Σάββατο 8 Αυγούστου 2015

Ομοσπονδία Συλλόγων Β.Δ. Δωρίδας


Μακρυγιάννεια 2015 - Δελτίο τύπου

Posted: 07 Aug 2015 01:03 PM PDT



     ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΡΟΚΥΛΙΩΤΩΝ
     “Ο ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ”






Αθήνα, 5 Αυγούστου 2015





ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Παρά τις δυσκολίες και το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, ο Σύλλογος Κροκυλιωτών “Ο ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ”, θα πραγματοποιήσει τις πολιτιστικές εκδηλώσεις «Μακρυγιάννεια 2015», στο Κροκύλειο Δωρίδας και τα γύρω χωριά, από 10 έως 15 Αυγούστου, γιορτάζοντας έτσι τα 40 χρόνια του διαχρονικότερου πολιτιστικού θεσμού της Δωρίδας. Μεταξύ άλλων θα πραγματοποιηθούν:
  • Έκθεσης Ζωγραφικής με έργα του Χαράλαμπου Στέφου (10/8-16/8)
  • Παρουσίαση βιβλίου  "Ντοπιολαλιές στη Δωρίδα" του Φ. Κατσούδα (11/8)
  • Eνα μουσικό ταξίδι στις γειτονιές του κόσμου με την μπάντα του Γ. Καραμούτσου και της Μ. Δάκου (11/8)
  • Stand up comedy με τον Γιώργο Χατζηπαύλου (12/8)
  • Θεατρική παράσταση – κωμωδία με τον Γιώργο Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη (13/8)
  • Συναυλία του Μπάμπη Στόκα (πρώην Πυξ – Λαξ) (14/8)
  • Ρεμπέτικη βραδιά με την κομπανία της Μαρίας Κατινάρη (15/8)
Το πρόγραμμα επίσης περιλαμβάνει παζάρι γυναικών, αθλητικούς αγώνες, λαϊκή πεζοπορία, διαγωνισμό πίτας, παιδικό εργαστήρι, κυνήγι χαμένου θησαυρού και πολλά άλλα σύμφωνα με το συνημμένο πρόγραμμα.
Συμμετέχουν οι Σύλλογοι Πενταγιωτών, Περιβoλιωτών, Ζωριανιτών Δωρίδας "Ο Άγιος Νικόλαος", Αλποχωριτών Δωρίδας «Η ΠΡΟΟΔΟΣ», η Μουσική μπάντα Πολιτιστικού Ομίλου Λιδωρικίου και η Ομοσπονδία Συλλόγων Β/Δ Δωρίδας.
Συνδιοργανωτές είναι ο Δήμος Δωρίδας και η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, χορηγοί οι EDF EN HELLAS S.A. και η  ΓΑΛΑΞΙΔΙ Θαλάσσιες Καλλιέργειες Α.Ε. ενώ χορηγός επικοινωνίας το Lepanto RTV.

Για το Δ.Σ
Η Γεν. Γραμματέας

Ο Πρόεδρος






Ασπασία Τριανταφύλλου

Ευάγγελος Γραββάνης 





Τετάρτη 5 Αυγούστου 2015

Ο Λάκης Κοράκης ο δάσκαλος , ο  γιός του Κωστάκη , στο σχολείο στο Κάλλιο όπου δίδασκε από το 1970 , εδώ είναι το 1978 λίγο πριν το χωριό σκεπαστεί από τα νερά του Μόρνου 

1978 λίγο πριν τα νερά του Μόρνου σκεπάσουν τον  πάλαι ποτέ όμορφο κάμπο που έχει έχει καταστραφεί ολοσχερώς μιας και έχει ανασκαφεί σε όλο το πλάτος και το μήκος του και τα χώματα έχουν μεταφερθεί στο φράγμα που φαίνεται στο βάθος 


Θυρανοίξια βυζαντινού ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Άμφισσα

  • Από  την Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδος 
Θυρανοίξια βυζαντινού ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην Άμφισσα

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα έγιναν τα θυρανοίξια του σημαντικού βυζαντινού ναού της Μεταμορφόσεως του Σωτήρος στην Άμφισσα, το Σάββατο 1η Αυγούστου 2015.

Η πρωτοβουλία ήταν της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδος.

Πλήθος κόσμου παρακολούθησε την τελετή των θυρανοιξίων και τον μέγα Αρχιερατικό Εσπερινό στον οποίο χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φωκίδος κ. Θεόκτιστος.

Παρευρέθηκαν επίσης ο Δήμαρχος Δελφών κ. Θ. Παναγιωτόπουλος και ο Αντιδήμαρχος Άμφισσας κ. Δ. Καραγιάννης.

Ο ναός ανήκει στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Αμφίσσης και θα χρησιμοποιείται για την τέλεση Θείας Λειτουργίας με την ευθύνη του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ναού, ενώ με την ευθύνη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδος θα είναι ανοιχτός για το κοινό σε ημέρες και ώρες που θα ανακοινώνονται στις αρχές κάθε μήνα. Για τον Αύγουστο θα είναι επισκέψιμος κάθε Παρασκευή και Σάββατο από 10.00 – 13.30. Την παραμονή της Μεταμορφώσεως θα τελεστεί η ακολουθία του Εσπερινού και ανήμερα η Θεία Λειτουργία.

Τρίτη 4 Αυγούστου 2015

Χαράλαμπος Στέφος: επιστροφή στο Κροκύλειο (10-16 Αυγούστου)

video 

Ήταν στα Μακρυγιάννεια του 1991, όταν οι Κροκυλιώτες γνώρισαν από κοντά το έργο ενός πολύ σημαντικού ζωγράφου, του Χαράλαμπου Στέφου από τον Κόκκινο. Έζησε τα περισσότερα χρόνια του στην Άμφισσα και  έφυγε από την ζωή σε ηλικία 77 ετών αφήνοντας πίσω ένα πολύ σημαντικό έργο. Εφέτος, 24 χρόνια μετά τα έργα του Στέφου επιστρέφουν για άλλη μία φορά στο Κροκύλειο. Στην έκθεση με τίτλο «Χαράλαμπος Στέφος, επιστροφή στο Κροκύλειο», που γίνεται στα πλαίσια των εκδηλώσεωνΜακρυγιάννεια 2015, θα φιλοξενηθούν στην μεγάλη αίθουσα του σχολείου πάνω από 25 έργα. 
Ο Χαράλαμπος Στέφος ήταν αυτοδίδακτος, είχε ένα έμφυτο ταλέντο το οποίο ταυτιζόταν με την ίδια του την ύπαρξη. Η ζωγραφική έγινε για αυτόν δημιουργία, σχέδιο, πίνακας. Θαύμαζε το τοπίο τριγύρω του, τις εναλλαγές του φωτός, τις αλλαγές της ώρας στη φύση, τη διαδοχή των ημερών και των εποχών οι οποίες έφερναν και τις ανάλογες μεταπτώσεις στα συναισθήματα του. Το πάθος του για την ζωγραφική ήταν τόσο μεγάλο ώστε όταν δεν εργαζόταν, ζωγράφιζε, σε οποιεσδήποτε συνθήκες της καθημερινότητα του. Συμμετείχε σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έργα του βρίσκονται στις Δημοτικές Πινακοθήκες Αθήνας και Άμφισσας, στο ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, στο Λαογραφικό Μουσείο Άμφισσας, στην Ελληνική πρεσβεία της Χάγης, στη Δημοτική Πινακοθήκη Λαμίας και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Τα εγκαίνια της έκθεση θα γίνουν στις 10 Αυγούστου το πρωί, ενώ θα παραμένει ανοιχτή με ελεύθερη είσοδο κάθε απόγευμα 6μμ-9μμ, μέχρι τις 16 Αυγούστου.

Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΚΑΛΛΙΠΟΛΗΣ ΤΟΥ 1979

Σύνοψη της υπόθεσης:
Το ντοκιμαντέρ πραγματεύεται τη δημιουργία μιας τεχνητής λίμνης από τα νερά του ποταμού Μόρνου, για την υδροδότηση της Αθήνας, στα τέλη της δεκαετίας του '70. Το έργο αυτό οδήγησε στην ερήμωση του Βελούχοβου, ενός χωριού της περιοχής, αλλά και στην καταστροφή της αρχαίας Καλλίπολης. Δυο χρόνια πριν από την ολοκλήρωση του φράγματος του Μόρνου, η αρχαιολογική υπηρεσία άρχισε μια βιαστική έρευνα στην περιοχή, που οδήγησε στην ανακάλυψη της Καλλίπολης, μιας πολύ σημαντικής σε μέγεθος και σε ευρύματα πόλης, με ιστορία πολλών αιώνων. Όμως, οι έρευνες δεν ολοκληρώθηκαν, καθώς στις αρχές του 1980 το νερό κάλυψε την αρχαία πόλη, που θάφτηκε κάτω από το νέο στρώμα καταστροφής, τη λάσπη που απέθετε ο Μόρνος στο βυθό της λίμνης. Παρακολουθώντας στιγμή προς στιγμή και καταγράφοντας με το φακό του την ανασκαφή για την ανεύρεση της Καλλίπολης, ο Κώστας Βρεττάκος σώζει και την άποψη της αρχαίας πόλης και το φευγαλέο όραμα αυτών που πίστευαν στην ανεύρεσή της.



125


74


Δείτε ένα πολύ ωραίο ντοκιμαντέρ απ' την Ομάδα Θέμελη πο
υ περιγράφει  την βύθιση του Καλίου στην τότε δημιουργούμενη λίμνη του Μόρνου.

Δείτε τις σωστικές ανασκαφές της Καλλίπολης και την μάχη με τον χρόνο μέχρι την τελική βύθιση του αρχαιολογικού χώρου στα νερά της Λίμνης...





ΚΑΛΛΙΟ - ΧΘΕΣ - ΣΗΜΕΡΑ from Clevermedia GR on Vimeo.


http://lidoriki.blogspot.com


Πέμπτη 23 Ιουλίου 2015


Μετονομασίες οικισμών Δωρίδος 


Αγλαβίστα-Περιβόλιον-Δωρίδος-1959
Άνω Παλαιοξάρι-Ποτιδανία-Δωρίδος-1940
Βελενίκος-Ελαία-Δωρίδος-1955
Βελούχοβο-Κάλλιον-Δωρίδος-1916
Βιτρινίτσα-Τολοφών-Δωρίδος-1927
Βλαχοκάτουνο-Τρίκορφον-Δωρίδος-1930
Βοστινίτσα-Δάφνος-Δωρίδος-1927
Γκουμαίοι-Φιλοθέη-Δωρίδος-1959
Γρανίτσα-Διακόπι-Δωρίδος-1927
Δρεστενά-Τρίστενον-Δωρίδος-1928
Καγκέλες-Πηγή-Δωρίδος-1959
Καρδάρα-Δροσάτον-Δωρίδος-1959
Καρούτια-Πύργος-Δωρίδος-1959
Κάτω Παλαιοξάρι-Παλαιοξάριον-Δωρίδος-1959
Κίσσελη-Λεμονιά-Δωρίδος-1928
Κωστάριτσα-Διχώρι-Δωρίδος-1927
Λεμονιά-Πάνορμον-Δωρίδος-1931
Λούτσοβος-Κόκκινον-Δωρίδος-1930
Λυκοχώρι-Τείχιον-Δωρίδος-1929
Μάκρυσι-Μακρυνή-Δωρίδος-1927
Μαραζά-Ροδοδάφνη-Δωρίδος-1928
Μαυρογιάννης-Λεύκα-Δωρίδος-1902
Νούτσομπρος-Υψηλόν Χωρίον-Δωρίδος-1927
Ντουβιά-Άγιος Σπυρίδων-Δωρίδος-1959
Ξυλογαϊδάρα-Καλλιθέα-Δωρίδος-1901
Ομέρ Εφένδης-Καστράκι-Δωρίδος-1927
Παλαιοκάτουνο-Κροκύλειο-Δωρίδος-1915
Παλαιόχανο-Πευκάκιον-Δωρίδος-1959
Πλέσσα-Αμυγδαλιά-Δωρίδος-1927
Πύρινο-Αιγίτιον-Δωρίδος-1928
Ροδοδάφνη-Δαφνοχώρι-Δωρίδος-1933
Σεβεδίκος-Δωρικόν-Δωρίδος-1959
Σουλέ-Ευπάλιον-Δωρίδος-1907
Σουρούστι-Κερασέαι-Δωρίδος-1928
Στρούζα-Πύρινος-Δωρίδος-1927
Τολοφών-Ερατεινή-Δωρίδος-1901
Χάνια Στενού-Στενό-Δωρίδος-1959
Χασάν Αγάς-Άγιος Πολύκαρπος-Δωρίδος-1927


Φωτογραφία Νίκου Λιάπη 

Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015





ο μπάρμπα Χαραλάμπης Κοράκης (Καραγκούνης) στην μάνδρα μπροστά από το σπίτι του
ο αξέχαστος Χρήστος Καραδήμας επί τω έργω στην κολόνα της ΔΕΗ μπροστά στην περιβόητη καλύβα του καραγκούνη στο καραούλι

Τρίτη 7 Ιουλίου 2015

Στο κάμπο του χωριού μας , που σήμερα είναι θαμμένος στα νερά της λίμνης , οι κάτοικοι καλλιεργώντας τα κτήματά τους έβρισκαν κάποιους τεράστιους τάφους .

Στην περιχή Μπαΐρια και συγκεκριμένα στην θέση Χελάκια , είχαμε βρει ένα τέτοιο τάφο και είχαμε πάρει την μεγάλη πέτρινη πλάκα και την είχαμε στην αυλή του σπιτιού μας που ήταν στην θέση Μαρμαράκι  και τη χρησημοποιούσαμε  για να τρίβουμε το αλάτι.

Ο παππούς μου (Κώστας Μπερτσιάς)  μου έλεγε ότι ο παππούς του , του είχε πει ότι παλιότερα σε αυτό τον τόπο κατοικούσαν κάποιοι άνθρωποι που ήσαν αρκετά ψηλοί αλλά σε κάποια στιγμή άρχισαν να πεθαίνουν με ένα περίεργο τρόπο , ένα μεγάλο κουνούπι τσίριζε στο   αυτί των  ανθρώπων και μετά από λίγες μέρες πέθαιναν ....

Διαβάζοντας το παρακάτω κείμενο του Δ Λουκόπουλο θυμήθηκα τα παραπάνω και τα καταγράφω ...






Απόσπασμα  από κείμενο  του μεγάλου λαογράφου μας από τη Αρτοτίνα  Δ Λουκόπουλο .

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΟΥ ΤΑΞΙΔΙ 

Πάνω από σαράντα πέντε χρόνια πάνε από τότε που είχα τελειώσει το Δημοτικό σχολείο κι' ήμουν δώδεκα χρονών παιδί. Ελληνικό σχολείο στο χωριό μου δεν είχαμε κι 'επρεπε να ξενητευτώ από τόσο μικρός. Η μητέρα μου έλεγε στον πατέρα να βρει κάνα σπίτι στο Λιδωρίκι για να με βάλει οικότροφο, αλλ'αυτός δεν ήθελε. Λογάριαζε να με πάει στα Σάλωνα και να με δώσει σ' ένα θείο μου παπά, να μαθαίνω γράμματα και να ξελειτουργάω κιόλας.

Περίμενα και πως περίμενα το Σεπτέμβριο για να με πάει, η χαρά μου δεν ήταν που θα πήγαινα στο Ελληνικό σχολείο, αλλά γιατί θα ταξίδευα, το είχα μαράζι να ταξιδέψω, να ιδώ καινούριους τόπους κι' άλλα χωριά.

Γυρίζοντας ο πατέρας μου απ' το παζάρι της Νταουκλής - έτσι λέγαν τότε το παζάρι της Υπάτης - πήρε τα δυο μουλάρια μας, για να ψωνίσει κιόλας, πήρε και μένα και πάμε.

Περάσαμε τις Σαίτες πρώτα, ένα απ' τα παραποτάμια που σμίγουν και φτιάνουν το Φείδαρη. Άκουα Σαίτες και πριν, μα έλεγα πως θα πρόκειται για τίποτα σαίτες απ' αυτές που φτιάναμε εμείς τα παιδιά και παίζαμε. Όταν είπα στον μακαρίτη τον πατέρα μου πως φανταζόμουν τις Σαίτες, ξεκαρδίστηκε στα γέλια.

- Βρε κουτέ, λέει, σαίτα λεν και μια λωρίδα χωράφι. Τούτο το ποτάμι απ' αυτή τη σαίτα πήρε το όνομα. Εκεί δα στην ακροποταμιά ο μακαρίτης ο...είχε δυο σαίτες χωράφι. Έλεε εκείνος: "πάω στις σαίτες, είπαν και οι άλλοι: στις Σαίτες, το πήρε και το ποτάμι το όνομα.

Αυτά λέγαμε κι είχαμε πάρει ένα ανήφορο την πέρα μεριά της ακροποταμιάς, που θα μας έβγανε στον Άι Λιά. Περνώντας τις Σαίτες, θέλεις μισή ώρα ωσπού να βγεις στη ράχη παραπάνω, κι ο δρόμος σου θα είναι ανάμεσα σε δάσος από γερασμένα έλατα. Ούτε που καταλαβαίνεις όμως πως βγάζεις κείνον τον ανήφορο, σε ξεκουράζουν οι βόλτες που κάνει η στράτα πέρα δώθε. Έτσι άκοπα βρεθήκαμε στο ξέφαντο, στη ράχη. Κοιτάζω για Άι Λιά, πουθενά Άι Λιάς. Ρωτάω τον πατέρα μου μη τυχόν τον προσπεράσαμε και κείνος μου 'δειξε ένα σωρό πέτρες γι Άι Λιά. Πήγα, ανάμεσα απ' τις πέτρες ξεχώρισα τα παλιοθέμελά του και εκεί κοντά του δυο τρεις αρχαίους τάφους ανοιχτούς. Μακρυά πέτρα από δω, άλλη από κει, και δυο κοντές στο κεφάλι και στα πόδια, να ο τάφος.

Σαν είδε ο πατέρας μου πως τον κοίταζα με περιέργεια - Μνήματα, λέει, απ' τον καιρό των Ελλήνων. Ήταν ο τόπος τότε γιομάτος από Ελλήνους, κάτι άντρες ψηλούς ως εκεί πάνου αλλά τους χάλασε ο Θεός. Ένα κουνούπι έστελνε, λαλούσε το κουνούπιστ' αυτί τους κι' απόθαιναν. Ήξεραν αυτοί πως τους περιμένει ο θάνατος κι έφτιαναν από μόνοι τους το μνήμα που θα τους έθαφταν. Έπαιρναν το πιάτο τους, το μπότι τους για νερό, τι κάθε τι χρειαζούμενο, έμπαιναν καθένας μέσα στο μνήμα του και περίμενε. Ακούοντας το κουνούπι πέθαιναν.

Απ' τον Άι ΄Λια και πέρα παύει η μεγάλη ανηφοριά. Πας ίσια, περνάς ρεματάκια, καβαλάς ραχούλες και σε μισή ώρα φτάνεις στης Κρέκιζας το βελούχι.............


Το πάνω μέρος του χωριού

Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015

Σαν σήμερα πριν 17 χρόνια έφυγε ξαφνικά από την ζωή ένας εξαίρετος συμπατριώτης μας ο Παύλος Καλλιαντέρης 

Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015


Από το blog telling stories 


Απ' τη Φωκίδα (10.02.2013)PDFPrintE-mail
Πριν λίγες δεκαετίες, ο νομός Φωκίδας και ειδικά η
 επαρχία Δωρίδος
 είχε καταγραφεί ως ένας από τους πτωχότερους
 και πλέον
 αραιοκατοικημένους, Έριζε για αυτή τη θέση
 με τον νομό
 Ευρυτανίας. Αν υποτεθεί ότι, στο χρονικό 
διάστημα που 
μεσολάβησε από τότε έως σήμερα, στην
 Ευρυτανική γη έγιναν
 κάποια βήματα τουριστικής αξιοποίησης ίσως
 τα νούμερα της 
στατιστικής αποδώσουν τους παραπάνω τίτλους
 στη Φωκίδα. Γη
 σκληρή, βουνίσια στο μεγαλύτερο τμήμα της,
 όχι ιδιαίτερα 
κατάλληλη για καλλιέργεια αν και μέχρι
 τη δεκαετία του '70, 
τα πρανή γύρω από την κοίτη του Μόρνου
 κάλυπταν αρκετές
 ανάγκες του τόπου από οπωροκηπευτικά,
 όσπρια ακόμα και στάρια.
 Γη πέτρινη, καμμένη, από τον Κατοχικό
 εισβολέα, με χωριά
 πυρπολημένα, με κόσμο φτωχό
 και ταλαιπωρημένο.
 Πάω τόσο πίσω γιατί δεν μπορείς να
 εκτιμήσεις τίποτα από
 τούτο το χώρο, αν δεν συμπεριλάβεις
 εκείνο το κομμάτι της Ιστορίας
Συνάντησα παλιούς γνωστούς, απόμακρους 
συγγενείς, ποιμένες και
 γερόντισσες που έχουν ριζώσει εκεί.
 Κάποτε είχα θεωρήσει σαν δείγμα προόδου
 ότι οι μεσήλικες 
φρόντιζαν τους γηραιούς γονείς τους.
 Σαν σημάδι, ότι η πολιτεία
 πήγαινε μπροστά, καθώς η επόμενη γενιά
 είχε τους τρόπους να 
“γηροκομεί” τους πρεσβύτερους.
 Έτσι λοιπόν, καθώς 
άκουγα τον εβδομηντάρη ποιμένα να μου
 διηγείται, χαμογελαστά,
 με τι τρόπο συνδράμει τους δύο από τρεις
 άνεργους γιους του, 
ένοιωσα για μια ακόμα φορά τη βία της
 λεηλασίας αυτού του τόπου.
 Και δεν μπορώ να φανταστώ σε τι “πάρτυ”
 είχε συμμετοχή η
 συγκεκριμένη οικογένεια, τι δάνεια έλαβαν, 
πόσο παραπάνω
 από τα εισοδήματά τους ζούσαν. 
Δεν μπορώ να φαντασθώ
 το έγκλημά τους, όπως δεν μπορώ να
 καταλάβω την τιμωρία τους. 
 




















 Όπως επίσης δεν είχα τίποτα να απαντήσω 
στην ερώτηση
 της μακρινής θειάς: "τι γίνεται, τι κάνετε εκεί κάτω;" 
εννοώντας την
 Αθήνα. 'Οχι ότι περίμενε απάντηση. 
Κοίταξε τον ουρανό, καθώς έκλεινε ο καιρός,
\ βγήκε έξω
 αγκομαχώντας να ταίσει το γαιδαράκο της,
 ο οποίος μόλις
 την είδε έκανε σαν μικρό παιδί. Να προλάβει 
τη βροχή και
 το σκοτάδι, να βολευτεί στη φτωχική της κάμαρη,
 να βάλει φωτιά,
 να φτιάξει κάτι να φάει. 
Κι όλα αυτά, μόνη, στα 76 της. Κάθε μέρα μάχη. 
Την αγκάλισα, την
 ασπάστηκα. Στο επανειδείν. 






Ο καιρός έκλεινε κι' άλλο. Εγκαταλείποντας το 
Λιδωρίκι, η
 βροχή ξεκίνησε συνοδευόμενη από αστραπές,
 όπως τότε που 
βροντούσε ο  Όλυμπος κι άστραφτε η Γκιώνα.
Λίγο αργότερα, μια καταρρακτώδης βροχή προσπαθούσε
 επί ματαίω να ξεπλύνει τους σχετικά πρόσφατα
ασφαλτοστρωμένους 
δρόμους από τις περπατισιές των γελαδιών που
 έχουν τόσο πληθύνει.
 Παραδίπλα οι κτηνοτρόφοι, αγέρωχοι μέσα στην
 κοσμοχαλασιά
 διακονούσαν τα κοπάδια τους.











Λίγο ψηλότερα, τα οροπέδια του ελατόδασους πάνω
 από τις Καρρούτες,
 στην καρδιά της Γκιώνας, κρατούσαν ακόμα κάποιο 
φως κυρίως από το
 λευκό του χιονιού που παρέμενε πεισματικά σε όλα
 τα ανήλια κομμάτια.
 Όταν σκοτείνιασε τελείως, είχα περάσει από
 τη Δωρίδα στην
 Παρνασσίδα. Ξεχώριζε η ανταύγεια από τα 
φώτα του κάμπου. 
Η καταιγίδα ξεσπούσε με μανία πάνω στον
 καλοδιατηρημένο
 χωματόδρομο που οδηγούσε στα πεδινά, 
στα λιόδενδρα. 
Στις ανηφόρες λίγο μετά το Χρυσό, η ορατότητα
 είχε μειωθεί
 σε λίγα μόλις μέτρα με το νερό να πέφτει
 καταρρακτωδώς, 
αλλά στους Δελφούς ήταν ένας άλλος, πιο 
ήρεμος κόσμος. 
Αφήνοντας την Φωκίδα πίσω, στη Βοιωτία
 και ακόμα πιο
 ψηλά στην Αράχωβα, η βροχή είχε 
σταματήσει και οι 
ανταύγειες από του στολισμούς,
 σημάδευαν τις βρεγμένες
επιφάνειες των δρόμων. 
Άλλος κόσμος, ούτως ή άλλως. 

Από το blog telling stories 

1972 , θέση Μαρμαράκι στο κάμπο του χωριού που τώρα έχει θαφτεί στα νερά της λίμνης Μόρνου . Διακρίνεται το σπίτι της οικογένειας Κ Μπερτσιά , πέριξ του σπιτιού υπήρχαν αγροκτήματα περίπου 50 στρεμμάτων που άνηκαν στην οικογένεια Μπερτσιά .