Λούτσοβος, παλιά ονομασία του χωριού ΚΟΚΚΙΝΟΣ, που βρίσκεται σε προνομιάκη θέση, έχοντας την λίμνη ΜΟΡΝΟΥ πραγματικά στα πόδια του. Ουσιαστικά τα πόδια του χωριού η εύφορος κοιλάδα του Μόρνου, σκεπάστηκε από τα νερά της τεχνητής λίμνης και ανάγκασε τους κατοίκους να φύγουν και να εγκατασταθούν σε άλλα μέρη κυρίως στην ΑΘΗΝΑ.
Σάββατο 29 Απριλίου 2023
Πέμπτη 27 Απριλίου 2023
Τρίτη 25 Απριλίου 2023
Σάββατο 22 Απριλίου 2023
Παρασκευή 21 Απριλίου 2023
ΑΡΙΣΤΟΒΟΥΛΟΣ ΜΑΝΕΣΗΣ: το πέρασμα από το Λιδωρίκι
Δευτέρα 17 Απριλίου 2023
Πέμπτη 13 Απριλίου 2023
Ο Φούσκας και οι ένδεκα μαντράχαλοι! (Διήγημα)
Τρίτη 11 Απριλίου 2023
Δευτέρα 10 Απριλίου 2023
Παρασκευή 7 Απριλίου 2023
Γιατί κλείνει η γέφυρα του Μόρνου;
Τετάρτη 5 Απριλίου 2023
Δευτέρα 3 Απριλίου 2023
Σάββατο 1 Απριλίου 2023
Ασήμω Γκούρα από το Λιδωρίκι
Ασήμω Γκούρα
Γυναικεία μορφή του '21, σύζυγος του στρατηγού Γιάννη Γκούρα. Στην εποχή της ήταν γνωστή ως Γκούραινα ή Νταλιάνα, επειδή ήταν υψηλόσωμη και ωραία.
Γυναικεία μορφή του '21, σύζυγος του στρατηγού Γιάννη Γκούρα. Στην εποχή της ήταν γνωστή ως Γκούραινα ή Νταλιάνα, επειδή ήταν υψηλόσωμη και ωραία (νταλιάνι, το μακρύ καριοφίλι και κατ' επέκταση νταλιάνα, η ψηλή και όμορφη γυναίκα).
Ήταν κόρη του κοτσαμπάση του Λιδωρικίου Αναγνώστη Λιδωρίκη και αδελφή του αγωνιστή και πολιτικού Αναστάση Λιδωρίκη. Στις 23 Φεβρουαρίου 1823 παντρεύτηκε το πρωτοπαλίκαρο του Οδυσσέα Ανδρούτσου, Γιάννη Γκούρα, που είχε διακριθεί ιδιαίτερα στη μάχη της Γραβιάς και τώρα ήταν φρούραρχος Αθηνών.
Λόγω της ιδιότητάς του ζούσε με την Ασήμω και τους συγγενείς τους στο Ερεχθείο και ήταν γνωστός για τη φιλοχρηματία του. Είχε σωρεύσει τεράστια περιουσία, όχι μόνο από τη λαφυραγωγία, αλλά και από κάθε διαθέσιμη πηγή. Πάντως, στη διαθήκη του άφησε μεγάλη ποσά σε κοινωφελή και μορφωτικά ιδρύματα, αλλά και ευχή και κατάρα στη γυναίκα του να μην παντρευτεί μετά τον θάνατό του.
Η Ασήμω από την πρώτη στιγμή άρχισε να φέρεται περιφρονητικά στην μάνα και την γυναίκα του Ανδρούτσου και ψυχρά στον πολέμαρχο. Να σημειώσουμε ότι η οικογένεια των Λιδωρίκηδων βρισκόταν σε οξεία πολιτική αντιδικία με τον Ανδρούτσο. Όταν το έμαθε ο Οδυσσέας και για να μη χαλάσει τις σχέσεις τους με τον Γκούρα πήρε τις δύο γυναίκες από την Αθήνα και τις εγκατέστησε στο άντρο του στη «Μαύρη Τρύπα» Παρνασσού. Η Γκούραινα, όμως, δεν ησύχασε κι άρχισε να κρυφοσταλάζει στην ψυχή του Γκούρα το μίσος κατά του αρχηγού και ευεργέτη του.
Όπως είναι γνωστό, ο Γκούρας με διαταγή της κυβέρνησης του Ναυπλίου θα συλλάβει τον Ανδρούτσο ως προδότη στις 7 Απριλίου 1825 και θα τον κλείσει στη φυλακή της Ακρόπολης, όπου θα πεθάνει κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στις 4 Ιουνίου 1825. Ο ίδιος θα σκοτωθεί στις 30 Σεπτεμβρίου 1826 από τουρκικό βόλι, κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Ακρόπολης από τον Κιουταχή. Η Ασήμω με περισσή αποφασιστικότητα και προτού καν θάψει το νεκρό άνδρα της θα αναλάβει την αρχηγία των πολιορκημένων, μέχρι την έλευση του Νικόλαου Κριεζώτη. Τα παλικάρια του Γκούρα ορκίστηκαν ενώπιόν της ότι θα τιμήσουν τη μνήμη του νεκρού αρχηγού τους μέχρι θανάτου.
Ο νέος φρούραρχος της Ακρόπολης, ηλικίας 42 ετών, ήταν φίλος του Καραϊσκάκη και ανερχόμενο αστέρι στο ελληνικό επαναστατικό στερέωμα. Θαμπώθηκε από την ομορφιά της Γκούραινας και αυτή φαίνεται να ανταποκρίθηκε στον έρωτά του, παρότι δεν είχαν περάσει τρεις μήνες από το θάνατο του συζύγου της. Το ζευγάρι αρραβωνιάστηκε ανεπίσημα, με τη σύμφωνη γνώμη της οικογένειας Λιδωρίκη.
Όμως, η ειμαρμένη τους έπαιξε άσχημο παιγνίδι. Το βράδυ της 12ης Ιανουαρίου 1827 δύο τουρκικές βόμβες έπεσαν πάνω στη σκεπή του Ερεχθείου, η οποία κατέρρευσε και καταπλάκωσε την οικογένεια Γκούρα. Νεκρές ανασύρθηκαν η Γκούραινα, η αδελφή της Κάρμαινα με τα τρία παιδιά της, μία ανεψιά του Γκούρα και μία υπηρέτρια. Κάποιοι εκείνη την εποχή μίλησαν για νέμεση, ενθυμούμενοι την εμπλοκή της στην υπόθεση Ανδρούτσου και την ασέβεια προς το πρόσωπο του θανόντος συζύγου της.
Πηγή: https://www.sansimera.gr/biographies/328
© SanSimera.gr
Τρίτη 28 Μαρτίου 2023
Αξέχαστοι πατριώτες μας
Το ζεύγος Φλώρου ( ο Χαράλαμπος από το Άβορο, γαμπρός στον Κόκκινο, με την γυναίκα του την Αικατερίνη)
Κυριακή 26 Μαρτίου 2023
Μια ανάγνωση του βιβλίου «Ανεπιθύμητοι και Αναλώσιμοι»
Μια ανάγνωση του βιβλίου «Ανεπιθύμητοι και Αναλώσιμοι»
Η μελέτη του Ιωάννη Στεφανίδη «Ανεπιθύμητοι και Αναλώσιμοι» για το Σύνταγμα 5/42 και τον Δημήτριο Ψαρρό (Επίκεντρο, 2022) οπωσδήποτε είναι αξιόλογη και καλύπτει σε σημαντικό βαθμό την ανάγκη για μια εμπεριστατωμένη και λεπτομερή ματιά στα γεγονότα που ορθώς καταγράφονται ως «Κατοχικός Εμφύλιος, 1943-44». Ο συγγραφέας συγκεντρώνει με υπομονή τις διαθέσιμες ψηφίδες από τις διαθέσιμες πηγές (μαρτυρίες, αρχειακά υλικά) και συνθέτει μια ήρεμη, έντιμη και κατά το δυνατόν πλήρη εξιστόρηση.
Άλλο όμως η εξιστόρηση και άλλο η ερμηνεία των γεγονότων. Ο τίτλος του βιβλίου προξενεί μια πρώτη απορία, αλλά διευκρινίζεται από το ίδιο το κείμενο. Το «ανεπιθύμητοι» μπορεί να εξηγηθεί εύκολα. Το «αναλώσιμοι», ωστόσο, είναι πιο δύσκολο. Ο συγγραφέας υιοθετεί την άποψη στελεχών του 5/52, ότι «Δεν θα ήταν επομένως υπερβολικό το συμπέρασμα ότι για τους φορείς της βρετανικής πολιτικής στην κατεχόμενη Ελλάδα ο Ψαρρός και οι άντρες του αποδείχθηκαν αναλώσιμοι, ιδίως από τη στιγμή που η εξόντωση τους έδινε ένα ακαταμάχητο επιχείρημα για την ηθική καταδίκη και πολιτική απομόνωση του εαμικού κινήματος» (σ.283). Με άλλα λόγια, ο συγγραφέας αποδέχεται την άποψη ότι οι Βρετανοί θυσίασαν εν ψυχρώ το Σύνταγμα 5/42 και τον Δημήτρη Ψαρρό, γιατί αυτό εξυπηρετούσε την πολιτική τους πολεμική και προπαγάνδα εναντίον του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Παρόμοιες αντιλήψεις έχουν διατυπωθεί από βετεράνους της ΥΒΕ-ΠΑΟ (Μακεδονία), αλλά και του ΕΣ (Ελληνικός Στρατός – Πελοπόννησος). Στους Βρετανούς αποδίδεται από πολλούς που συμμετείχαν στα γεγονότα ότι για δικούς τους λόγους επέλεξαν να ενισχύουν τον ΕΛΑΣ και καταδίκασαν έτσι όλες τις «εθνικές αντιστασιακές οργανώσεις», πλην του ΕΔΕΣ και της οργάνωσης του Φωστερίδη (Αντών Τσαούς), σε αφανισμό.
Στην περίπτωση του 5/42, όπως καταγράφεται σε πολλά σημεία του βιβλίου, η προσπάθεια να στηθεί μια άξια λόγου ένοπλη ομάδα σε μια περιοχή (Δωρίδα) η οποία δεν μπορούσε λόγω έλλειψης πόρων να θρέψει ούτε καν τους κατοίκους της, οδηγούσε στην απόλυτη εξάρτησή της από τις βρετανικές «ρίψεις» όπλων, υλικών, τροφίμων και λιρών. Αυτό ήταν ξεκάθαρο από τη πρώτη στιγμή. Όπως επίσης ήταν ξεκάθαρο ότι η περιοχή διέθετε ήδη, από πολλούς μήνες, ένοπλο αντάρτικο, αυτό του ΕΛΑΣ. Η επιλογή να στηθεί στο συγκεκριμένο χώρο το 5/42 υπήρξε κυρίως πολιτική, από τη πλευρά των Βρετανών και της ΕΚΚΑ (Καρτάλης). Οι μοναρχικοί, που είχαν με τα πολλά δραστηριοποιηθεί (για την αντιμετώπιση του ΕΑΜ) αρχικά με τον Παπάγο και στη συνέχεια με τους Ζαλοκώστα – Μαρκεζίνη, έσπευσαν να επωφεληθούν και στην περίπτωση του 5/42, στέλνοντας φιλοβασιλικούς αξιωματικούς. Όλοι, αν εξαιρέσουμε τον ίδιο τον Ψαρρό, απέβλεπαν, ουσιαστικά, στον αποκλεισμό των διόδων του ΕΛΑΣ προς την Αθήνα, κατά την αναμενόμενη απελευθέρωση. Ήδη από τα τέλη του 1943 είχε διαφανεί ότι το 5/42 δεν μπορούσε να παίξει αυτό το ρόλο, αλλά οι Βρετανοί συνέχισαν να το στηρίζουν, στο μέτρο των περιορισμένων δυνατοτήτων τους λόγω των γενικότερων εξελίξεων του πολέμου, ως την τελευταία (κυριολεκτικά) στιγμή.
Είναι εξαιρετικά πιθανόν ότι στην περίπτωση του 5/42 η αποτυχία δεν έχει αποκλειστική αιτία τους Βρετανούς, αλλά και μια πολυποίκιλη ελληνική συμμετοχή. Επιμένω σ’ αυτό το σημείο, γιατί μέσω του τίτλου «Ανεπιθύμητοι και Αναλώσιμοι» ο Στεφανίδης υποστηρίζει μια θέση η οποία προφανώς χρειάζεται περισσότερο φωτισμό.
Εντύπωση προξενούν ορισμένες θέσεις, όπως διατυπώνονται. Για παράδειγμα: «Μικρότερης βαρύτητας αλλά όχι αμελητέο κίνητρο, όπως ήδη αναφέρθηκε, θα μπορούσε να θεωρηθεί και η ποσότητα οπλισμού και, κυρίως, χρημάτων που θα απέφερε η διάλυση του Συντάγματος σε μια δύναμη, όπως ο ΕΛΑΣ, που μονίμως αντιμετώπιζε ζήτημα ρευστότητας» (σ. 271). Και αλλού, για τον Ηλία Καρρά (Ηρακλή), ο οποίος χαρακτηρίζεται «εξαιρετικά αδιάλλακτος» εντός εισαγωγικών και παλαιός τρόφιμος της Ακροναυπλίας (εκτός εισαγωγικών) (σ. 197). Αλλά αυτό που επιζητεί επισήμανση είναι συνολικά η ανάλυση που γίνεται σε ό,τι αφορά το ΚΚΕ και το ΕΑΜ – ΕΛΑΣ, σε σχέση με τα ιστορούμενα γεγονότα. Αυτή συμπυκνώνεται σ’ ένα ξεχωριστό υποκεφάλαιο («Η βία ως μέσο για την άνοδο στην εξουσία», σ. 266-72) και εμφανίζει το ΚΚΕ και το ΕΑΜ – ΕΛΑΣ ως έναν μονοδιάστατο οργανισμό που έχει εξαρχής και μέχρι τέλους ως σκοπό την βίαιη κατάληψη της εξουσίας. Ούτε καν αναφέρεται η παράλληλη (και εξίσου αδίστακτη, όπου μπορούσαν να το κάνουν) χρήση βίας από τους εσωτερικούς αντιπάλους του ΕΑΜ στις κατοχικές εσωτερικές αντιπαραθέσεις. Η βία εμφανίζεται ως μονομερής και αποκλειστική επιλογή του σταλινισμού. Το θέμα αυτό δεν εξαντλείται εύκολα, πολύ περισσότερο που, όσο μπορώ να γνωρίζω τη βιβλιογραφία για τον Εμφύλιο, γενικά αντιμετωπίζεται μάλλον με «ιδεολογική προδιάθεση» παρά με ψυχραιμία και νηφαλιότητα.
Η αιματηρή διάλυση του Συντάγματος 5/42 και η δολοφονία του Ψαρρού ήταν το τέταρτο καρφί το οποίο το ΚΚΕ και το ΕΑΜ -ΕΛΑΣ κάρφωσαν οι ίδιοι το πολιτικό τους φέρετρο. Τα τρία που προηγήθηκαν ήταν η επίθεση τον Οκτώβριο του 1943 στον ΕΔΕΣ, η δημιουργία της «Κυβέρνησης του Βουνού» χωρίς πραγματική στρατηγική αντίληψη (ουσιαστικά: χωρίς λόγο) και η ανταρσία στο Στρατό και το Ναυτικό στη Μέση Ανατολή. Η δολοφονία του Ψαρρού, την ίδια άνοιξη του 1944, ήταν το αποκορύφωμα – και ο καταλυτικός παράγοντας για τη σφυρηλάτηση μιας πραγματικής πολιτικής συμμαχίας ακροδεξιάς – μοναρχικών – βενιζελικών σε αντικομμουνιστική βάση, η οποία παρέμεινε αρραγής (και νικηφόρα) ως το τέλος της δεκαετίας του 1940 και του Εμφυλίου.
Πάνος Ζέρβας
Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023
Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023
Σάββατο 18 Μαρτίου 2023
Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023
Δευτέρα 13 Μαρτίου 2023
Σάββατο 11 Μαρτίου 2023
«Ανεπιθύμητοι και αναλώσιμοι»
Γιάννης Στεφανίδης: «Ανεπιθύμητοι και αναλώσιμοι»
Του Σάκη Μουμτζή
Ο Γιάννης Στεφανίδης στο βιβλίο του «Ανεπιθύμητοι και αναλώσιμοι» (εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, 2022) το οποίο αναφέρεται στη δολοφονία του Δ. Ψαρρού και στην εξόντωση του 5/42 Συντάγματος, τα λέει όλα. Δεν κάνει μια απλή παράθεση γεγονότων, αλλά ερμηνεύει συγχρόνως. Με άλλα λόγια το βιβλίο έχει άποψη για το τι έγινε εκείνη την ταραγμένη περίοδο στη Ρούμελη. Και αυτή η άποψη είναι αναθεωρητική σε σχέση με την κρατούσα στους πανεπιστημιακούς κύκλους και απολύτως τεκμηριωμένη. Είναι μια εργασία που κάλυψε ένα σημαντικό κενό για το πώς και γιατί δολοφονήθηκε ο Ψαρρός και εξοντώθηκε το 5/42 Σύνταγμα. Ο Γιάννης Στεφανίδης με αυτό το βιβλίο του αποφάσισε να συμμετάσχει στην ιδεολογική μάχη που γίνεται γύρω από τον εμφύλιο πόλεμο, παρέχοντας στοιχεία που καμιά πλευρά δεν μπορεί να αμφισβητήσει.
Στην Ιστορία δεν υπάρχουν ξεκάρφωτα γεγονότα. Υπάρχει μια χρονική αλληλουχία, καθώς το ένα γεγονός ακουμπά πάνω στο άλλο. Αυτός είναι ένας από τους βασικούς κανόνες της ιστορικής ερμηνείας. Θα πρέπει να έχουμε μια συνολική εικόνα της υπό εξέταση περιόδου για να κατανοήσουμε γιατί τα πράγματα εξελίχθηκαν έτσι και όχι αλλιώς όπως θα μπορούσαν να είχαν, εξίσου καλά εξελιχθεί.
Έτσι, για να καταλάβουμε τι έγινε στη Ρούμελη τον Απρίλιο του 1944 θα πρέπει να ανατρέξουμε στον Απρίλιο του 1943, όταν στον Αυγερινό Κοζάνης δολοφονήθηκαν αξιωματικοί της ΠΑΟ από τους Ελασίτες, να πάμε λίγους μήνες μετά στην Πελοπόννησο όπου δολοφονήθηκαν από την ίδια παράταξη ο Καραχάλιος και ο Βρεττάκος και διαλύθηκαν οι αντιστασιακές τους οργανώσεις, να εξετάσουμε πώς, γιατί και από ποιους δολοφονήθηκε εν ψυχρώ στην κατεχόμενη Αθήνα ο Κίτσος Μαλτέζος τον Φεβρουάριο του 1944. Και να μη ξεχνάμε πως την ίδια μέρα που δολοφονήθηκε ο Ψαρρός και οι μαχητές του, δολοφονήθηκαν έξω από την Πάτρα 39 από τους 40 νέους χωροφύλακες, που μόλις είχαν αποφοιτήσει από τη σχολή της Κέρκυρας, από τους Ελασίτες του 6 ου Συντάγματος. Αν κλείσουμε τα μάτια σε όλα αυτά δε θα κατανοήσουμε τι ακριβώς έγινε στην νοτιοδυτική Πελοπόννησο τον Σεπτέμβριο του 1944. Όλα αυτά τα γεγονότα τα συνδέει ένα εμφανές νήμα που δεν είναι άλλο από την μονοπώληση του αντιστασιακού αγώνα από το ΚΚΕ, ώστε αυτός τελικά ο αγώνας να μετατραπεί σε όχημα για την κατάληψη της εξουσίας. Ας το κατανοήσουμε: η αντίσταση ήταν το μέσο, το σκαλοπάτι. Ο σκοπός ήταν η εξουσία. Ήθελαν να εξοντώσουν τις άλλες οργανώσεις για να μην τις βρουν μπροστά τους μετά την Κατοχή, ώστε ανενόχλητοι να ξεδιπλώσουν τα σχέδιά τους. Γι΄ αυτό τον λόγο εξάλλου με μεγάλη ευκολία κολλούσαν τη ρετσινιά του συνεργάτη των Γερμανών στους αντιπάλους τους. Το είχε πει ο Σιάντος στον Καρτάλη, τον Αύγουστο του 1943, στο αεροδρόμιο της Νεράιδας. «Πας μη Ελασίτης, είναι γκεσταπίτης».
Σύμφωνα με τις αντιλήψεις που επικρατούσαν στα κόμματα της Γ΄ Διεθνούς, στην κατοχική Ελλάδα επικρατούσαν επαναστατικές συνθήκες. Υπήρχε ξένη κατοχή, μια ανυπόληπτη κατοχική κυβέρνηση, κουρασμένες και παραιτημένες παλιές πολιτικές ηγεσίες, μια ελληνική κυβέρνηση χωρίς φυσική παρουσία στην Ελλάδα και ένας εξαθλιωμένος, από τις κακουχίες, λαός. Και το κυριότερο, ένα οπλισμένο αντιστασιακό κίνημα υπό την ασφυκτική καθοδήγηση του ΚΚΕ.
Ας δούμε σε τι πλαίσιο έπρεπε να κινηθούν οι Σιάντος και Ιωαννίδης και να δούμε αν είχαν τις ικανότητες να προσεγγίσουν και να αναλύσουν αυτήν την πολυσύνθετη πραγματικότητα. Τρία ήταν τα επίπεδα στα οποία έπρεπε να κινηθούν.
Επίπεδο πρώτο και κυρίαρχο. Ο αγώνας για κατάληψη της εξουσίας υπό την έννοια πως όλες οι μεταπολεμικές εξελίξεις θα τελούσαν υπό τον έλεγχο του ΚΚΕ. Δηλαδή το Δημοψήφισμα και οι εκλογές θα διεξάγονταν υπό τη δική του κυριαρχία, με ό,τι αυτό θα σήμαινε για την εγκυρότητά τους. Αποφασιστικός παράγοντας ήταν τα όπλα του ΕΛΑΣ και οι δράσεις της Πολιτοφυλακής και των Φρουραρχείων. Γι΄αυτό, και όταν επέστη η στιγμή ο ΕΛΑΣ να παραδώσει τα όπλα του έγινε το στασιαστικό κίνημα των Δεκεμβριανών. Όπως έχει αποδειχθεί από ακλόνητα ιστορικά τεκμήρια οι πυροβολισμοί της Πλατείας Συντάγματος της 3 ης Δεκεμβρίου ελάχιστη σχέση είχαν με τον σύγκρουση που είχε προαποφασιστεί από το Π.Γ. στις 27 Νοεμβρίου 1944, στο Αρεταίειο Νοσοκομείο, όπου νοσηλευόταν ο Γ. Ιωαννίδης.
Επίπεδο δεύτερο. Η πάση θυσία διατήρηση του πλατιού Εαμικού σχήματος. Και ο Σιάντος και ο Ιωαννίδης γνώριζαν πως ο σκελετός του ΕΑΜ ήταν το ΚΚΕ, όμως την ακτινοβολία την εξέπεμπε η παρουσία του Σβώλου, του Τσιριμώκου, του Αγγελόπουλου και των άλλων αστών πολιτικών. Αυτοί είχαν καταστήσει σαφές στον Σιάντο πως αν το ΚΚΕ αποφάσιζε να καταλάβει την εξουσία, αυτόν τον δρόμο θα τον ακολουθούσε χωρίς αυτούς.
Επίπεδο τρίτο. Ήταν η στρατηγική της Σοβιετικής Ένωσης για την αντιφασιστική συμμαχία που θα οδηγούσε στην ήττα του Άξονα. Στο πλαίσιο αυτό θα έπρεπε να αποφεύγονται ενέργειες που θα υπονόμευαν αυτή την ενότητα. Η Σ. Ένωση τήρησε αταλάντευτα αυτή τη γραμμή, όπως φάνηκε από τη σιωπή της στη καταστολή του κινήματος της Μ. Ανατολής και από τη στάση που κράτησε στη Δεκεμβριανή σύγκρουση. Και αυτό το επιβεβαίωσε ο ίδιος ο Στάλιν, όταν στη Γιάλτα είπε στον Τσώρτσιλ «εγώ σε άφησα να κάνεις ό,τι θέλεις στην Ελλάδα και στο Βέλγιο, τι μπλέκεις στα πόδια μου για τη Ρουμανία και την Πολωνία;»
Αυτά τα τρία επίπεδα θα έπρεπε να συνθέσουν οι Σιάντος και Ιωαννίδης, άνθρωποι αγράμματοι, με μονοκόμματη σκέψη, χωρίς καμμιά παιδεία. Συγκριτικά αναφέρω πως ο Παλμίρο Τολιάτι, ο ηγέτης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ιταλίας, ήταν νομικός με εργασίες επάνω στη Δωδεκάδελτο, με διδακτορικό επάνω στο τελωνειακό καθεστώς των ιταλικών αποικιών και άριστος γνώστης της λατινικής και της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
Με τι νοητικά εργαλεία ανέλυσε ο Τολιάτι την πραγματικότητα και με τι ο Σιάντος με τον Ιωαννίδη! Τα αποτελέσματα των παράλληλων πορειών σε Ελλάδα και Ιταλία φανερώνουν τον ρόλο του υποκειμενικού παράγοντα στη διαμόρφωση των γεγονότων.
Ήταν αδύνατο αυτοί οι ηγέτες με τον τόσο περιορισμένο αντιληπτικό ορίζοντα να ισορροπήσουν στα τρία αυτά επίπεδα με συνέπεια. Και γι΄αυτό ακολούθησαν αυτήν την αντιφατική πορεία με τα γνωστά ολέθρια αποτελέσματα. Δηλαδή, ενώ γνώριζαν οι ηγέτες του ΚΚΕ πως το απόλυτο όπλο τους ήταν ο ΕΛΑΣ, πήγαν και υπέγραψαν τη συμφωνία της Καζέρτας την οποία μετά από δύο μήνες καταπάτησαν. Θύμα αυτής της αντιφατικής πορείας ήταν ο Ψαρρός και όχι μόνο. Αφού τον δολοφόνησαν, μετά από λίγες μέρες θεωρούσαν τη δολοφονία του καταστροφική για τη δημόσια εικόνα του ΚΚΕ. Ας σημειωθεί πως στο συνέδριο του Λιβάνου γνώριζαν πως σκοτώθηκε ο Ψαρρός πολεμώντας εναντίον του ΕΛΑΣ. Δε γνώριζαν κάτω από ποιες συνθήκες. Αυτό έγινε γνωστό αργότερα.
Από το βιβλίο του Γιάννη Στεφανίδη αναδύεται ένα διαχρονικό ερώτημα. Είναι δυνατόν σε περιόδους ακραίας πόλωσης να επιβιώσουν οι μετριοπαθείς φωνές; Η Ιστορία απαντά ΟΧΙ.
Συνθλίβονται από τη λογική της σύγκρουσης που αποκτά τη δική της δυναμική. Και αυτή η δυναμική πολλές φορές προσλαμβάνει τα χαρακτηριστικά της αυτοεκπληρούμενης προφητείας. Έτσι όταν ο Δ. Ψαρρός ζητούσε απεγνωσμένα βοήθεια για να εξοπλίσει 3-4.000 αντάρτες, οι Βρετανοί εκτιμούσαν πως το 5/42 Σύνταγμα ή θα απορροφηθεί από τον ΕΛΑΣ ή θα εξοντωθεί και η βοήθεια θα έπεφτε στα χέρια των κομμουνιστών. Και γι΄αυτό τον λόγο την αρνήθηκαν. Δε γνωρίζουμε τι τροπή θα είχε η σύγκρουση αν ο Δ. Ψαρρός παρέτασσε 4.000 μαχητές.
Ενδεικτικό της δυναμικής της πόλωσης είναι και το γεγονός πως απόψεις ίδιου του Ψαρρού, όσο κλιμακωνόταν η ένταση, γινόταν μειοψηφικές μέσα στο 5/42. Δηλαδή η λογική της σύγκρουσης κυριαρχούσε και μέσα στις τάξεις του 5/42 Συντάγματος.
Το ίδιο συνέβη, τηρουμένων των αναλογιών, και με τα Δεκεμβριανά και τις συνέπειές τους. Στους δρόμους της Αθήνας δεν ηττήθηκε μόνον το ΚΚΕ, ηττήθηκαν μαζί του και όλοι οι πολιτικοί που ήθελαν ομαλές δημοκρατικές εξελίξεις με πρώτον -πρώτον τον Γεώργιο Παπανδρέου. Στη συνέχεια αυτή η πόλωση συσπείρωσε τους παλιούς αντιμοναρχικούς στο βασιλικό στρατόπεδο κι έτσι τον εμφύλιο πόλεμο τον διεξήγαγε μια κυβέρνηση Λαϊκών και Φιλελευθέρων. Στις ακραίες καταστάσεις πάντα τα στρατόπεδα είναι δύο.
Η πορεία του Ψαρρού και λόγω χαρακτήρα ήταν προδιαγεγραμμένη. Τα όλο απόγνωση τηλεγραφήματα του, τις τελευταίες ώρες πριν τη σύγκρουση, προς το αρχηγείο του ΕΛΑΣ και τους Βρετανούς—όπως παρουσιάζονται στο βιβλίο του Γιάννη Στεφανίδη– έδειχναν πως είχε καταλάβει αυτό που ερχόταν και νομίζω πως είχε επίσης καταλάβει πως δεν μπορούσε να το αποτρέψει. Ελάχιστη σημασία έχει αν τον δολοφόνησε ο ίδιος ο Ζούλας ή κάποιοι άνθρωποί του. Δε θα το μάθουμε ποτέ. Οι αλήθειες στην Αριστερά για αυτήν την περίοδο είναι υποταγμένες στις εσωκομματικές αντιδικίες, φέρουν το άγος της ήττας, τις δουλείες της υπερορίας και τα όσα υποστηρίζουν οι πρωταγωνιστές της προφορικά ή γραπτά θα πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε με πολλές επιφυλάξεις.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι ουδέτερες ερμηνείες δεν υπάρχουν. Τα γεγονότα έχουν πολλές οπτικές. Το ζήτημα είναι όταν ερμηνεύουμε ο λόγος μας να είναι καθαρός και τεκμηριωμένος. Γιατί η Ιστορία είναι ίσως το κυρίαρχο πεδίο στο οποίο διεξάγεται η ιδεολογική μάχη.
*
Η παρουσίαση δημοσιεύτηκε το Φεβρουάριο στο booksjournal.gr
Δευτέρα 6 Μαρτίου 2023
«Κατάνυξη από παραδρομή» του Γιάννη Σταύρου*
Στην εντατική, σκαρφαλωμένη στον τελευταίο όροφο του πανεπιστημιακού νοσοκομείου της Βιέννης, η νευροχειρουργική – ως καθαυτή εξάσκηση τεχνικής – έμπαινε σε δεύτερη μοίρα για εμάς τους φιλόδοξους ειδικευόμενους. Εκεί έδινε το πρόσταγμα η μέριμνα για την ανάνηψη από το βασίλειο του Μορφέα στον οριοθετημένο κόσμο. Με την πάροδο του χρόνου συνειδητοποιήσαμε πως συχνά επρόκειτο για μακρόσυρτη διαδικασία, με κατάληξη την έκθλιψη των ασθενών από το θυμικό των αρχέγονων δαιμόνων.
Η κοπέλα που έγινε εισαγωγή τις παραμονές Χριστουγέννων (πάνε τόσα χρόνια τώρα) δεν χώραγε στα κουτάκια της γεωμετρικής καταγραφής περιστατικών. Φαινόταν γόνος καλής οικογένειας, το μαρτυρούσαν τα καρφιτσωμένα διαμαντάκια στο ροδαλό λοβό των αυτιών, όσο και το λεπτεπίλεπτο δαχτυλίδι στον αριστερό δείκτη. Οι συνάδελφοι που τη συνόδευσαν στην πρώτη κλινική εκτίμηση, έμαθαν από το την σπουδή του ιστορικού της πως ήταν ταλαντούχα πιανίστρια, με λαμπρή πορεία στη Φιλαρμονική. Καταγράφηκε, ακόμα, η διεύθυνση κατοικίας σε ευγενές προάστιο της Βιέννης. Οι αναζητήσεις μέσω ίντερνετ μαρτυρούσαν τη φωτογένειά της στη μουσική σκηνή, την οποία επιβεβαίωναν οι διθυραμβικές κριτικές των εφημερίδων της εποχής: απέριττο κάλος και εύηχο πάθος!
Την επόμενη ημέρα ο άντρας της , ψηλόλιγνος ψαρομάλλης σε σπορτίφ ενδυμασία, κατέβηκε βιαστικά από τη μαύρη του Πόρσε πριν περάσει την πόρτα της κλινικής για το ραντεβού του με το διευθυντή της κλινικής. Παρόλο τη δεδηλωμένη στο βλέμμα του κόπωση, ο Γερμανός στην καταγωγή μαέστρος ορχήστρας δεν ενέδωσε στη σκυρτή κορμοστασιά που θα υπαγόρευε η ψυχολογία της αγωνίας. Αντίθετα με αυτόν, ο διευθύνοντας καθηγητής τον υποδέχτηκε στο γραφείο του καμπουριάζοντας περισσότερο από το σύνηθες φυσιολογικό του.
Το περιστατικό απέκτησε αστραπιαία ιδιαιτερότητα ανοίκειας περιέργειας, όταν η φουρνιά των πρωτάρηδων στην πτέρυγα συνάδελφοι διαβάσαμε στο φάκελο, πως η βαριά υπαραχνοειδής αιμορραγία έλαβε χώρα in coitus. Η σπάνια αυτή φυσιοπαθολογία, που ξεκινάει με την ένταση της ερωτικής περίπτυξης για να κατακρημνίσει το φορέα της στο κώμα λόγω ρήξης του -μέχρι τότε- απόκρυφου ανευρύσματος, υπήρξε ανέκαθεν ένα αξιομνημόνευτο παράθεμα μέσα στις πληκτικές σελίδες των ιατρικών εγχειριδίων. Τώρα μας επιβλήθηκε κλινικά ως περιστατικό μη διαχειρίσιμο, γιατί έγινε σύντομα σαφές πως δεν υπήρχε ελπίδα καμία. Οι απόλυτα εξειδικευμένοι στον κλάδο συμφωνούσαν πως ο γενικευμένος σπασμός των αγγείων που συνεπαγόταν η ακαριαία αιμορραγία οδηγούσε αναπόφευκτα στη δημιουργία νεκρώσεων εγκεφαλικών περιοχών ζωτικής σημασία, έτσι που ο θάνατος θα ήταν η αναμενόμενη διέξοδος. Οι ειδικοί συμφώνησαν, με την ηρεμία των σοφών που γνώριζαν τη γραμμική πεπατημένη της φθοράς, να βάλουν τέλος στη συστηματική θεραπεία.
Μετά την παράδοση – παραλαβή εφημερίας, οι συνάδελφοι που σχόλαγαν από τη βάρδια μού ευχήθηκαν “Χρόνια Πολλά”, καρφιτσώνοντάς μου τα απαραίτητα για το εφέ των Χριστουγέννων πλαστικά φτερά αγγέλων, μα τόσο βιαστικά που με τσίμπησαν στο ώμο . Ο πόνος προκάλεσε εκνευρισμό, κι ο εκνευρισμός την αναθυμιάση της πικρόχολης δυσθυμίας: Αδυνατούσα να αγκυροβολήσω στην αλληγορία της απτής ευδαιμονίας εδώ στην ωραία γραφική Βιέννη. Η προοπτική της λεγόμενης επαγγελματικής καριέρας στο εξωτερικό ενίσχυε, ειδικά εκείνες τις εορταστικές ημέρες, το νόστο του πατρικού παρελθόντος. Ξεπρόβαλαν στη μνήμη μου τα σακούλια της γιαγιάς στην Πελοπόννησο, όπως τα θήλιαζε και τα στοίβαζε στο κοφίνι. Όταν τέλειωναν οι διακοπές στο χωριό, ανασκαλεύαμε τις μπλε, κίτρινες, πορτοκαλί σακούλες να πακετάρουμε τα πράγματα της επαρχίας που θα παίρναμε μαζί μας. Κι ήταν προβλεπόμενο πως την επόμενη φορά το καλάθι θα ξεχείλιζε πάλι πολύχρωμο. Μέχρι που η γιαγιά πέθανε, το μπούγιο μειωνόταν μη αναστρέψιμα στο κάθε μας ταξίδι, αναδεύοντας τελικά μια ξεχασμένη μυρωδιά από ένα τρίμμα ψωμιού, μια ψίχα τραχανά ή μια σκόνη χαμομήλι.
Με την κόπωση της βάρδιας να τσιγκλάει τις αισθήσεις, ξεκίνησα για την τελευταία γύρα της εφημερίας στους θαλάμους της εντατικής. Κατευθύνθηκα προς τη διασωληνημένη πιανίστρια, καθώς αναζητούσα μια παρένθεση στο προσωπικό μου φορτίο, μια μαρτυρία για την ανωφελότητα της χωροταξικής μνήμης. Στάθηκα στασιασμένος μπροστά της για να αισθανθώ την αμείλικτη αναμονή του θανάτου. Ως αντίβαρο στην προοπτική της τελεσίδικης λήθης, απολογήθηκα στο υπερεγώ μου……
Χρειάστηκα αρκετό χρόνο μέχρι να συλλάβω τον υπόγειο ήχο που φώλιαζε στο προσκέφαλό της. Ο οποίος, πλησιάζοντας προς τα εκεί, μεταλλασσόταν σε κρεσέντο παιδικού γέλιου, κι έπειτα σε ακατάληπτη σειρά άναρθρων λέξεων, που στις ενδιάμεσες παύσεις τους άφηναν να αναρριχηθεί ένα απόκοσμα επαναλαμβανόμενο μουσικό μοτίβο, μάλλον προερχόμενο από κουρδιστό μπιμπελό. Η προσπάθεια μου να ξεφύγω από τη δίνη της παραίσθησης μετατράπηκε σε ίλιγγο, με αποτέλεσμα οι αγγελούδινες φτερούγες στο στροβιλισμό τους να αποκαλύψουν το μαγνητοφωνάκι που κρυβόταν κάτω από το μαξιλάρι. Αυτό που αναπαρήγαγε τα χάχανα και τον ενθουσιασμό των πρώτων συλλαβών που σκάρωνε η μπέμπα στην κούνια της, προφανώς πριν κοιμηθεί και χαζεύοντας την αιωρούμενη κουδουνίστρα πάνω από τα μάτια της. Η τελετουργία του ύπνου να γίνεται επιθανάτια ακρόαση.
Το επόμενο μισάωρο η καμπύλη του καρδιογραφήματος στην οθόνη άρχισε να φθίνει. Η νοσοκόμα, με βάση τις γνωστές οδηγίες “όταν και εφόσον”, απενεργοποίησε έγκαιρα το συναγερμό, δίνοντας προτεραιότητα στα φθογγήματα της αόρατης κόρης. Πνιγόμουν στο συριγμό του αναπνευστήρα, στον αχνό του οξυγόνου, στη διάθλαση της οθόνης, στη μυδρίαση της κόρης εν τέλη. Έτρεξα προς το ανοιχτό παράθυρο του κλιμακοστασίου, να δώσω διέξοδο στο μεταθανάτιο συρμό.
Από τον όροφο ψηλά έλαμπε η Βιέννη ντυμένη στα γιορτινά. Χουχουλιασμένοι στα σπίτια θα ετοιμαζόντουσαν οι οικογένειες για την περίφημη αποκάλυψη των δώρων, αυτών που ο Χριστούλής είχε κουβαλήσει για τον κάθε συγγενή προσωπικά και εναποθέσει κάτω από το φωταγωγημένο δένδρο.
Ενώ ταυτόχρονα η αρχοντική νιότη εξέπνεε στην εντατική, δίχως υπόνοια αποχαιρετιστήριου θρήνου, προκειμένου να μπει σε πορεία ανάστροφη με τον κατερχόμενο στη φάτνη Θεάνθρωπο. Η μητέρα βυθίζεται στον Άδη, πριν δει το καμάρι της θυγατέρα.
Κατάνυξη από παραδρομή ψέλλισα νοερά.
Και αποδεχόμενος τον επίλογο στο μυαλό μου, εισέπνευσα βαθιά τον παγωμένο αέρα της πόλης που αξιώθηκα.
Η αναχώρηση από το χωριό γινόταν αργά το μεσημέρι των Φώτων. Η γιαγιά, ανίκανη να αποδώσει το μονόλογο των ευχών δίχως λυγμούς, σώριαζε στα πόδια εμάς των παιδιών στο πίσω κάθισμα σακούλια με μανταρίνια από το κήπο, στο καλό προσφωνούσε μέχρι χαθεί το αυτοκίνητο στην πρώτη στροφή της δημοσιάς. Μέχρι να βγούμε στον κάμπο της Σπάρτης, είχαμε ήδη διαρρήξει τα φρεσκοκομμένα φρούτα και πετάξει σωρηδόν τις φλούδες τους επάνω στην μπούκα του ζεστού αέρα από το καλοριφέρ. Έχοντας μάθει πως τα αιθέρια έλαια θα ανέβαλαν για λίγο τον ύπνο που στερηθήκαμε λόγω πρωινού ξυπνήματος, μα το πολύ - πολύ μέχρι το βύθισμα στη μονοτονία της εθνικής οδού, μετά το πέρασμα από την Κόρινθο. Ίσως για αυτό να μην έχει αποτυπωθεί στο μνημονικό μου το παραλίγο δυστύχημα, σε ένα τέτοιο ταξίδι στο ύψος της Κακιάς Σκάλας. Η αποφυγή της μετωπικής σύγκρουσης αναπαράγεται πια συχνά - πυκνά μέσα από τη δωρική διήγηση του πατέρα κατά τις αποδράσεις μας στην πελοποννησιακή γη. Όταν σε μια προσπέραση του προπορευόμενου λεωφορείου ήρθε το corollάκι αντικριστά με κινούμενη στο αντίθετο ρεύμα νταλίκα. Ο πατέρας, αναδιπλώνεται το αφήγημα, την είδε σαν έκλαμψη από τους προβολείς της, την άκουσε σα βοή από την κόρνα της, κι έστριψε ακαριαία το τιμόνι προς δεξιά. Το οικογενειακό ΙΧ παραδόθηκε για αισθητά κλάσματα του δευτερολέπτου σε σύρσιμο εκτός ελέγχου πάνω στην υγρή άσφαλτο, μέχρι να σταθεροποιηθεί (από θαύμα λέει και τραυλίζει) στην πορεία του. Θυμάμαι στην επιστροφή πως με ξύπναγε το βελουδένιο πορτοκαλί φως, που εξέπεμπαν στακάτο από ψηλά οι πρώτοι φανοί της πόλης. Κι ανοίγοντας τα μάτια μου, δεκάχρονο παιδί, παρατηρούσα το αυθόρμητο χάδι της μητέρας από τη θέση της συνοδηγού στην ωμοπλάτη του πατέρα, ενώ αυτός ευθυτενής, με τα χέρια σφιγμένα στο τιμόνι, σφύριζε διακριτικά το σαββοπουλικό σκοπό του ραδιοφώνου.
*Ο Γιάννης Σταύρου είναι γιατρός στην Αυστρία και γιος των καθηγητών μας στο Λιδωρίκι Θόδωρου Σταύρου και της λιδωρικιώτισας Ζωής Καραχαλιου.
Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023
Νίκος Σούκος:οικουμενική σχολή ελεύθερου λόγου
Νίκος Σούκος
Σαν σήμερα πριν από τριάντα χρόνια, ένα Σχολείο γεννήθηκε σ’ ένα ελληνικό βουνό στον ομφαλό της γης. Εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου σ’ όλους εκείνους που κρατάνε το όραμά του ζωντανό.
Thirty years ago from today, a School was founded on a Greek mountain in the navel of the world. I express my gratitude to all those people who keep its vision alive.
Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023
1965. Φωτό από το πανηγύρι της Αγίας Μονής στον Λουτσοβιώτικο κάμπο
Διακρίνεται ο Μόρνος και μικρός κάμπος του Σεβεδίκου στα ανατολικά του αβορορέματος. Σκεπασμένη σήμερα όλη η περιοχή από τα νερά της λίμνης.
Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2023
Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2023
Η κοπίδα αποτελεί εξέλιξη της δωρίδας?.
Κοπίς: Φονικό όπλο των αρχαίων Ελλήνων!
Η Κοπίδα υπήρξε ένα από τα κορυφαία όπλα της Αρχαιότητας, αποτελώντας πραγματικό πολλαπλασιαστή ισχύος για τους φέροντες, για αιώνες.
Η κοπίδα αποτελεί εξέλιξη της δωρίδας, ενός επίσης μονόστομου όπλου-γεωργικού εργαλείου, αναλόγου με την σημερινή ματσέτα, το οποίο έλαβε το όνομά του από τους Δωριείς, που βάσει αρχαιολογικών τεκμηρίων το χρησιμοποίησαν και κατά την περίφημη «Κάθοδό» τους, η οποία στην πραγματικότητα αφορούσε την επιστροφή των Ηρακλειδών στην Πελοπόννησο, μετά τις αναταράξεις που προκάλεσε ο Τρωικός Πόλεμος.
Η δωρίδα ήταν μια εμπροσθοβαρής, μονόστομη, θλαστική σπάθη και ταυτίζεται, από ορισμένους σύγχρονους μελετητές, με την ομηρική μάχαιρα. Υποδείγματα ορειχάλκινων δωρίδων έχουν έρθει στο φώς, στον Ταφικό Κύκλο Α’ της ακροπόλεως των Μυκηνών.
Σώζεται όμως και παράσταση σε επιτύμβια στήλη, πάλι από τον Ταφικό Κύκλο Α’ των Μυκηνών, στην οποία εικονίζεται άνδρας φέρων δωρίδα να αντιμετωπίζει άρμα.
Πολλοί θα μπορούσαν να υποστηρίξουν πως η συγκεκριμένη παράσταση επιβεβαιώνει τα προλεγόμενα. Υφίσταται όμως μια άκρως σημαντική διαφοροποίηση. Η εν λόγω επιτύμβια στήλη χρονολογείται στον 16ο αιώνα π.Χ.
Το γεγονός αυτό πιστοποιεί ότι η δωρίδα ήταν όπλο πολύ παλαιότερο της Καθόδου των Δωριέων που τοποθετείται χρονικά περί το 1100 π.Χ.
Κατά τον Α’ και Β’ Αποικισμό οι Έλληνες αποίκησαν όλη τη λεκάνη της Μεσογείου, μέχρι την Ισπανία. Εκεί, ως εξέλιξη της δωρίδας, εμφανίστηκε η ιβηρική σπάθη, η λεγόμενης, σήμερα, falcate, μια μονόστομη, εμπροσθοβαρή, θλαστική σπάθη, μικρού μήκους.
Θλαστικές σπάθες χρησιμοποιούντο, όμως, στη Μέση Ανατολή και στην Αίγυπτο, από τη 2η χιλιετία π.Χ., οι περίφημες ρομφαίες. Η αιγυπτιακή ρομφαία, μάλιστα ονομαζόταν Κόπες (Khopesh ή khepesh), ονομασία που δεν είναι μακριά από την ελληνική λέξη Κοπίς.Οι αιγυπτιακές ρομφαίες είχαν δρεπανοειδές σχήμα και δημιουργήθηκαν για να εξουδετερώνουν τις αντίπαλες ασπίδες και να κατακόπτουν θωρακίσεις.
Την ονομασία ρομφαία έφεραν και τα ανάλογα θρακικά όπλα, τα οποία όμως ήταν εντελώς διαφορετικά σε σχεδίαση, όντας, συνήθως, κυρτά στο εμπρός τμήμα τους, θυμίζοντας τα γιαταγάνια.
Ανάλογες ήταν και οι ρομφαίες (Falx) των βορείων Θρακών, των Δακών. Ωστόσο οι ιβηρικές σπάθες ήταν σαφώς μικρότερες και ελαφρύτερες από τις ελληνικές κοπίδες και ήταν ανάλογες αντιστοίχων θρακικών σπαθιών.
Αντίθετα η κοπίδα ήταν βαρύτερο όπλο. Έλαβε την ονομασία της από το ρήμα κόπτω γιατί ακριβώς αυτός ήταν ο λόγο που δημιουργήθηκε, να κόβει και για την ακρίβεια να κατακόπτει θωρακίσεις.
Η κοπίδα φαίνεται πως χρησιμοποιήθηκε τουλάχιστον από τους Περσικούς Πολέμους όπως φαίνεται από ερυθρόμορφες παραστάσεις. Πιθανότατα χρησιμοποιείτο από τους λεγόμενους Σκοτεινούς Αιώνες (10ος -7ος αι. π.Χ.), εξελισσόμενη, απευθείας, από τη δωρίδα. Ο Ξενοφών, στο Ιππαρχικό του, τη θεωρεί το ιδανικό όπλο για τον εξοπλισμό των ιππέων, καθώς η χρήση της, σε συνδυασμό με την κινητική ενέργεια του ίππου, συνέβαλε στην απόδοση πολύ ισχυρού πλήγματος σε αντίπαλο πεζό, ικανού να συντρίψει ακόμα και την μεγάλη οπλιτική ασπίδα, το Όπλον.
Η κοπίδα, λόγω βάρους και σχήματος, μπορούσε να συντρίψει, επίσης, τόσο τους λινοθώρακες, όσο και τους μυώδεις, μεταλλικούς θώρακες των οπλιτών.
Στην τελευταία περίπτωση, ακόμα και αν δεν κατέστρεφε τον μεταλλικό θώρακα, το ισχυρό της πλήγμα μπορούσε να συμπιέσει το μέταλλο, με αποτέλεσμα να εισέλθει, αυτό, στη σάρκα του οπλίτη φορέα του θώρακα και να τον πληγώσει.
Για τον ίδιο λόγο υιοθετήθηκαν και από τους Έλληνες πεζούς, σε μικρότερη όμως έκταση από ότι στους ιππείς.
Φαίνεται πως υιοθετήθηκαν δύο βασικά υποδείγματα, ένα μήκους κόψης, περί τα 65 εκ. για το ιππικό και ένα μικρότερου μήκους, περί τα 50 εκ. για το πεζικό. Η χρήση της κοπίδας μαζικοποιήθηκε στους Μακεδονικούς χρόνους.
Χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον στην εποχή των Διαδόχων και στους Ελληνιστικούς χρόνους. Υστερούσε όμως έναντι του ρωμαϊκού gladius, το οποίο ήταν όπλο θλαστικό, αλλά και νηκτικό.
Η κοπίδα υπήρξε ένα πολύ ισχυρό, για την εποχή της όπλο, το οποίο επέτρεψε σε ελαφρύτερα οπλισμένους πεζούς να αντιμετωπίζουν βαρύτερο πεζικό, ενώ αποτέλεσε και το βασικό όπλο του ιππικού για αιώνες. Η επίδρασή της στην Ανατολή προκάλεσε την δημιουργία του γιαταγανιού, του κυρτού ανατολίτικου σπαθιού.