούς από κουδούνια.
σαν κλέφτης, µες στ' αντρίκιο σου το χέρι το τουφέκι,
παλικαρίσια χίµαγες µε λιονταρίσια οργή
φακό στο χέρι άρπαξε ς και κίναες το πρωί
κοπάδια φωτογράφισες µε τους τσοπαναραίους
να ροβολάν απόκοντα µε τους συµπεθεραίους.
νύχτες που οι κωλοφωτιές φωτίζουν οι φωτίστρες,
νυχτέρια, ξεφλουδίσµατα στις σπιτικέ ς αυλές
αλώνια όπου οι αλωνιστές µε τ' άλογα αλωνίζουν,
βουνά µε χιόνια και βουνά µε ροδαµίσιο ανθό,
γιοφύρια τοξοκάµωτα, πηγές που γαργαρίζουν.
και έβαλες τη βούλα σου σ' αυτά να µας µιλά,