Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

Πληροφορίες για τους γείτονες μας....


Γρανίτσα /Διακόπι.

Του Δημήτρη Α. Κατσορίδα (απόσπασμα παλιότερης  δημοσίευσης)

Η ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ

granitsapsp014_120

Το Διακόπι ή Γρανίτσα, όπως ήταν το αρχικό όνομα του χωριού, απλώνεται στους πρόποδες των Βαρδουσίων και βρίσκεται ανάμεσα σε δύο μικρές βουνοκορφές, της Παναγίας και του Προφήτη Ηλία, όπου έχουν πάρει την ονομασία τους από τις αντίστοιχες εκκλησίες που είναι κτισμένες στην κορυφή αυτών των δύο βουνών.

granitsapop030_120

Το Διακόπι (Γρανίτσα) χαρακτηρίζεται για το καταπράσινο τοπίο του, το οποίο διασχίζει ένας παραπόταμος του Μόρνου, κόβοντας ουσιαστικά το χωριό στα δύο. Αυτός ο παραπόταμος ή γρανιτσόρεμα είναι γεμάτος από αιωνόβια πλατάνια που προσδίδουν μια σπάνια ομορφιά στο χωριό, υπέροχη δροσιά το καλοκαίρι και εμποδίζουν το άγριο κατέβασμα των νερών του δημιουργώντας ένα απαλό βουητό.

granitsapotamip08_120granitsariakip029_120

Εκτός, όμως, από τα πλατάνια υπάρχουν και άλλα δέντρα, τα οποία συμπληρώνουν την παραδείσια ομορφιά του τοπίου: πουρνάρια, καρυδιές και μια ποικιλία από αγριολούλουδα, όπου διάφορα ωδικά πουλιά (καρδερίνες – τουρκοπούλες, σπίνοι, ατσάραντοι κ.ά.) σε ξεκουράζουν με τις μελωδικές φωνές τους.

Στην πλατεία του χωριού υπάρχουν δύο βρύσες με τρεχούμενο νερό και λίγα πλατάνια, ενώ παλαιότερα υπήρχε στο μέσον ένας μεγάλος πλάτανος, που κάλυπτε σχεδόν όλη την πλατεία, ο οποίος δυστυχώς ξεράθηκε.

Το Διακόπι υπάγεται στην επαρχία Δωρίδος του Νομού Φωκίδος. Βρίσκεται στη Δυτική πλευρά των Βαρδουσίων και σε 650 περίπου μέτρα υψόμετρο, ενώ στα πόδια του απλώνεται η τεχνητή λίμνη του Μόρνου με τα «ελβετικά τοπία του Βαρδουσιού και της Γκιώνας να καθρεφτίζονται μέσα στα νερά της», όπως με πολύ γλαφυρό τρόπο περιγράφει ο Γ. Ηλιόπουλος («Λαογραφικά Δωρίδας», εκδόσεις Δωρική Αδελφότητα, Αθήνα 1987).

granitsap020_120

Στους πρόποδες και στις πλαγιές των Βαρδουσίων, εκτός από τη Γρανίτσα, ξαποσταίνουν μια σειρά χωριά, άλλα χωμένα στα έλατα και στις οξιές και άλλα στα πλατάνια και στα πουρνάρια, το Κλήμα, το Κάλλιον, η Δάφνος, ο Κόκκινος, το Διχώρι, η Πενταγιού, η Αρτοτίνα κ.ά. Εκεί, στα Βαρδούσια με ύψος 2.406 μέτρα, εξακολουθούν ακόμη να πετούν αγριοπούλια και να έχουν το καταφύγιο τους τα αγριοκάτσικα, τα αγριογούρουνα, οι λύκοι, οι αλεπούδες, τα ζαρκάδια και λίγα ζευγάρια χρυσαετών.

Τα Βαρδούσια εκτός από την άγρια ομορφιά τους έχουν και πλούσια παράδοση, καθώς στα χρόνια της επανάστασης του 1821 έδρασαν, αλλά και προφυλάχτηκαν εκεί, μέσα στις λεγόμενες αποκλείστρες, οι εξεγερμένοι κάτοικοι των γύρω χωριών.

granitsapanp016_120

Οι κάτοικοι της Γρανίτσας κρύβονταν κατά κύριο λόγο στη Σπηλιώτισσα, η οποία βρίσκεται επάνω από το Μοναστήρι της Αγίας Μαρίνας, στην κορυφή του βουνού. Η εν λόγω τοποθεσία είναι πριν φτάσουμε στο χωριό Κλήμα από το δρόμο του νεκροταφείου. Μάλιστα, εικάζεται ότι μέσα εκεί υπήρχε και εκκλησία που λειτουργούσαν, καθώς επίσης και φούρνος για τις ανάγκες επιβίωσης των διωκόμενων από τους Τούρκους γρανιτσιωτών και άλλων κατοίκων γης περιοχής που κατέφευγαν εκεί για προστασία.

Το Διακόπι, συνορεύει, εκτός από το Κάλλιο (πρώην Βελούχοβο) και με το χωριό Δάφνος (παλαιότερα Βοστίνιτσα), το οποίο βρίσκεται ακριβώς απέναντί του. Το κλίμα του είναι ορεινό, με κρύους χειμώνες και δροσερό καλοκαίρι.

granitsaainikolp019_120

Σήμερα το χωριό έχει 70 κατοίκους, οι οποίοι κατά κύριο λόγο ασχολούνται με την κτηνοτροφία (γιδοπρόβατα και αγελάδες), ενώ προπολεμικά είχε περίπου 400 οικογένειες, σύμφωνα με προφορικές μαρτυρίες.

Κατά τον 19ο αιώνα, η Γρανίτσα σε πληθυσμό ερχόταν δεύτερη μετά την Αρτοτίνα. Συγκεκριμένα, το 1841 είχε 938 κατοίκους και το 1861 είχε 1.183. Το 1928, το χωριό Διακόπι είχε 941 κατοίκους, ενώ το 1951 είχε 752 κατοίκους.

Οι Γρανιτσιώτες είναι φιλόξενοι άνθρωποι και γλεντζέδες, όπως άλλωστε όλοι οι ρουμελιώτες. Ο επισκέπτης μπορεί να χαρεί τις διακοπές του στο Διακόπι, να κάνει εκδρομές στα γύρω χωριά, να δοκιμάσει τις παραδοσιακές πίττες και τα ντόπια ψητά, να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει απολαμβάνοντας την ψυχική του ηρεμία.

ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ
granitsaeklisp07_120
Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, ο οποίος είναι και ο πολιούχος, βρίσκεται στην πλατεία του χωριού. Χρονολογείται περίπου από τον 18ο αιώνα.

granitsapanagp010_120

Η εκκλησία της Παναγίας, που βρίσκεται στη μια από τις δύο βουνοκορφές, γιορτάζει στις 8 Σεπτεμβρίου, καθώς επίσης του Προφήτη Ηλία, η οποία βρίσκεται στην άλλη βουνοκορφή, χρονολογείται από τον 19ο αιώνα.

granitsaailiasp015_120

Τα ξωκλήσια του Αγίου Ιγνάντιου, κοντά στον ραντομαχαλά, ο οποίος είναι και ο προστάτης του Πολιτιστικού Συλλόγου και του Αγίου Νικολάου, καθώς πηγαίνουμε προς τον κάτω μαχαλά, χρονολογούνται επίσης από τον 19ο αιώνα.

Δύο γεφύρια που διευκολύνουν τους κατοίκους να περάσουν το ποτάμι που διασχίζει το χωριό.

Η αμπελόραχη, στη συμβολή των δρόμων καθώς πηγαίνουμε στο νεκροταφείο ή βγαίνουμε από το χωριό, όπου φαίνεται πανοραμικά μια πλευρά της λίμνης του Μόρνου.

Η γυφτόβρυση, στην οποία οδηγούμαστε αν πάρουμε το μονοπάτι πίσω από τον ξενώνα του χωριού. Βρίσκεται στην τοποθεσία (ή μαχαλά) με το όνομα «τσανακούλα». Σύμφωνα με προφορικές μαρτυρίες, το όνομά της το πήρε από ένα μαγαζί που βρισκόταν δίπλά στην βρύση, το οποίο το είχε κάποιος γύφτος που έφτιαχνε γεωργικά εργαλεία, μπακίρια κ.ά. τα οποία εκείνη την εποχή τα έλεγαν και γύφτικα.

Τέλος, το σχολείο, το οποίο φτιάχτηκε επί Συγγρού, βρίσκεται στην πλατεία του χωριού. Είναι ένα μεγάλο πέτρινο κτίριο, με δύο αίθουσες. Τα παλαιά χρόνια έσφυζε από ζωή και παιδικές φωνές.

Όσον αφορά τις εκκλησίες και τα ξεκκλήσια, τα οποία είναι συνολικά έντεκα, δεν ήταν μόνο χώροι θρησκευτικής συνάθροισης, αλλά ταυτόχρονα ικανοποιούσαν και την ανάγκη επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους. Ιδιαίτερα τις Κυριακές ή σε άλλες γιορτές, όπου τιμούσαν τον άγιο της εκκλησίας ή του ξωκκλησιού, γέμιζαν από κόσμο. Ο περίβολος ήταν παράλληλα και τόπος κουβέντας.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΓΡΑΝΙΤΣΑΣ
granitsastavrop12_120
Η χρονολογία κτίσης της χάνεται στα βάθη των χρόνων, ενώ οι παραδόσεις αναφέρουν ότι το χωριό πρώτα ήταν στην τοποθεσία «παλαιοχώρια» και κατόπιν μεταφέρθηκε στη σημερινή του θέση, λόγω της πλούσιας βλάστησης και των τρεχούμενων νερών. Το πότε σχηματίστηκε είναι δύσκολο να καθορισθεί, όπως επίσης και οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εγκαταστάθηκαν οι πρώτοι κάτοικοι της Γρανίτσας. Οι παλαιότεροι λένε ότι φτιάχτηκε περίπου το 1760. Αλλά, μάλλον, δημιουργήθηκε ακόμη πιο πριν αν λάβουμε υπόψη μας έγγραφο του 1788, σχετικά με τον ετήσιο φόρο που πλήρωναν οι κάτοικοι της περιοχής στους Οθωμανούς, όπου σε συνάντηση εκπροσώπων των γύρω χωριών που έγινε στο Μοναστήρι της Βαρνάκοβας, την Γρανίτσα εκπροσώπησε κάποιος ονόματι Γιαννάκης (αναφέρεται στο Δ. Σταμέλου, «Η Δωρίδα στην τουρκοκρατία», εκδόσεις Γλάρος, Αθήνα 1986, σελ. 115-116).

Όσον αφορά την ετυμολογία του πρώτου ονόματος του χωριού, δηλαδή Γρανίτσα, μας οδηγεί στη σλάβικη καταγωγή του, Granica που σημαίνει σύνορο, όριο.

granitsastp013_120

Κατά τα μέσα, περίπου, του 19ου αιώνα η Γρανίτσα προορίζονταν να αποτελέσει την πρωτεύουσα του Δήμου Αιγιτίου, ο οποίος περιελάμβανε τα χωριά Γρανίτσα, Άνω Κλήμα, Λούτσοβο, Ανω Μουσουνίτσα, Συκιά, Κονιάκο, Τριβίδι, Λιδωρίκι, Σκαλούλα, Καρούτα, Στρούζα, Σεβεδίξκο, Αβορο και Λευκαδίτι. Συγκεκριμένα, το Βασιλικό Διάταγμα του 1836 σημείωνε πως «Πρωτεύουσα του Δήμου προσδιορίζεται επί του παρόντος, το Λιδωρίκι, έως ότου πραγματοποιηθεί ο μελετούμενος συνοικισμός της Γρανίτσης, ότι η πρωτεύουσα του δήμου θέλει μετατεθεί εκεί» (αναφέρεται στο Γ. Καψάλης, «Φωκίδα, Λησμονημένες σελίδες», εκδόσεις «Έρευνες», Αθήνα 1972, σελ. 75). Τελικά, ο Δήμος Αιγιτίου παρέμεινε το Λιδωρίκι.

Αργότερα, από το 1860 έως το 1912, αλλάζει ξανά η σύνθεση των Δήμων της χώρας. Έτσι, την περίοδο αυτή, στην Επαρχία Δωρίδος του Νομού Φωκίδος σχηματίζονται έξι Δήμοι όπου ένας από αυτούς είναι ο Δήμος Υαίας με πρωτεύουσα τη Γρανίτσα.

Ο Δήμος Υαίας σχηματίστηκε μετά από τη διαίρεση του Δήμου Αιγιτίου και αποτελούνταν από τα χωριά: Γρανίτσα, Κλήμα, Τριβίδι, Κονιάκο,. Λούτσοβο, Βοστινίτσα και Βελούχοβο. Μετά το 1912, που καταργήθηκαν οι εν λόγω Δήμοι, η Γρανίτσα αποτέλεσε ξεχωριστή κοινότητα έως ότου με το Διάταγμα της 9.9.1927 (ΦΕΚ 261/1927) μετονομάσθηκε σε Κοινότητα Διακοπίου.

Σύμφωνα με μαρτυρία του δάσκαλου Ανδρέα Γεωργούτσου, η Γρανίτσα μετονομάστηκε σε Διακόπι προς τιμήν του Αθανασίου Διάκου. Ο λόγος διαμονής του στη Γρανίτσα ήταν επειδή, προηγουμένως, είχε δώσει μια μάχη με τους Οθωμανούς στην τοποθεσία του Σκορδά το Χάνι (ή αλλιώς του Αγά το κοτρόνι, στην τοποθεσία Χάνια). Εξαιτίας, λοιπόν, αυτής της μάχης και της διαμονής του Διάκου στο χωριό, πήρε κατόπιν προς τιμή του το όνομα Διακόπι.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΖΩΗ
Όπως ήδη έχουμε πει, η Γρανίτσα (Διακόπι), βρίσκεται ανάμεσα σε δύο βουνά στους πρόποδες των Βαρδουσίων, σε έδαφος επικλινές και χωρίζεται από μια ρεματιά.

granitsap28_120

Η εκκλησία, το σχολείο, το Ηρώο και τα μαγαζιά βρίσκονται στο μέσον, περί-που, του χωριού, στην κεντρική πλατεία. Οι δρόμοι βγαίνουν ακτινωτά από την πλατεία, η οποία αποτελεί και τον βασικό πυρήνα της κοινωνικής ζωής. Τα παλαιότερα χρόνια έσφυζε από ζωή. Τα παιδιά έπαιζαν στα διαλείμματα του σχολείου, οι μεγαλύτεροι σύχναζαν στα καφενεία και στις χασαποταβέρνες και οι νοικοκυρές ψώνιζαν στα τρία εμπορικά καταστήματα. Στην πλατεία, επίσης, μαζεύονταν για να ακούσουν μια ομιλία ή κάποια ανακοίνωση, εκεί γινόταν το ετήσιο πανηγύρι στις 7,8,9 Σεπτεμβρίου κι εκεί εξακολουθεί να γίνεται το πανηγύρι του Πολιτιστικού Συλλόγου, περίπου τον δεκαπενταύγουστο κάθε χρόνο. Εκεί, ακόμη, μαζεύονταν μετά τον κυριακάτικο εκκλησιασμό.

Γενικά, η αρχιτεκτονική της πλατείας δεν έχει αλλάξει πολύ. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ο τρόπος ζωής. Δεν υπάρχουν πια τα μαγαζιά που υπήρχαν παλιά, τα εμπορικά και οι χασαποταβέρνες. Έχουν μείνει μόνο δύο καφενεία και μία χασαποταβέρνα.

Το χωριό χωρίζεται σε τέσσερις μαχαλάδες. Οι δύο βρίσκονται από την μια πλευρά της ρεματιάς, όπως κοιτάμε από την πλατεία του χωριού. Ο πρώτος είναι απέναντι ακριβώς από την πλατεία, ο λεγόμενος «ραντομαχαλάς» και δεξιά επάνω ο «ραφτομαχαλάς». Από την άλλη πλευρά της ρεματιάς, δηλαδή από την πλατεία δεξιά και αριστερά, είναι καταρχήν ο μαχαλάς με την ονομασία «τσονακούλα», ο οποίος είναι σχηματικά από το σημείο που βρίσκεται ο ξενώνας και επάνω, ενώ από την πλευρά της πλατείας και προς τα κάτω είναι ο «κάτω μαχαλάς», ο οποίος παρότι δεν είναι τόσο προσήλιος, εντούτοις χαρακτηρίζεται για τα γραφικά, πλακόστρωτα δρομάκια του και την πυκνή δόμησή του εν συγκρίσει με τους υπόλοιπους μαχαλάδες, οι οποίοι είναι σχετικά πιο αραιοκατοικημένοι.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Στο παρελθόν οι άνθρωποι του χωριού ασχολούνταν με πολλές εργασίες. Η μορφή ήταν οικοτεχνική, όπου κάλυπτε σχεδόν όλες τις ανάγκες.

Βέβαια, η βασική επαγγελματική ασχολία των κατοίκων του χωριού ήταν η κτηνοτροφία. Οι περισσότεροι ήταν τσοπάνηδες.

granitsamariap21_120

Όμως, παρ’ ότι η κύρια ασχολία των κατοίκων ήταν η κτηνοτροφία, σχετικά αναπτυγμένες ήταν και οι καλλιέργειες επειδή υπήρχαν πολλά τρεχούμενα νερά. Τα βασικά προϊόντα ήταν τα εξής: αμπέλια με σταφύλια, όπου παράγονταν, όπως λένε οι παλαιότεροι, εξαιρετικό κρασί. Η τοποθεσία που υπήρχαν τα περισσότερα αμπέλια είναι η γνωστή «αμπλόραχη» (αμπελόραχη, δηλαδή ράχη με αμπέλια). Στα υπόλοιπα χωράφια καλλιεργούσαν καλαμπόκι, όπου παρασκευάζονταν η γνωστή στους παλιούς μπομπότα, καθώς επίσης τριφύλλι, σιτάρι, ρεβίθια, ρόβι κ.ά. Τέλος, από τους κήπους έβγαζαν ντομάτες, κολοκύθια, φασόλια κ.λ.π ενώ από τα οπωροφόρα δένδρα είχαν καρυδιές, ροδιές και λίγες μηλιές.

Εντούτοις υπήρχαν και ορισμένα άλλα επαγγέλματα, όπως αγροφύλακες, αυλακάρηδες, γαλατάδες, μαμές, δάσκαλοι, έμποροι, τσαρουχάδες, κτίστες, κουρείς, παπάδες, ραφτάδες, χασάπηδες, μαγαζάτορες, καφετζήδες. Επίσης, στις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, η Γρανίτσα διέθετε τον μοναδικό ταχυδρόμο της περιοχής, τον Κοντογεώργο Γιάννη του Νικολάου.

Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε πως η Γρανίτσα φημιζόταν για τους ραφτάδες και ιδιαίτερα για τους μαστόρους – κτίστες της και εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη φήμη, οι οποίοι μάλιστα είχαν και δικό τους γλωσσικό ιδίωμα συνεννόησης, τα λεγόμενα «μαστόρικα» ή «κουταρέϊκα» (από το κούταρης, που στη διάλεκτό τους σημαίνει μάστορας). Μάλιστα, στο Διχώρι, το κτίσιμο της εκκλησίας τους, Κοίμησης της Θεοτόκου, το 1930, το έκαναν μαστόροι από την Γρανίτσα, όπως αναφέρει η Μαρία Λουκοπούλου – Πατίχη στο βιβλίο της «Επιστροφή, Κωστάριτσα (Διχώρι) ορεινής Δωρίδας» (Αθήνα 1990).

Όμως, το χωριό είχε φήμη και για τους πολύ καλούς τσαρουχάδες, που διέθετε και για τα καλά τσαρούχια που έφτιαχναν.

Επίσης, ορισμένοι από τους συγχωριανούς που πήγαν στην Αθήνα δούλευαν ως γαλατάδες. Ένας από αυτούς ήταν ο Αριστείδης Δασκαλόπουλος, οι απόγονοί του οποίου σήμερα έχουν την γνωστή σε όλους γαλακτοβιομηχανία «Δέλτα».

Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι από την Γρανίτσα προέρχονταν και ο ξακουστός πρακτικός γιατρός με το παρατσούκλι «βλάχος» (το πραγματικό του όνομα ήταν Θανάσης Κοντογιώργος). Η ενασχόληση του με τα γιδοπρόβατα τον είχε οδηγήσει να μάθει να τα περιθάλπτει όταν αυτά χτύπαγαν ή έσπαγαν τα πόδια τους. ‘Ετσι, απόκτησε την ανάλογη εμπειρία, την οποία άρχισε σιγά σιγά να την εφαρμόζει στους ανθρώπους και έτσι έγινε πρακτικός γιατρός. Κατόπιν, κάποιοι από τους απογόνους του ακολούθησαν το ιατρικό επάγγελμα.


Τρίτη 17 Ιουνίου 2014

Μετά από πέντε μήνες από την αποστολή εγγράφου της αντιπεριφερειάρχη Φωκίδας  Γιώτας Γαζήπρος τον πρωθυπουργό, τον αρμόδιο υπουργό και τις κοινοβουλευτικές ομάδες όλων των κομμάτων, απάντησε ο ειδικός γραμματέας υδάτων  Κώστας Τριάντηςχωρίς να δίνει λύση στο θέμα.
Παλιόφιλοι στην αυλή του μαγαζιού του Καραγιάννη στην δεκαετία 1960 , από δεξιά Σπύρος Μπερτσιάς , Ευθύμιος Καραγιάννης και Χαράλαμπος Καραδήμας.
Ο Άγιος Βασίλειος 
Η λίμνη Μόρνου από τον Άγιο Βασίλειο 
Το ηρώο του χωριού

Πέμπτη 12 Ιουνίου 2014

Κοντοσούβλι (σύνηθες έδεσμα στο χωριό μας )


Υλικά
2 κιλά τρυφερό χοιρινό από τη νεφραμιά
αλάτι
πιπέρι
ρίγανη
λίγο λάδι
λίγο χυμό λεμονιού
2-3 πιπεριές πράσινες κομμένες  στα τέσσερα
2-3 ντομάτες σκληρές κομμένες στα τέσσερα
1 μεγάλο κρεμμύδι κομμένο στη μέση και χωρισμένο σε φύλλα
1 κοντή σούβλα
Εκτέλεση
Πλένουμε το κρέας, το στραγγίζουμε και το κόβουμε σε μεγάλα κομμάτια μεγέθους 6-7 εκατοστών.
Κατόπιν ανακατεύουμε τα κομμάτια σε μπολ μαζί με το αλάτι, το πιπέρι, τη ρίγανη, το χυμό λεμονιού και το λάδι.
Τα σκεπάζουμε και τα αφήνουμε να σταθούν για αρκετές ώρες στο ψυγείο.
Στη συνέχεια τα περνάμε στη σούβλα με τα κομμάτια από της πιπεριάς, τα κομμάτια της ντομάτας και τα φύλλα κρεμμυδιού ενδιάμεσα τους.
Ψήνουμε το κοντοσούβλι στα κάρβουνα για 1-2 ώρες αλείφοντας το ανά διαστήματα με λάδι και χυμό λεμονιού.

Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

Εκλογικός κατάλογος του 1860 
Πανοραμική άποψη του κάμπου του χωριού Κόκκινου πριν σκεπαστεί απο τα νερά της λίμνης 

Μονή Βαρνάκοβας


Ερχόμενοι από Ευπάλιο, πριν από τη διασταύρωση για Τείχιο στη θέση Χάνι Φασούλα, θα δείτε αριστερά τον δρόμο που οδηγεί στο ιστορικό μοναστήρι της Βαρνάκοβας (7 χλμ.), ένα από τα παλαιότερα στον ελλαδικό χώρο. Ιδρύθηκε το 1077 μ.Χ. από τον Oσιο Αρσένιο τον Βαρνακοβίτη επί βυζαντινού αυτοκράτορος Μιχαήλ Ζ' Δούκα (1071-1078).

Ο ανηφορικός αλλά ασφαλτοστρωμένος δρόμος καταλήγει στην είσοδο του μοναστηριού (υπάρχει άνετος χώρος στάθμευσης) που βρίσκεται σε υψόμετρο 750 μέτρων.

Το μοναστήρι έχει συνδέσει το όνομά του με πολλές σημαντικές ιστορικές στιγμές του τόπου.

Το 1826 μετά την Εξοδο του Μεσολογγίου, ο Κιουταχής με 4.000 στρατιώτες πολιορκεί τη Βαρνάκοβα. Ομως τα τείχη του, αλλά κυρίως η γενναιότητα των μοναχών και άλλων επαναστατών -ανάμεσά τους και ο Κίτσος Τζαβέλας- αποτρέπουν την κατάληψή του. Μετά την πάροδο αρκετών ημερών πολιορκίας οι Τούρκοι σχεδιάζουν να σκάψουν τούνελ για να ανατινάξουντα τείχη και να κάμψουν την αντίσταση των πολιορκημένων.

Ομως το μυστικό τους προδόθηκε. Οι έγκλειστοι αποφασίζουν ηρωική έξοδο κατά την οποία σκοτώθηκαν μόλις τρεις από τους Ελληνες. Παρόλα αυτά οι Τούρκοι ανατίναξαν τελικά το μοναστήρι, το οποίο κτίσθηκε ξανά μετά την απελευθέρωση (1831). Σήμερα η Μονή παρά τις καταστροφές και τις άφθονες αταίριαστες νεωτεριστικές επεμβάσεις έχει κηρυχθεί διατηρητέο μνημείο με σπουδαίο ιστορικό αρχείο και βιβλιοθήκη. Το καθολικό του μοναστηριού είναι τρίκλιτη βασιλική με τρούλο και κτίσθηκε το 1831 (δυστυχώς έχει υποστεί αρκετές ζημιές από πρόσφατους σεισμούς). Επιτύμβιες επιγραφές φανερώνουν ότι εδώ έχουν ενταφιαστεί κάποιοι από τους άρχοντες του Δεσποτάτου της Ηπείρου της οικογένειας των Αγγελώνυμων Κομνηνών.

Το μοναστήρι είναι γυναικείο και επισκέψιμο (26340 51030).



Αντιγράφουμε απο την ιστοσελίδα του Κροκυλείου :


 

 

Το Χάνι του Πολύμερου

Χάνι Πολύμερου στο Κουμεντάρι.  Στην διασταύρωση του τότε εθνικού δρόμου Λιδορικίου –Ναυπάκτου και στη θέση Κουμεντάρι υπήρχε στα χρόνια της τουρκοκρατίας οικισμός τουρκαλβανών και ένα  χάνι.
Γνωρίζουμε από διάφορες μαρτυρίες και συγγράμματα ότι από τις αρχές του 1900 στη θέση Κουμεντάρι λειτουργούσε χάνι το οποίο ανήκε στην Κροκυλιώτικη οικογένεια του Δημητρίου Πολύμερου  (Χαραλαμπόπουλου) με την ονομασία:το καλύβι του Πολύμερου.
Το χάνι αυτό ήταν μια μικρή λιθόκτιστη  μονώροφη οικία με αποθήκη στη συμβολή του δρόμου προς το Κροκύλειο.
Προσέφερε εκείνη την εποχή καφέ, ποτά, φαγητό παράλληλα δε διέθετε και ζωοτροφή για τα ζώα των ταξιδιωτών, Ακόμα υπήρχε και η δυνατότητα διανυκτέρευσης  αυτών.
Το χάνι αυτό συνέχισε να λειτουργεί μέχρι το 1957 από τον Γεώργιο Πολύμερο.
Μετά χτίστηκε ένα νέο κτήριο δυτικότερα από αυτό στην θέση πού βρίσκετε και σήμερα απέναντι από τις πέτρινες βρύσες στη διασταύρωση.
Το νέο αυτό κτήριο λειτούργησε αργότερα ως σημείο ανταπόκρισης της συγκοινωνίας με τα χωριά που εξυπηρετούνταν από το δρόμο του Κροκυλείου.
Στην θέση Κουμεντάρι  και γύρω μέχρι  χαμηλά  στο  ποτάμι υπήρχαν πολλά  ποτιστικά  περιβόλια  πού καλιεργούσαν καλαμπόκια, και διάφορα κηπευτικά, ενώ υπήρχαν οπωροφόρα δέντρα αλλά και πολλά αμπέλια.
Σε όλη την περιοχή υπήρχαν πέτρινες ταράτσες (καλύβες) όπου και διέμεναν όλο το χρόνο οι ιδιοκτήτες των κτημάτων για να τα καλλιεργούν αλλά και να  είναι κοντά στα  ποιμνιοστάσια τους


Αντιγράφουμε απο την ιστοσελίδα του Κροκυλείου :


Ο δρόμος Κουμεντάρι - Κροκύλειο

Δρόμος  Κουμεντάρι- Κροκύλειο . Από την θέση Κουμεντάρι και δεξιά της τότε εθνικής οδού Λιδορικίου-Ναυπάκτου άρχισε το 1931 η κατασκευή του δρόμου προς το Κροκύλειο, το έργο ολοκληρώθηκε το 1937.

Η απόσταση από το χάνι του Πολύμερου και μέχρι το Κροκύλειο σε ευθεία γραμμή ήταν 4 χιλιόμετρα .

Η μεγάλη όμως υψομετρική διαφορά απαιτούσε δρόμο οφιοειδή με 11 στροφές των 180 μοιρών και η απόσταση του να φτάνει  πλέον τα 10 χιλιόμετρα .

Το έργο αυτό ήταν ιδιαίτερα δύσκολο και κατασκευάστηκε με υπεράνθρωπη προσπάθεια των κατοίκων του χωριού αλλά και την βοήθεια των γειτονικών χωριών Ζοριάνο, Αλεποχωρίου που εξυπηρετούνταν από αυτό το δρόμο.

Τα εγκαίνια του δρόμου έγιναν την 28 Αυγούστου το 1937 στο Κροκύλειο με την συμμετοχή όλων των κατοίκων του χωριού Ακριβώς εκείνη την περίοδο συνδέθηκε και το Κροκύλειο με συγκοινωνία από το Κουμεντάρι.

Οταν έφτασε δε το πρώτο λεωφορείο στο χωριό το 1950 στήθηκε ολονύκτιο γλέντι στην πλατεία του χωριού.

Η απουσία του τότε Κράτους για το έργο αυτό ήταν επιφανείς διότι ο τότε Νομάρχης δεν ήθελε να χαρακτηρίσει τον δρόμο αυτό νομαρχιακό για να μην έχει την ευθύνη συντηρήσεως του.

Από το Κροκύλειο ξεκινούν αργότερα αμαξωτοί δρόμοι προς το Κουπάκι ,Ζοριάνο Αλεποχώρι και μέσω του υψώματος της Θεοτόκου προς  Πενταγιοί, Αρτοτίνα και άλλα χωριά.

Ο Γάμος ήθη και έθιμα του χωρίου Κόκκινος Λιδωρικίου, της επαρχίας Δωρίδος, του νομού Φωκίδος.
   
Αύξων αριθμός χειρογράφου:570
Συλλογέας:Γ. Δ. Ανέστος
Έτος κατάθεσης εργασίας:1968
Περίοδος συλλογής υλικού:1968
Γεωγραφική Περιοχή:Στερεά Ελλάδα - Φωκίδα
Πόλη / Χωριό:Κόκκινος Λιδωρικίου Δωρίδος Φωκίδος
Πηγές:επιτόπια έρευνα
Τύπος Αντικειμένου:dl.folklore.notebooks.notebook [Εργασία]
Μόνιμη Διεύθυνση:http://pergamos.lib.uoa.gr/dl/object/uoadl:4855

Αντιγράφουμε απο την ιστοσελίδα του χωριού:






Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Ιστορικά στοιχεία
Η ιστορία του χωριού χάνεται στα βάθη των αιώνων. Κατοικήθηκε τον 6ο και 7ο αιώνα από περιπλανώμενους κτηνοτρόφους σλαβικής καταγωγής.

Στην αρχαιότητα ακολούθησε την Αιτωλική Συμπολιτεία μέχρι της καταστροφής της Καλλίπολις από τους Γαλάτες. Μετά ακολούθησε την ηγεμονία της πόλης Φύσκο σημερινό Μαλανδρίνο.

Στους Ρωμαϊκούς χρόνους γνώρισε ευημερία καθόσον οι κάτοικοι της Δωρίδος είχαν το προνόμιο να κατατάσσονται ως μισθοφόροι στις ρωμαϊκές λεγεώνες..

Κατά τους βυζαντινούς χρόνους άρχισε η παρακμή. Ο τόπος ερημώθηκε. Οι κάτοικοι έφυγαν για τη νέα πρωτεύουσα Κωνσταντινούπολη. Σεισμοί, επιδημίες, λιμοί και επιδρομές βαρβάρων κατέστρεψαν την περιοχή .

Οι κάτοικοι με κέντρο τη νέα πρωτεύουσα "Λιδωρίκι" κράτησαν τη γλώσσα, τη θρησκεία και τον ελληνικό τρόπο ζωής.

Στην επανάσταση του 1821 το χωριό έδωσε 4 αγωνιστές.

Καραμπέτσος Τριαντάφυλλος αριθμ. 14174 χειρόγραφο εθνικής βιβλιοθήκης
Ανάστος Γεώργιος αριθμ. 14319 χειρόγραφο εθνικής βιβλιοθήκης
Κοράκης Δημήτριος αριθμ. 14320 χειρόγραφο εθνικής βιβλιοθήκης
Λούτσοβος Δημήτριος αριθμ. 23922 χειρόγραφο εθνικής βιβλιοθήκης
Από αυτούς τους Αγωνιστές κατάγονται οι σημερινοί κάτοικοι του χωριού.

Τρίτη 10 Ιουνίου 2014

  Exact Matches (5)
  Name of PassengerResidenceArrivedAge on ArrivalPassenger RecordShip ManifestShip Image 
1.Athanassios Bertsias  Greece  1914 26 ViewViewView 
2.Constantinos Bertsias  Loutsovo, Greece  1912 38 ViewViewView 
3.Georgios Bertsias  Somansti, Greece  1912 19 ViewViewView 
4.Gregorios Bertsias  Surastion, Doris  1910 21 ViewViewView 
5.Panagiotis Bertsias  Loutsovos, Greece  1910 18 ViewViewView 
 

Πρώτοι μετανάστες με το όνομα μπερτσιας στις ΗΠΑ στις αρχές του προηγούμενου αιώνα 

Παρασκευή 6 Ιουνίου 2014

Παλιοί γάμοι : Έκδοση  αδείας : 30 – 10 – 1905

Κωνστ. Δημ.Μπερτσιάς – Λούτσοβο – ετών  20

Μαρία θυγ. Θεμιστ. Κοράκη – Λούτσοβο – ετών 18

Αθαν. Τριανταφυλλίδης

Α’- Κοίμηση Θεοτόκου – Λούτσοβο

παπα Χαρ. Τριανταφύλλου

Τέλεση  γάμου : 6 – 11- 1905


Δευτέρα 2 Ιουνίου 2014

OOO













Anna-Maria Demetriades και ο Harry Demas ετέλεσαν τους γάμους στην Νέα Υόρκη το Σάββατο 31/5/2014

o  HARRY έχει καταγωγή από το Κόκκινο είναι γιός του Θέμη Δημητρακόπουλο


Στο γάμο παρευρέθηκαν και η Έφη και η Έλλη Κρανιά  καθώς και η Θεανώ Μπερτσιά που ταξίδεψαν ειδικά για το γάμο στην Νέα Υόρκη .

Οδοιπορικό στα ορεινά χωριά της Δωρίδας (Βαρδούσια)

Posted: 01 Jun 2014 02:05 AM PDT

Από την πλούσια και ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα του Συλλόγου Κουπακιωτών αναδημοσιεύουμε ένα όμορφο οδοιπορικό σε ορεινά χωριά των Βαρδουσίων (και της Ομοσπονδίας Συλλόγων ΒΔ Δωρίδας). Αξίζει να συνεχίσετε την περιήγησή σας και στην ιστοσελίδα http://coupaki.gr και να γνωρίσετε καλύτερα το γραφικό Κουπάκι:

Από την 'Άμφισσα θα αρχίσουμε το ταξίδι μας στα χωριά της Ορεινής Δωρίδας. Την Άμφισσα, τα ιστορικά Σάλωνα, που όλα στην όμορφη πόλη μυρίζουν ιστορία και λεβεντιά. Μια πινακίδα μας καθοδηγεί: Προς Λιδορίκι. Περνάμε ανάμεσα από ελιές (ποιος δεν ξέρει για τις ελιές Αμφίσσης και τον ιστορικό πια ελαιώνα της!) και οδεύουμε προς το φράγμα του Μόρνου. Η Αγία Ευθυμία, πατρίδα του συγγραφέα Γιάννη Σκαρίμπα, είναι το πρώτο χωριό που συναντάμε. Κι ύστερα η ιστορική Βουνιχώρα, που ρωτάει τους διαβάτες, αν είδαν τον ήρωά της τον Βλαχοθανάση.

Τρία πουλάκια κάθονταν ψηλά στη Βουνιχώρα
τόνα τηράει τη Λιάκουρα και τ’ άλλo την Κωστάρτσα
το τρίτο το καλύτερο ρωτάει τους διαβάτες.
Διαβάτες που διαβαίνετε, στρατιώτες που περνάτε
μην είδατε τσ’αρματολούς και τον Βλαχοθανάση
που γέρασε αρματολός στους κλέφτες καπετάνιος
(δημοτικό)

Σε λίγo φτάνουμε στο φράγμα του Μόρνου, όπου καταλήγουν εκτός από τα νερά του Μόρνου, κι όλα τα νερά των παραποτάμων και του Ευήνου. Σταματάμε για λίγο στη γέφυρα για να δούμε, αν η στάθμη του νερού είναι χαμηλή, τις στέγες των σπιτιών του μικρού χωριού Καλλίου, που θάφτηκε στα νερά της λίμνης. Κι ακόμα μπορούμε να δούμε και το παλιό πέτρινο γιοφύρι, που κι αυτό έπεσε θύμα του φράγματος.
 
Λίμνη Μόρνου
 Είναι το ίδιο γιοφύρι που αναφέρει ο Μακρυγιάννης στα «Απομνημονεύματά» του. Γεννημένος στο διπλανό χωριουδάκι Αβορίτι, τον πήρε μωρό ακόμα η μάνα του για να σωθούν όλοι από τους διωγμούς των Τούρκων. Έπρεπε όμως να περάσουν το γιοφύρι και τα κλάματα του μωρού θα πρόδιδαν όλους : «αποφάσισαν να περάσουνε από το γιοφύρι και ως βρέφος εγώ μικρό, να μην κλάψω και χαθούνε όλοι, αποφάσισαν και με πέταξαν εις το δάσος, εις τον κόκκινο επονομαζόμενων και προχώρησαν δια το γιοφύρι. Τότε μετανογάει η μητέρα μου και τους λέγει : «Η αμαρτία του βρέφους θα μας χάσει τους είπε περνάτε εσείς και σύρτε εις το τάδε μέρος και σταθείτε... το παίρνω κι αν έχω τύχη και δεν κλάψει διαβαίνομεν... Η μητέρα μου και ο Θεός μας έσωσε» (Μακρυγιάννης). Ο Θεός έσωσε τον μικρό Μακρυγιάννη και μας τον ανέδειξε μεγάλο ήρωα της επανάστασης του ’21 και μεγάλο παιδαγωγό και πατριώτη.


Μετά τη γέφυρα του φράγματος στρίβουμε αριστερά στο δρόμο που οδηγεί στη Ναύπακτο. Δεν θα πάμε μέχρις εκεί, γιατί σε λίγο στρίβοντας δεξιά πορευόμαστε προς το Κροκύλειο. Ο δρόμος, ανηφορικός και ελικοειδής, ζορίζει λίγο και το αυτοκίνητο και τον οδηγό. Όσο αναβαίνουμε τόσο πιο όμορφη είναι η θέα προς τα κάτω. Υπάρχει όμως κι η άλλη όψη: αγροτικοί οικισμοί σε καλλιεργήσιμα χωράφια έχουν  από χρόνια εγκαταλειφθεί. Καλύβες, ταράτσες, στρούγκες, δέματα πέσανε. Αμπέλια και χωράφια φαγώθηκαν από τις νεροποντές, «ξεσάρισαν» από τη βροχή, τα χιόνια και τα χώματα. Κι όλα φαντάζουν ρουμάνια αδιαπέραστα, γεμάτα πουρνάρια, πετροχώραφα τώρα έχουν να λένε για των ανθρώπων το μόχθο. Κι όμως ένας οικισμός έγινε διαχρονικός χάρη στο σπαθί και την πένα του Μακρυγιάννη, είναι το Αβορίτι, όπου γεννήθηκε ο ήρωάς μας. «Η πατρίς της γεννήσεώς μου... χωριό του Λιδορικίου ονομαζόμενο Αβορίτι.. πέντε καλύβια... Εγώ γεννήθηκα έξω σε ένα χωράφι μας ονομαζόμενο «Κρύα Βρύση». Είχε πάει η μητέρα μου να μαζώξει καλαμποκιές για τα ζώα και με γέννησε εκεί και με τύλιξε με τις καλαμποκιές και με πήγε στο σπίτι» (Μακρυγιάννης).

Το Αβορίτι σήμερα έρημο. Μόνο ο Μακρυγιάννης ζει με την ιστορία και το έργο του.
Δίπλα του βρίσκεται το  μεγαλοχώρι  Κροκύλειο,. Πανέμορφο χωριό, με άφθονα νερά και πλούσια βλάστηση, με παραδοσιακά κτίσματα και μνημεία τέχνης (εκκλησία, σχολείο, μεγάλη βρύση, κ.ά.) Τα ίχνη του Κροκυλείου χάνονται στα βάθη των αιώνων, ενώ ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι αυτό καταστράφηκε το καλοκαίρι του 426 π.Χ. από τον Αθηναίο στρατηγό Δημοσθένη.
Ο άγγλος περιηγητής Λήικ (Leak) που επισκέφθηκε την περιοχή στη 10ετία του 1850 αναφέρει ότι στη σημερινή θέση του ναού του Σωτήρος υπήρχε αρχαίος ναός και ότι οι κάτοικοι είχαν αποφασίσει να χτίσουν στη θέση του ορθόδοξο ναό με τα ίδια υλικά. Με αρχαία υλικά είναι επίσης χτισμένος και ο ναός του Προφήτη Ηλία.
 
Κροκύλειο
Υπήρξε η Καλλικρατική έδρα του Δήμου Βαρδουσίων και έχει ένα όμορφο ξενώνα για όσους θέλουν να ξεκουραστούν και να επισκεφθούν τις όμορφες εκκλησίες και το Λαϊκό Μουσείο του χωριού. Και όποιος διψάσει πρέπει να δροσιστεί στις πέντε βρύσες, η μια δίπλα στην άλλη –που τα στόμιά τους απεικονίζουν πρόσωπα παλαιών αρχόντων της κωμόπολης.


Τόπος παλικαριάς το Κροκύλειο γιορτάζει κάθε χρόνια τα «Μακρυγιάννεια» προς τιμή του μεγάλου στρατηγού.

Προχωρώντας θα δούμε αριστερά μας το Κουπάκι. Κτισμένο στην πλαγιά  μιας από τις κορυφές των Βαρδουσίων ορέων, τον Πύργο (1100 μ) ,αμφιθεατρικά χτισμένο μέσα σε ένα πυκνό δάσος, 1000 περίπου στρεμμάτων από έλατα , βελανιδιές, καστανιές κ.α., με ανοικτό ορίζοντα προς τις σχεδόν μόνιμα χιονισμένες κορυφές των Βαρδουσίων της Γιώνας, αλλά και προς τον ποταμό Μόρνο.  Τα σπίτια του χωριού, χτισμένα τα περισσότερα τον 18ο & 19ο αιώνα, είναι κατασκευασμένα με ντόπια πέτρα από ντόπιους αλλά και Ηπειρώτες μαστόρους.
Ο κεντρικός ναός του χωριού, χτισμένος το 1858, με δαπάνη και προσωπική εργασία των ίδιων των   κατοίκων του , είναι αφιερωμένος στον πολυούχο Αγ. Γεώργιο. Είναι ρυθμού ''Βασιλικής'' και κοσμείται από ένα θαυμάσιο ξυλόγλυπτο τέμπλο. Στο Χωριό υπάρχει αξιόλογο Λαογραφικό μουσείο, ξενώνας και Ταβέρνα.

Συνεχίζοντας δούμε και τον Ζωριάνο. Ένα άλλο δωρικό χωριό, κτισμένο στα 800 μ. στα Βαρδούσια.
  
Ζωριάνος
Στον Ζωριάνο μπορούμε να δούμε προεπαναστατικά κτίσματα, λημέρια αγωνιστών του 1821 και τα ξωκκλήσια του Ι. Προδρόμου, του Αγίου Ιωάννου καιν της Αγίας Σοφίας.
Για το τελευταίο ξωκκλήσι, οι κάτοικοι λένε πως όταν κάποτε αυτό ερειπώθηκε, οι κάτοικοι προσπάθησαν να ξεκαρφώσουν την εικόνα της Αγίας, αλλά αυτή δυο φορές έσπασε το σκεπάρνι των μαστόρων. Αυτό ήταν σημάδι πως η Αγία Σοφία ήθελε να ξανακτιστεί το ξωκκλήσι της, όπως και έγινε.

Πιο πάνω θα δούμε το Αλποχώρι. (υψόμ. 990 μ.) 
 
Αλποχώρι
  
Έχει πανοραμική θέα προς τα βουνά της Ναυπακτίας, τη Βαρνάκοβα, τα Παληοξάρια και τον Πατραϊκό. Το Αλποχώρι όπως και άλλα χωριά, αποδεκατίστηκε πληθυσμιακά στον εμφύλιο, όταν οι κάτοικοί του έζησαν τραγικές καταστάσεις. Στο χωριό βλέπεις ίχνη μιας ζωής που κάποτε έσφυζε. Βρίσκεις παλιές εκκλησίες και ξωκκλήσια, δύο υδραγωγεία, νερόμυλους ξύλινα γιοφύρια και μια νεροτριβή. Σήμερα υπάρχουν αθλητικές εγκαταστάσεις ξενώνας και παραδοσιακή ταβέρνα ,που είναι στέκι των κυνηγών όλη την κυνηγετική περίοδο και όχι μόνο.

Γυρνώντας λίγο πίσω και στρίβοντας αριστερά πάνω από το Κροκύλειο παίρνοντας τον δρόμο προς την Πενταγιού, βρίσκουμε δεξιά μας τον Κόκκινο. 
Μοναδικό σε θέα χωριό απολάμβανε κάποτε την ροή του Μόρνου και σήμερα την μαγευτική λίμνη του. Ο αρχαίος οικισμός κατεστράφη το 279 πΧ από Γαλάτες επιδρομείς , όπως και το γειτονικό Κάλλιο.

 Συνεχίζοντας όμως φτάνουμε στο χωριό Πενταγιοί.
 
Πενταγιοί


Ένα χωριό μέσα στα έλατα και απέναντι από τις μεγαλειώδεις κορφές των Βαρδουσίων. Πνιγμένο στην πυκνή βλάστηση με άφθονα τρεχούμενα νερά. Διάσημο λόγω της Μαρίας. Της πολυτραγουδισμένης Μαρίας Πενταγιώτισσας, κρίκος αντάξιος στην αλυσίδα των όμορφων της ελληνικής μυθολογίας, εμπνέει και τον Παλαμά που την αποκαλεί ‘’Γέννα μαρμάρινη της Αφροδίτης’’ σε στίχους ποιήματός του εμπνευσμένο από τον θρύλο της. Κάντε μια βόλτα στο χωριό και απολαύστε την πέτρινη βρύση, τα αρχοντικά, τους μύλους και το παλαιό μοναστήρι του Αγ. Παντελεήμονα.

Περιδιαβαίνοντας την ορεινή περιοχή, δεξιά και αριστερά του κεντρικού οδικού άξονα, βρίσκουμε πολλά χωριά της ορεινής Δωρίδας.

Το Τρίστενο, (υψόμ. 940 μ.)  και αυτό με ιστορία που ανάγεται στους αρχαίους χρόνους, αφού παλαιότερα έχουν επισημανθεί ίχνη αρχαίου οικισμού. Αξιόλογο από αρχιτεκτονικής πλευράς, είναι το κτίριο του (πρώην) Δημοτικού σχολείου.

Το Ψιλό χωριό, κτισμένο στα 1200 μ. κατακλύζετε από πελώριες καρυδιές , αναρίθμητες βρύσες και πηγές.

Την Κερασιά, (υψόμ. 1.340 μ.)
 
Κερασιά
Γραφικό χωριό μέσα στα έλατα με παραδοσιακά κτίρια, εκκλησίες και πετρόκτιστες παλαιές βρύσες. Το ηλικίας άνω των 100 ετών παραδοσιακό κτίσμα του σχολείου, είναι σήμερα το Πνευματικό κέντρο του χωριού.

Το Διχώρι, (υψόμ. 1.150 μ.) όπου αρχαιολογικά ευρήματα πιστοποιούν την παρουσία αρχαίου οικισμού. Με μεγάλη συνεισφορά των κατοίκων του στον αγώνα του 1821, όπως και όλα τα χωριά της Δωρίδας. Στην εκκλησία του χωριού υπάρχει αξιόλογο ξυλόγλυπτο τέμπλο.

Το Κριάτσι, (υψόμ. 1.200 μ.), πανέμορφο χωριό με θέα σε παραπόταμο του Φείδαρη (Εύηνος) και γραφικά ξωκλήσια.

Προχωρώντας προς το τέλος της διαδρομής μας και πριν από τις πηγές του Εύνου ή Φείδαρη (προσωνυμία που μας πάει στον μυθικό γενάρχη της περιοχής μας, τον Οφίονα), φτάνουμε στην Αρτοτίνα, στα 1350 μ. 
 
Αρτοτίνα

Το χωριό έχει θέα στα Βορειοδυτικά Βαρδούσια μπροστά στις κορυφές Πλάκα, Πάνω και Κάτω Ψηλό, Αλογόραχη, Νεραϊδάλωνο, Σούφλες, όλες πάνω από 2000 μέτρα, και γι'αυτό πολλές φορές είναι ορμητήριο ορειβατικών και αλπινιστικών ομάδων. Είναι από τα γνωστότερα χωριά και ‘’πρωτεύουσα’’  ‘όπως χαρακτηρίζεται, των Βαρδουσίων. Ένα καπετανοχώρι τριγυρισμένο από καταπράσινα τοπία. Στο μοναστήρι του Αϊ-Γιάννη του Προδρόμου, χτισμένο στις αρχές του 18ου αιώνα, (χώρος αναψυχής των επισκεπτών και αναβίωσης της ιστορικής μνήμης) όπου μόνασε ο Αθανάσιος Διάκος, μπορούμε να δούμε το κελί του και στο χωριό να επισκεφτούμε το σπίτι του. Οι μνήμες από την Επανάσταση του ΄21 έρχονται συνεχώς στο προσκήνιο, αφού από εδώ κατάγονταν πολλοί ακόμα ήρωες και οπλαρχηγοί του Αγώνα. Ανατολικά του χωριού, πέρα από τη χαράδρα, υπάρχουν λείψανα αρχαίου οικισμού. Υπάρχει επίσης τάφος μακεδόνικος.  Η πανέμορφη βουνίσια φύση είναι σε αρμονία με το στήσιμο των σπιτιών που κυρίως είναι πετρόχτιστα, δίπατα, με κεραμοσκεπές ή και τα παλιότερα με παραδοσιακές σκεπές από σχιστόλιθο (στερφογάλαρα), που οι ντόπιοι τεχνίτες έδιναν το χαρακτηριστικό ύφος της Αρτοτίνας. Στο χωριό υπάρχει Ιστορικό και Λαογραφικό μουσείο.

Στις πολλές Πολιτιστικές Εκδηλώσεις και Λαϊκά Πανηγύρια (Μακρυγιάννεια, Διάκεια, Γιορτή του τσίπουρου, Δωρικό Αντάμωμα, κ.α) που οργανώνονται σε πολλά χωριά της περιοχής καθ΄ολη την διάρκεια του έτους μπορούμε να γευθούμε τα καταπληκτικά τοπικά κρέατα (ειδικός το αρνάκι) στην σούβλα ή στα κάρβουνα, τις πίτες (σπεσιαλιτέ της περιοχής) καθώς και καλό κρασί τυρί φέτα και πρόβειο γιαούρτι.